jetcat ECU 5.0 / HW 6.1 - holy smoke...

Mn Jetcat ECU V5.0 heeft een beetje van de heilige rook laten ontsnappen, en jullie weten dat zonder deze magic smoke electronica niet goed werk.

Iemand die enig idee heeft welk onderdeel bij mij verbrand is? Ik vermoed een diode of driver voor de FETS.

ECU lijkt nog te werken, maar startmotor komt niet op toeren. Iemand die zn ecu toevallig open heeft liggen en 't nummer nog wel kan lezen?

P1000647.JPG

IC is inderdaad kaduuk. stukje eraf zelfs, de andere kant van de PCB is gelukkig nog ok.

Kan alleen 't typenummer op het IC niet meer lezen..

@Hanzl

Zit ik jou posting te lezen en wat denk je, fikt men leptop af, kelere wat een paniek hier in de tent en wat stinkt die zooi. Dus de kliko in met dat ding ik had er toch 2 nu nog 1.

Wat is de reden dat je vet is bezweken, te vaak gestart?? dat is meestal zo en als je iemand even vraagt om te kijken bij hun wat het no is dan kun je vrij makkelijk een ander monteren.

Vriendelijke Groet Japioooooooooo

Maar de reden dat die stuk is gegaan willen wij natuurlijk allemaal weten hier

Laatst bewerkt:
inderdaat Jaap
het is een fet die er uit licht teveel stroom getrokken.
wat ook wel eens gebeurt is dat mensen een accu op de start motor zetten met de ecu er nog aan kijken of die het nog doet en dan blaas je je fet ook op!!! dus ook niet doen
Gr Limme

FET

Hoi Hans.

Zo te zien de FET ja, eerst effe infoën wat het kost bij JC, denk dat het wel meevalt, zo'n hele print met FET's (heet 'powerplatine' op z'n duits) wisselen van een ProJET kost 44 euris, ex verzend.
Anders gewoon proberen de FET te wisselen, ik zou de zwaarste FET nemen die op dat plekje past want de printbaan wordt dan de zwakke factor en die is heel breed zie ik.
Zo'n FET komt denk ik best wel eens voor als je wat veel vliegt, en uiteraard als de start-cyclus wat te lang duurt heeft tie behoorlijk te lijden, of de speed 400 is al een beetje versleten en gebruikt veel stroom dan.

Groet Ger.

fet

Hoi Hans.

Zo te zien de FET ja, eerst effe infoën wat het kost bij JC, denk dat het wel meevalt, zo'n hele print met FET's (heet 'powerplatine' op z'n duits) wisselen van een ProJET kost 44 euris, ex verzend.
Anders gewoon proberen de FET te wisselen, ik zou de zwaarste FET nemen die op dat plekje past want de printbaan wordt dan de zwakke factor en die is heel breed zie ik.
Zo'n FET komt denk ik best wel eens voor als je wat veel vliegt, en uiteraard als de start-cyclus wat te lang duurt heeft tie behoorlijk te lijden, of de speed 400 is al een beetje versleten en gebruikt veel stroom dan.

Groet Ger.

Een fet heeft meestal maar 3 pootjes wat ik hier zie is volgens mij een ic die opgeblazen is.
Het kan zijn dat de vrij loop diode er ook nog uit ligt vaak de hoor zaak op blazen fet dus meet die ook door het meest waarschijnlijke is dat de fet vrij loop diode en aan sturings ic er uit ligt.
succes.

Ik denk inderdaad de vrijloopdiode als ik de printbanen volg. Zal dr eens een 'gewone' overheen solderen als test.

Je zult lang moeten zoeken naar die vrijloopdiode want die zit namelijk in de FET ingebouwd. Of men heeft er nog een extra op de print bijgezet maar dat is dus niet nodig.
Dit soort FET's kan heel grote stromen schakelen, tot wel 15A toe! Ik zou goed kijken of er niet ergens een sluiting zit of dat je startmotor niet naar de vaantjes is. Je schreef al dat hij niet op toeren wil komen. Dat kan betekenen dat de magneten in de motor te heet zijn geweest en (een deel van) hun magnetisme zijn verloren. Hierdoor zal de motor veel langzamer draaien dan voorheen en heel veel stroom trekken. Door die grote stroom kan de FET doorbranden.

Ernst, type/snelheids-vaud: door eventueel verzwakte magneten zal Kv (toerental/volt) toenemen, de motor zal/wil sneller draaien. Daardoor neemt stroom toe.

't zal geen FET zijn, daar zit de achterkant nog 'vol' mee.

Zal de printbanen eens wat nauwkeuriger volgen, kijken of ik van 't schema kaas kan maken... Ik denk nog steeds een diode..

Kan me bijna niet voorstellen dat de motor 'versleten' is - zo vaak/lang draait die niet bij 'n turbine... Vanvond es wat opschrijven...

Ernst, type/snelheids-vaud: door eventueel verzwakte magneten zal Kv (toerental/volt) toenemen, de motor zal/wil sneller draaien. Daardoor neemt stroom toe.

