Beste turbinevliegers en bouwers,
Ik heb een mooie jetcat p80 van iemand overgenomen.
De motor loopt goed alleen bij 2e run ging het mis:sad:
Na even volgas throttle terug naar idle toen een plofje en het kapje van de startmotor vloog eraf en motor stopte snel met draaien.
Gelukkig was het vuur uit in de motor ,gelijk met een beetje lucht nagekoeld.
Wat blijkt koppeling is tegen compressornut gaan lopen en elektromotor werd eventjes door turbine aangedreven.
Gevolg motorhuis gescheurd ,electromotor is schroot rammelt van binnen en koppeling zit vast ook is de compressornut licht beschadigd:evil:
Nou mijn vraag zou dit een fabricagefout kunnen zijn of gewoon stomtoevallig.
Is bv de koppeling gewoon losgekomen of heeft de startmotor commando van ecu gekregen om te gaan draaien.
Ik vraag dit omdat de run daarvoor de motor ineens uit geschakeld werd en de ecu met de nakoeling begon.
Mvg, Egon
Een foto van de schade:

Ik heb een mooie jetcat p80 van iemand overgenomen.
De motor loopt goed alleen bij 2e run ging het mis:sad:
Na even volgas throttle terug naar idle toen een plofje en het kapje van de startmotor vloog eraf en motor stopte snel met draaien.
Gelukkig was het vuur uit in de motor ,gelijk met een beetje lucht nagekoeld.
Wat blijkt koppeling is tegen compressornut gaan lopen en elektromotor werd eventjes door turbine aangedreven.
Gevolg motorhuis gescheurd ,electromotor is schroot rammelt van binnen en koppeling zit vast ook is de compressornut licht beschadigd:evil:
Nou mijn vraag zou dit een fabricagefout kunnen zijn of gewoon stomtoevallig.
Is bv de koppeling gewoon losgekomen of heeft de startmotor commando van ecu gekregen om te gaan draaien.
Ik vraag dit omdat de run daarvoor de motor ineens uit geschakeld werd en de ecu met de nakoeling begon.
Mvg, Egon
Een foto van de schade:
Laatst bewerkt door een moderator: