Gerben zei:
Sandor,
Jij hebt een ruime ervaring in deze techniek.
Is deze techniek zover ontwikkeld dat deze via kanalen als deze verkocht kan worden?
Hoe ingewikkeld is de omgang met turbine motoren in verhouding tot bijvoorbeeld een grote 2 taktmotor. Hoeveel service is er nodig?
De techniek van brandstofmotoren is de meeste mensen zover bekend dat deze gewoon zo in de doos meegegeven kunnen worden. Ik betwijfel of dat ook zo is met turbines?
De fabrikant die een goed produkt en een goede service weet te koppelen aan een interessante prijs zal sterk staan in deze groeiende markt.
Gerben
het lijkt moeilijker dan het werkelijk is
een echte ruime ervaring heb ik ook niet
bij turbines is het zo dat je gewoon een aantal regeltjes moet volgen
die voor ons turbine vliegers al normaal is.
en dus vergeet om erbij te vertellen bij de verkoop van een turbine
het probleem voor de meeste is denk ik de aankoop van een turbine
wat moeten ze kopen , hoeveel garantie krijg ik, etc etc
laten we eens kijken naar garantie:
amt 2 jaar
jetcat 1 jaar
simjet 1 jaar
digitech 1jaar
maar goed als je de regeltjes leest zie je het volgende:
wij kunnen nooit garantie geven op lagers daar het onmogelijk is om achteraf te controleren wat er gebeurd is
de schade die is onstaan door een lager uitval word dus ook niet vergoed
nu in het nederlands:
ik wil jullie wel 5 jaar garantie geven op mijn turbines waarom?
omdat als iets gebeurd zijn het ALTIJD de lagers die als eerste eruit vliegen wat resulteerd in ALLES kapot
dus geen garantie
aangezien dat de rest onder garantie valt ketel , lager as ,brandkamer
tja zo kan ik het ook
garantie over uren
simpel ik geef 25 uur draai garantie
ook ik kan nooit garantie geven op de lagers
omdat achteraf gewoon niet te achterhalen is wat er is gebeurd , smering ok etc etc
maar ik bied wel aan om de turbine GRATIS eens na te kijken
het kan dat er nieuwe lagers in moeten mischien ook niet
allemaal komt het erop neer zoals jij je turbine behandelt behandelt hij jou terug
hoor jij een vreemd fluittoontje of je voelt een trilling? simpel turbine uit
en even naar laten kijken door collega en of fabrikant
meestal is een fluittoon en vibraties een teken van foutieve balans en of
lagers beschadigd
schades:
de meeste schade komt door
F.O.D ( Foreign Object . Damage
dit is in de echte luchtvaart ook zo
kleine stukjes balsa , stickers , speldekopjes , gras , struiken
schroefjes zijn funnest voor je turbine
waarom?
meestal raakt een deeltje de compressor
de compressor op dat moment op 120000 rpms, zal beschadigd worden aan een of meerdere bladen
resultaat balans is slecht , resultaat balans lagerschade etc etc
de turbine is gewoon een hele sterke stofzuiger
en kan vanaf grote afstanden alles opzuigen
ik kan maar goeie tips geven vraag veel lees veel
mijn doel is het om voor iedereen het turbinevliegen gemakkelijker te maken
als je goed bij de les blijft is het echt niet moeilijker als een benzine motor
iets meer voorbereiding , brandstof kiezen , goede olie
graupner verkoopt inderdaad nu ook jets
een pluspunt voor duitsland hebben ze de zogenaamde jet rookie meetings
waarbij graupner een grote rol speeld
samen met ervaren piloten word er met die kisten gevlogen
uiteraard jetcat en graupner toestellen
goede zet vind ik
moeten er meer van komen
het mooiste?
geluid
er is niets mooier voor oor en oog
dan een turbine kist die voorbij vliegt en het mooie "doppler efect" teweeg brengt
of zoals pioneer het al jaren geleden zei : "Have a eargasm , buy pioneer"
grt Sandor