Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Laser snijden is ook een optie, maar dan moet het wel goed gebeuren. Niet met verkoolde snijvlakken. Dat lijmt nl voor geen meter. Heb je interesse om voor ons te snijden?
Kon me niet langer inhouden. Van het weekend maar eens los gegaan met Inventor. Spanten op tekening blijken niet helemaal zuiver te zijn om een vloeiend verloop van de romp te krijgen.
Misschien dat iemand anders al de vleugel in 3D kan zetten? De romp zou over een weekje of zo klaar moeten zijn. In welk CAD format moeten de spanten aangeleverd worden bij de frezert of laseraar ?
Ik ben al bezig met de vleugel. Is nog best even puzzelen om alles goed uitgelijnd in elkaar te zetten. ik werk met Solidworks en daarin moet je mates aanmaken om onderdelen een plaats te geven. Het raamwerk staat inmiddels. Nu nog indekken en de voor en achterlijst erop. Ik heb al wel gemerkt dat je super nauwkeurig de tekening over moet nemen anders lijkt het nergens meer naar.
C&C machines kunnen over het algemeen niet overweg met normale tekening formaten. vanuit b.v. een DXF file worden freesbestanden aangemaakt.
Inderdaad, nauwkeurig werken is absoluut nodig en zelfs dan moet je waarschijnlijk hier en daar nog een beetje tweaken. In Inventor werk je met constraints om onderdelen op hun plaats te zetten. Als we beiden klaar zijn kunnen we bestanden uitwissellen in stp format, hoeven we alle twee maar de helft van het werk te doen .
Ik laat de delen wel "recht" zoals ze op tekening staan er dus geen schuine kanten eraan, omdat dit later bij omzetten naar freesbestanden weer voor verwarring gaat zorgen. In mijn STEP files zullen dus wat puntjes door andere delen heen lopen.
Ik heb de spanten eerst "recht" getekend volgens de tekening en daarna in de assembly aangpast om een mooi vloeiend verloop van de romp te krijgen (hier en daar een mm'tje meer of minder). Daarna heb ik de randen afgeschuind voor een betere passing, wat in sommige gevallen leidde tot een iets gewijzigde contour van het spant. Voor de 2D freestekening maak ik dan weer een "geprojecteerde" versie van het spant, waardoor dit voor het frezen/laseren weer een rechte rand heeft. Bij het bouwen moet je dan zelf wel weer de aanschuining er aan schuren voor de correcte passing.
De "moeilijke" onderdelen, zoals het staartstuk (onderdelen 15, 17 en 18, leg ik onder de scanner, knip de onderdelen als jpg uit de pdf die van de scanner komt, plak ze op een sketch in Inventor, verschaal de jpg tot de correcte afmeting (om afwijkingen door het voorgaande proces te compenseren) en trek de lijnen over in de sketch. Et voila: klaar !