Jetcat nieuwe turbines

  • Topicstarter Topicstarter Sandor
  • Startdatum Startdatum
S

Sandor

Guest
Jetcat heeft in neurenberg (messe) de nieuwe Turboprop voorgesteld
en wat blijkt
het is dus een kopie van de Wren Turboprop
kon ook niet anders sinds Simon peckham (sps turbines)
wren voor jetcat heeft ingeruild en maar wat graag de plannen verkocht
Simon is nu de vice president van de uk als beloning
en natuurlijk heeft de turboprop een kleiner turbine nodig
en brengt jetcat de nieuwe p-60 uit (wren clone)
ik denk dat dit nog een staartje krijgt......
 
Dag Sandor,

Is de Graupner Jetcat een andere als JetCat van Cat-ing.de(JetCat Germany)?
Ik zie op die sites geen referentie naar deze turboprops, lijkt me vreemd?

Gerben
 
Gerben zei:
Dag Sandor,

Is de Graupner Jetcat een andere als JetCat van Cat-ing.de(JetCat Germany)?
Ik zie op die sites geen referentie naar deze turboprops, lijkt me vreemd?

Gerben

als dealer kan ik dingen zien
soms heeft graupner geen referenties naar de producten maar ze zijn er toch....................
goed zoeken onder beschrijvingen

zoek maar
www.graupner.de

nummers:
6797.100 uitlaat turbo prop
p60 :6789
turboprop 6797



ik vermoed dat graupner een deal heeft gemaakt met jetcat
en ze dus het alleen recht hebben

maar ik weet ook dat een advocaat vanuit engeland bezig is om deze turbines eens te bekijken ivm copyright breach
ook valt op de turbines te hebben gezien dat ze nog niet gebruikt zijn
en het kan dus allemaal een mock up zijn
dus het zou kunnen zijn dat ze eerst "afstasten"om the zien hoeveel stof er op waait in de wetgeving

de turbo raven jammer maar weer maar ik vermoed toch dat we deze niet zien , en als we deze zien vermoed ik dat er een wren in ligt

bild_1.jpg


P60 en de Turboprop in neurenberg


bild_2.jpg
 
Dag Sandor,

Zo zal het idd wel zitten. Jetcat verzekert zich zo van een groot distributiekanaal en een grote exposure van deze producten.
Het is natuurlijk de vraag of dit wel gewenst is met dit soort producten, maar dat kun jij veel beter beoordelen als mij.

Het is jammer dat er zo gejat wordt. Helaas zal dat altijd plaatsvinden, welke producten we het ook over hebben.

Was Jetcat destijds niet de eerste met zelfstartende turbines?

Gerben
 
Gerben zei:
Dag Sandor,

Zo zal het idd wel zitten. Jetcat verzekert zich zo van een groot distributiekanaal en een grote exposure van deze producten.
Het is natuurlijk de vraag of dit wel gewenst is met dit soort producten, maar dat kun jij veel beter beoordelen als mij.

Het is jammer dat er zo gejat wordt. Helaas zal dat altijd plaatsvinden, welke producten we het ook over hebben.

Was Jetcat destijds niet de eerste met zelfstartende turbines?

Gerben

geen idee

ik weet dat Fadec een van de eerste was ik heb hier nog een regeling liggen uit 1996

ben zelf ook nieuwe regelingen aan het ontwerpen/maken
en natuurlijk kijk ik ook naar andere regelingen en leer/verbeter
da fadec,s zijn het zuinigste met stroom
 
tjonge nu ben ik ook pissed off!

nu verkoopt graupner ook al de raven!

artikel

6284
6284.r

en ze verkopen ook al lipo cellen
zoek maar eens op lipo in het suchen sreen
 
Sandor,

Aan een kant is het erg vervelend wat er gebeurt.

Aan de andere kant zorgt de betrokkenheid van een grote modelbouwdistributeur als Graupner wel voor popularisering van de turbinevliegerij.

Graupner maakt bij mijn weten weinig eigen producten. Graupner haalt her en der verscheidene producten en komt zo tot een uitgekiend leveringsgamma. Zoals de plettenberg motoren onder naam Ultra, de Schulze regelaars etc etc.
En nu dus ook de Jetcat Turbines en lipo's.
Op zich vindt ik het fantastisch dat een groothandel zo snel op nieuwe ontwikkelingen inhaakt.

Zijn de Wren turbines en het Turbo-Raven concept gepatenteerd?

Gerben
 
Gerben zei:
Sandor,

Aan een kant is het erg vervelend wat er gebeurt.

Aan de andere kant zorgt de betrokkenheid van een grote modelbouwdistributeur als Graupner wel voor popularisering van de turbinevliegerij.

Graupner maakt bij mijn weten weinig eigen producten. Graupner haalt her en der verscheidene producten en komt zo tot een uitgekiend leveringsgamma. Zoals de plettenberg motoren onder naam Ultra, de Schulze regelaars etc etc.
En nu dus ook de Jetcat Turbines en lipo's.
Op zich vindt ik het fantastisch dat een groothandel zo snel op nieuwe ontwikkelingen inhaakt.

Zijn de Wren turbines en het Turbo-Raven concept gepatenteerd?

Gerben

dat Graupner dit verkoopt heb ik geen problemen mee
ik vertel het alleen maar ,
voor het toestel daar zal geen patent op zitten
op de turboprop wel
maar goed het werd ook eens tijd dat graupner meer arf turbine kisten ging verkopen
hoewel ze adverteren al 2 jaar een aeromachi mb339
die nog steeds niet leverbaar is
voor jetcat geld ze verkopen zeer veel in de usa
en een 6 kilo turbine word nu eenmaal veel gevraagd
en jetcat springt hier op in , ik vind het alleen jammer dat dit doormiddel van een copie gebeurd , omdat ik de mensen bij wren allemaal persoonlijk zeer goed ken , en dat we samen veel gewerkt hebben aan de turboprop
daar ze zelf nooit vliegen , zijn ze op jongens zoals ons aangewezen om kleine problemen op te lossen
in ieder geval is de service bij wren waanzinnig goed
een voorbeeld:
op de pampa,s 2003 hadden wij met de extra een hotspot probleem
dit betekende dat de temperatuur opliep tot wel 800 graden
de turbine werd direkt gewisseld zonder enige problemen
en een uur later vlogen we weer
Gearbox:
we hebben ook een keer een oliepomp kapot gehad waardoor de gearbox van de turboprop geen smering kreeg
je kunt je wel voorstellen wat dat voor een geluid maakte
niet leuk
turboprop opgestuurd naar wren binnen 7 dagen terug incl verzenden
geen kosten
de turboprop is een heel mooi stukje techniek
maar ook vraagt het zeer veel aandacht , en heb je gewoon iemand extra erbij nodig die eigenlijk zoals in de echte wereld een precheck doet
vooral tijdens het starten

grt Sandor
 
Sandor,

Jij hebt een ruime ervaring in deze techniek.
Is deze techniek zover ontwikkeld dat deze via kanalen als deze verkocht kan worden?

Hoe ingewikkeld is de omgang met turbine motoren in verhouding tot bijvoorbeeld een grote 2 taktmotor. Hoeveel service is er nodig?

De techniek van brandstofmotoren is de meeste mensen zover bekend dat deze gewoon zo in de doos meegegeven kunnen worden. Ik betwijfel of dat ook zo is met turbines?
De fabrikant die een goed produkt en een goede service weet te koppelen aan een interessante prijs zal sterk staan in deze groeiende markt.

Gerben
 
Gerben zei:
Sandor,

Jij hebt een ruime ervaring in deze techniek.
Is deze techniek zover ontwikkeld dat deze via kanalen als deze verkocht kan worden?

Hoe ingewikkeld is de omgang met turbine motoren in verhouding tot bijvoorbeeld een grote 2 taktmotor. Hoeveel service is er nodig?

De techniek van brandstofmotoren is de meeste mensen zover bekend dat deze gewoon zo in de doos meegegeven kunnen worden. Ik betwijfel of dat ook zo is met turbines?
De fabrikant die een goed produkt en een goede service weet te koppelen aan een interessante prijs zal sterk staan in deze groeiende markt.

Gerben

het lijkt moeilijker dan het werkelijk is
een echte ruime ervaring heb ik ook niet
bij turbines is het zo dat je gewoon een aantal regeltjes moet volgen
die voor ons turbine vliegers al normaal is.
en dus vergeet om erbij te vertellen bij de verkoop van een turbine
het probleem voor de meeste is denk ik de aankoop van een turbine
wat moeten ze kopen , hoeveel garantie krijg ik, etc etc

laten we eens kijken naar garantie:

amt 2 jaar
jetcat 1 jaar
simjet 1 jaar
digitech 1jaar

maar goed als je de regeltjes leest zie je het volgende:

wij kunnen nooit garantie geven op lagers daar het onmogelijk is om achteraf te controleren wat er gebeurd is
de schade die is onstaan door een lager uitval word dus ook niet vergoed

nu in het nederlands:

ik wil jullie wel 5 jaar garantie geven op mijn turbines waarom?
omdat als iets gebeurd zijn het ALTIJD de lagers die als eerste eruit vliegen wat resulteerd in ALLES kapot
dus geen garantie

aangezien dat de rest onder garantie valt ketel , lager as ,brandkamer

tja zo kan ik het ook


garantie over uren

simpel ik geef 25 uur draai garantie
ook ik kan nooit garantie geven op de lagers
omdat achteraf gewoon niet te achterhalen is wat er is gebeurd , smering ok etc etc
maar ik bied wel aan om de turbine GRATIS eens na te kijken
het kan dat er nieuwe lagers in moeten mischien ook niet
allemaal komt het erop neer zoals jij je turbine behandelt behandelt hij jou terug
hoor jij een vreemd fluittoontje of je voelt een trilling? simpel turbine uit
en even naar laten kijken door collega en of fabrikant
meestal is een fluittoon en vibraties een teken van foutieve balans en of
lagers beschadigd

schades:

de meeste schade komt door

F.O.D ( Foreign Object . Damage

dit is in de echte luchtvaart ook zo

kleine stukjes balsa , stickers , speldekopjes , gras , struiken
schroefjes zijn funnest voor je turbine
waarom?
meestal raakt een deeltje de compressor
de compressor op dat moment op 120000 rpms, zal beschadigd worden aan een of meerdere bladen
resultaat balans is slecht , resultaat balans lagerschade etc etc
de turbine is gewoon een hele sterke stofzuiger
en kan vanaf grote afstanden alles opzuigen

ik kan maar goeie tips geven vraag veel lees veel
mijn doel is het om voor iedereen het turbinevliegen gemakkelijker te maken
als je goed bij de les blijft is het echt niet moeilijker als een benzine motor
iets meer voorbereiding , brandstof kiezen , goede olie

graupner verkoopt inderdaad nu ook jets
een pluspunt voor duitsland hebben ze de zogenaamde jet rookie meetings
waarbij graupner een grote rol speeld
samen met ervaren piloten word er met die kisten gevlogen
uiteraard jetcat en graupner toestellen
goede zet vind ik
moeten er meer van komen

het mooiste?

geluid
er is niets mooier voor oor en oog
dan een turbine kist die voorbij vliegt en het mooie "doppler efect" teweeg brengt

of zoals pioneer het al jaren geleden zei : "Have a eargasm , buy pioneer"

grt Sandor
 
Sandor zei:
Jetcat heeft in neurenberg (messe) de nieuwe Turboprop voorgesteld
en wat blijkt
het is dus een kopie van de Wren Turboprop
kon ook niet anders sinds Simon peckham (sps turbines)
wren voor jetcat heeft ingeruild en maar wat graag de plannen verkocht
Simon is nu de vice president van de uk als beloning
en natuurlijk heeft de turboprop een kleiner turbine nodig
en brengt jetcat de nieuwe p-60 uit (wren clone)
ik denk dat dit nog een staartje krijgt......
Sandor zei:
maar ik weet ook dat een advocaat vanuit engeland bezig is om deze turbines eens te bekijken ivm copyright breach
ook valt op de turbines te hebben gezien dat ze nog niet gebruikt zijn
en het kan dus allemaal een mock up zijn
dus het zou kunnen zijn dat ze eerst "afstasten"om the zien hoeveel stof er op waait in de wetgeving

de turbo raven jammer maar weer maar ik vermoed toch dat we deze niet zien , en als we deze zien vermoed ik dat er een wren in ligt

Ik denk dat ze geen case hebben. Een straalmotor is een straalmotor dus tenzij het een exacte kopie is hebben ze geen case. Van de turboprop heb ik gehoord dat er een planetaire gearbox in zit, de Wren heeft een "klasieke" gearbox. Zo te zien is de uitlaat van de Jetcat niet van metaal zoals bij Wren (ik hoorde een soort silicium-something materiaal voor de JetCat). Al met al een andere motor dus. Heeft Wren een reden om bang te zijn? Wat gaat die Jetcat kosten?
 
Gerben zei:
Zijn de Wren turbines en het Turbo-Raven concept gepatenteerd?

Beide zaken zijn slecht beperkt te patenteren. De wren turbine alleen alstie 100% wordt nagebouwd met dezelfde materialen en afmeteingen. De rest is een vrij principe, uiteraard, if not dan zou Wren iedere producent kunnen aanklagen, te beginnen bij Jetcat, AMT enz, enz, want het principe van de motoren is overal gelijk. Dan kan meneer Schreckling ook nog wel een rechtzaak beginnen....

Turbo Raven zal complexer zijn, minimaal moet een producent toestemming hebben van de eigenaar van de Turbo Raven, en dan is het afhankelijk van de bedingen in het contract wie allemaal een Turbo Raven mogen produceren. Kijk naar de nieuwe Patty Wagstaff Extra, die is finaal in de aanbieding gegooid, iedereen produceert dat ding. Ik weet niet of iedereen ook toestemming heeft, maar ik denk dat als een producent geen toestemming heeft van Patty haar toestel te verkopen, dat haar advokaten een case hebben.
 
Back
Top