Helaas Ron dat is de theorie, de praktijk is toch zoals ik heb omschreven. De motor zou sneller moeten draaien om zoveel tegen EMK op te wekken dat de stroom omlaag gaat. Zolang het toerental laag is zal de tegen EMK ook laag zijn dus is de stroom hoog. Helaas is het koppel ook erg laag zodat de motor nauwelijks op gang kan komen. Hij blijft al vrij snel op een laag toerental hangen omdat het koppel te laag is om de wrijving te overkomen.
Ik heb een accuboormachine waarbij dit gebeurt is. Door veel te lang en te zwaar gebruik was de motor zo heet geweest dat de magneten hun kracht vrijwel kwijt waren. Zette ik spanning op de motor dan liep er een stroom zo groot dat de stroombegrenzing van m'n voeding ingreep. Dat is toch iets meer dan 10A. 8O Soms lukte het en kwam de motor na een extra zetje wel langzaam op toeren en zakte de stroom. De motor GIERDE dan letterlijk met een vreselijk hoog toerental, eng eigenlijk! Meestal echter lukte dat niet en bleef de motor draaien met een relatief laag toerental en een enorm stroomgebruik.

Hanzl. Een diode zal het niet zijn, die zal je zelden in een dergelijke behuizing tegen komen. Het kan de schakel FET voor je startmotor zijn maar ook van de gloeiplug voor de ontsteking of voor de gasklep (als die erin zit).
Je startmotor hoeft helemaal niet oud te zijn. Zelfs bij een spinternieuwe motor hoeven de magneten maar één keer (te) heet te worden om hun magnetisme grotendeels of zelfs helemaal te verliezen. Ik heb begrepen dat de startmotortjes over het algemeen op een veel hogere spanning worden gebruikt dan waar ze eigenlijk voor gemaakt zijn. Dit om een voldoende hoog toerental te kunnen halen. Omdat de start maar kort duurt zullen deze motortjes dat best een tijd uithouden.
Toch kan het een keer fout gaan. Een startfout, te snel of te lang achter elkaar proberen te starten zonder dat de motor aan wil slaan. Hierdoor kan de startmotor wel te heet worden en de magneten hun kracht verliezen. Denk eraan dat bij de meeste van die "simpele" borstelmotoren de magneten hun kracht al kunnen verliezen wanneer ze iets van 100°C worden! Dat hoeft dus maar één keer te gebeuren!

Laatst bewerkt:
't zou inderdaad nog de/een driver van de fets op de achterkant kunnen zijn. (heb nog niet in 't licht gekeken..)

Startmotor is volgens mij een speed400 die op 7.2V altijd gedraaid heeft, daar zou niks mis mee moeten zijn. De keer ervoor startte 'ie ook netjes 'door', als ik m nu handmatig wil starten piept 'ie vooral (je hoort de PWM regeling erg goed)

Zal 'm morgen eens uit elkaar pakken en de motor los op een voedingkje aansluiten. Vanavond geen zin meer in ;)

Wellicht dat ik morgen ook antwoord heb van Jetcat (technische man daar was een weekje op vakantie), wellicht dat zij me snel verder kunnen/willen helpen.

't zou inderdaad nog de/een driver van de fets op de achterkant kunnen zijn. (heb nog niet in 't licht gekeken..)

Startmotor is volgens mij een speed400 die op 7.2V altijd gedraaid heeft, daar zou niks mis mee moeten zijn. De keer ervoor startte 'ie ook netjes 'door', als ik m nu handmatig wil starten piept 'ie vooral (je hoort de PWM regeling erg goed)

Zal 'm morgen eens uit elkaar pakken en de motor los op een voedingkje aansluiten. Vanavond geen zin meer in ;)

Wellicht dat ik morgen ook antwoord heb van Jetcat (technische man daar was een weekje op vakantie), wellicht dat zij me snel verder kunnen/willen helpen.

4401
W78E

maar ik denk dat je 75n08 er ook uitliggen?

te lang gestart?
kerostarter?

origneel powerboard op voorraad..

Hoi Sandor,

lees nu je reactie pas ;)

Geen kerostart (gewoon op gas), start op gas de dag ervoor ging prima, daarna uitgezet. ('t was op zolder zegmaar...)
Op 't veld op kero willen doorstarten, en hij kwam niet meer op toeren, en meer rook uit de ECU dan de uitlaat :rolleyes:

Had van Jetcat ook een reactie ondertussen, maar die riepen (uiteraard) ook gewoon 'stuur maar op' - zal via hun dus ook wel gewoon 'n nieuw powerboard worden.

We hebben nog contact, ik rijd jouw kant wel weer es op, spul ligt nu toch in de auto...

Droge lagers, de hele boel die een beetje vastkleeft... Niet even met de hand aan gedraaid om hem los te maken voor het starten? Het was een gewoonte die ik had bij m'n P80, kwestie van het startmotortje wat te sparen. Misschien was dit hier de oorzaak?

Back