Jetcat starterkoppeling los

Beste turbinevliegers en bouwers,:)

Ik heb een mooie jetcat p80 van iemand overgenomen.
De motor loopt goed alleen bij 2e run ging het mis:sad:

Na even volgas throttle terug naar idle toen een plofje en het kapje van de startmotor vloog eraf en motor stopte snel met draaien.
Gelukkig was het vuur uit in de motor ,gelijk met een beetje lucht nagekoeld.

Wat blijkt koppeling is tegen compressornut gaan lopen en elektromotor werd eventjes door turbine aangedreven.

Gevolg motorhuis gescheurd ,electromotor is schroot rammelt van binnen en koppeling zit vast ook is de compressornut licht beschadigd:evil:

Nou mijn vraag zou dit een fabricagefout kunnen zijn of gewoon stomtoevallig.
Is bv de koppeling gewoon losgekomen of heeft de startmotor commando van ecu gekregen om te gaan draaien.
Ik vraag dit omdat de run daarvoor de motor ineens uit geschakeld werd en de ecu met de nakoeling begon.

Mvg, Egon

Een foto van de schade:
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Groover,ik denk dat je even een uitdraai van je ecu moet maken ,misschien kun je het dan aan de data zien wat er is gebeurd !
Komen vast nog meer reacties op!
succes verder met de reparatie ,
Groet Rene.

Hallo Rene,
Je hebt gelijk alleen om uit te lezen moet ik een hele dure adapter kopen ik dacht iets van 60 euro.:shock:

Jetcat heeft de software dus die kan ik dan downloaden.

Heb trouwens mn verhaal al gedaan bij jetcat maar nog geen reaktie.:(

Je startmotor gaat niet stuk van eventjes tegen de lopende turbine te draaien. Ik denk dat de kans groter is dat hij bij het opstarten is blijven hangen en zo is blijven meedraaien. Dit kan verschillende oorzaken hebben, versleten O ring, versleten bendex, vuile kleverige O ring ...

Grtz A

Goed dat je dat zegt Anthony.;)

Ik denk namelijk dat je gelijk zou kunnen hebben.

De startmotor zit namelijk vol met gruis stukjes wikkeling vallen eruit als je ertegen tikt.
Dat lijkt me niet afkomstig van even aanlopen.

Daarbij komt dat de run voor de bewust start waar het mis ging
vroegtijdig stopte omdat de ecu de motor stopte.

Ik heb kontakt gehad met jetcat de schade valt mee nieuwe startmotor 70euro en ik koop gelijk een adapter om de ecu te kunnen uitlezen.

De compressornut is nog bruikbaar.

"Na even volgas throttle terug naar idle toen een plofje en het kapje van de startmotor vloog eraf en motor stopte snel met draaien"

En nu komt er gruis uit als je op de starter tikt. Ben je dan niet bang dat er troep je motor is ingezogen? Misschien toch even insturen? Zo zonde als ie alsnog stukloopt...

Hey,

Opsturen heeft geen zin motor heeft geen garantie meer.

Verder ben ik niet zo bang voor gruis omdat dat er pas uitkwam na flink tikken op een tafel en het gruis kwam aan de achterkant van de electromotor dus niet bij de koppeling.

Ik ga deze motor trouwens wel openmaken omdat ik de staat van alles wil beoordelen.;)

Ik ga deze motor trouwens wel openmaken omdat ik de staat van alles wil beoordelen.;)
@Egon.
Heb je een beetje sleutel evaring voor wat betreft turbine's?
Zo niet neem hier dan ruuuuuuuuuuim de tijd voor en forceer absoluut niets, komt allemaal nogal nauw :wink:
Succes.

Mocht je het toch verstandig willen aanpakken, dan heb ik een adres voor jou van een ervaren turbinemecanieker. We hebben er hier al veel zien passeren die het zelf eens gingen proberen en van plan waren veel bij te leren.

Grtz A

@Antony.
Martin is heel selectief voor wat betreft turbine maintenance.
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk :wink:

@Egon.
Zou eerst een proefrunnetje maken met die P80er en als het torretje mooi loopt, niets aan doen.
Maakt tie verdachte geluiden dan direct stoppen en proberen het eventuele geluid te omschrijven hier.
Ger.

Ik heb intussen iemand in Italië met een Schenk computer balanceermachine die al 3 motoren geserviced heeft voor mij. Zeer tevreden over. Ik heb het een beetje gehad met dat losse vinger balanceren.

Grtz A

Back