Jetco thermic 72

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door micheldeman, 1 jun 2012.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb vandaag een oud bouwpakket van een vrijevluchtzwever binnengekregen. De Jasco thermo 50-x (50 inch spanweidte). Via ebay in de USA gekocht. Het is een originele doos uit de jaren 40 of 50 met daarin zo'n beetje alle onderdelen behalve die benodigd voor de achtervleugel. Zie bijgaande foto.
    Ik ga de boel eens op mijn gemak bekijken met als doel het model om te bouwen naar RC.
    Ik heb ook zijn grotere broer de Jetco Thermic 72 (72 inch spanweidte) als repli-kit gekocht, maar dat verhaal komt later nog.
    [​IMG]
    De Jasco Thermic 50-x

    [​IMG]

    De Jetco Thermic 72 (die appels komen van de supermarkt, zaten er niet bij)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Cool!!!!

    Wat een gigantische staartvin hebben die modellen zeg, echt mooie jaren 50 vormgeving. Ik hou daar erg van.
     
  3. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    De volgorde van bouwen gaat wijzigen. Ik ga (ben begonnen) met de Jetco thermic 72. Ik ga er een bouwverslag van maken dat hopelijk wat reacties oplevert en wellicht adviezen aangezien ik ook wat zaken van het ontwerp overweeg te veranderen.

    De massieve hardhouten staartboom heb ik inmiddels gespleten met een zojuist aangeschafte balsa cutter en het resultaat vlakgeschuurd. Er onstond wat oneffenheid in de sneden aangezien ik van 2 kanten ben gaan snijden en er een kleine hoek onstond tijdens het snijden. De 2 sneden ontmoetten elkaar dus ergens halverwege in het midden. Dus ergens, dat vlakgeschuurd diende te worden.

    Ik ga de staartboom namelijk hol maken om er de RC besturing doorheen te leiden. Ook ben ik van plan de massieve neus op te bouwen uit schotten met een beplanking van balsa latjes om de RC apparatuur te huisvesten, vandaar de aanschaf van de balsa cutter, want ik ga die latjes niet in de winkel voor te dure prijzen kopen.

    Als je naar de bouwtekening van de Jetco 72 kijkt, is er geen invalshoek op de voorvleugel, in plaats daarvan is de achtervleugel (met DT functie) onder een hoek aangebracht. Ik ga trachten de voorvleugel wel een invalshoek te geven en de achtervleugel vlak. Het geheel vliegt anders met een soort van doorgezakte romp en dat vindt ik niet mooi.

    Vraagje:
    Wat zou als invalshoek kunnen gelden? Dezelfde hoek als aangegeven voor de achtervleugel?

    Ook denk ik dat ik de voorvleugel ga voorzien van een 2-tal dunne sparren aan de bovenvoorzijde die dan dienen als turbulator zoals bij mijn amethyst. Dat zorgt tevens voor versteviging van de 180cm voorvleugel die uit 1 stuk bestaat, want de hoofdlatten bestaan slechts uit balsa. Misschien dat ik de voorvleugel in 2 delen ga bouwen, zodat het wat gemakkelijker te vervoeren is.
    Zie foto's hieronder:

    [​IMG]
    De balsa cutter gemaakt uit perspex.

    [​IMG]
    De gespleten hardhouten staartboom. Direct na het splijten waren de 2 helften krom, dat de blijkbare aanwezige spanningen in het hout aangeeft. Geen probleem verder.

    [​IMG]
    Hierboven zie je hopelijk de oneffenheden die vlakgeschuurd dienden te worden.

    [​IMG]
    Het vlakschuren geschiedde met de hand op het keukenaanrecht. Wat een lieve vrouw heb ik toch die dat zonder problemen toestaat.

    [​IMG]
    En het resultaat, na een anderhalf uur schuren, mooie dunne zijkanten voor de staartboom en een onder de stof zittende keuken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat betreft de invalshoek, het invalshoekverschil tussen voor en achter is bepalend. Dus je mag de voorvleugel inderdaad wat invalshoek geven en de staart vlak leggen.
     
  5. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Startboom

    Voordat ik verder ga met de staartboom heb ik nog een vraag over de stijfheid. Ik wil de staartboom als een soort van doosconstructie maken. Dus de 2 zijpanelen verlijmen met een boven- en onderpaneel. (eerder latjes)

    Ik weet van mijn vorige model (dat ook een doosconstructie uit balsa als startboom had) dat de nerf van de boven- en onderzijde haaks op de lengterichting van de staartboom dient te staan. Ikzelf zit nu te denken, omdat de zijpanelen van hardhout zijn, de boven- en onderzijde van soortgelijk hout of vuren te maken, maar dan uit 1 stuk met de nerf in de lengterichting.

    Zou dit ten kost van de stijfheid gaan, anders ben ik gebonden aan een boven- en onderzijde uit balsa plankjes met de nerf dwars op de lengterichting?

    Verder overweeg ik, als ik latjes ga gebruiken, deze tussen de zijpanelen te verlijmen, niet erop. Dit laatste zou ook kunnen, maar ik zal dan de zijpanelen smaller moeten maken om uiteindelijk dezelfde afmetingen te handhaven. Op deze manier kan ik later de staartboom lekker in een ronde vorm schuren, dat oogt ook ook mooier dan een rechthoekige staartboom en mee laten vloeien met de ronde vorm van de neus.


    Michel
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2012
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Jouw idee werkt prima hoor. Zet wel een paar tussenschotjes in de staartboom. Dat weegt weinig en geeft exta stijfheid en stevigheid.
     
  7. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik ben begonnen met de hoofdvleugels, dat geeft me wat meer tijd om over de constructie van de romp na te denken. Omdat het hier om een vleugelprofiel met holle onderzijde gaat (undercambered wing) en de hoofdliggers zich aan de onderzijde van de ribben bevinden en dus niet vlak op het bouwplan liggen, heb ik de hoofdliggers met stukjes balsa opgehoogd en op het bouwplan vastgezet waardoor de ribben met hun uiteinden precies op het bouwplan rustten en op de hoofdligger gelijmd konden worden. Eerst de ribben vastgelijmd van de binnendelen van de vleugel, behalve rib nummer 1 en 2. Deze komen later als de 2 vleugelhelften aan elkaar vastgelijmd gaan worden. Het plan adviseert eerst de achterligger te verlijmen en dan de voorste ligger. Ik heb ervoor gekozen de voorste ligger eerst te verlijmen. De acherligger komt later omdat deze onder een hoek verlijmd dient te worden. Als ik hem nu verlijm, vlak/plat op het plan maakt hij een verkeerde hoek met de ribben. Volgende stap is het afronden van de buitenste delen van de hoofdvleugel.

    Ik heb besloten aan de voorzijde van de vleugel 2 kleine liggertjes te plaatsen die als turbulator dienen en tevens wat meer sterkte aan de vleugel toevoegen. Mijn ervaring met scalpmesjes is niet zo goed als het gaat om het aanbrengen van kleine uitsparingen dwars op de nerf van het hout. In plaats daarvan is het beter gebruik te maken van een aardappelschilmesje en een vijltje. Het resultaat zijn nette kleine inkepingen waarin de turbulatorliggertjes komen te vallen. Deze liggertjes heb ik met behulp van een balsacutter uit een balsaplank van 3 mm gesneden, 1,5 mm breed.

    [​IMG]
    Zie de ondersteuning van de hoofdliggers dmv stukjes balsa.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Aardappelschilmesje met kartels, hiermee kun je fijne inkepingen maken dwars op de nerf van het hut. Het vijltje dient daarna om het balsa tussen de 2 inkepingenweg te vijlen. Resultaat zijn de uitsparingen voor de turbulatorliggers.

    [​IMG]
    Ook hier is het aardappelschilmesje en vijltje gebruikt om de uitsparingen aan te brengen in de achterlijst.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ok, na wat uurtjes verder gewerkt te hebben zijn er wat vorderingen. Het buitenste deel van de vleugels is al redelijk ver gevorderd. Tevens heb ik wat tipverdraaiing aangebracht. Dit is zeker nodig aangezien de vleugel een hol profiel aan de onderzijde heeft. Als je de achterlijst vlak op het bouwplan zou houden, dan creeer je een negatieve tipverdraaiing, dit resulteert in overtrekken van de vleugel/vliegtuig bij lagere snelheden. Tevens zijn nu de 2 liggertjes aangebracht die dienen als turbulators. Belangrijk bij het bouwen van dit soort toch wel complexe vleugels, is dat je ze parallel en tegelijkertijd bouwt, zodat het resultaat van beide vleugels zo veel mogelijk symmetrisch is.
    Tevens belangrijk is eerst de hoofdliggers uit te lijnen, ook in hoogte en goed te fixeren op het bouwplan. Dan pas de ribben aanbrengen, voorlijst en turbulator liggers.

    [​IMG]
    Achterzijde van de buitenste ribben met tipverdraaiing.

    [​IMG]
    Zijaanzicht zonder turbulator liggers. Zie ondersteuning van buitenste ribben t.b.v. tipverdraaiing. Voorste ligger loopt mooi recht ook langs de buitenste ribben.

    [​IMG]
    Zijaanzicht met turbulator liggers.

    [​IMG]
    Bovenaanzicht van de vleugels.

    [​IMG]
    Rib nummer 16 wijkt wat af van de rest.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Weer wat vooruitgang geboekt. De twee vleugelhelften zijn vergevorderd. De buitenste delen van de vleugels hebben de goed hoek van inval met een kleine tipverdraaiing. Echter, na de eerste vleugel te hebben geschuurd, kan ik de voorlijst niet in de juiste vorm schuren benodigd voor het vleugelprofiel. De bovenzijde is ok, maar aan de onderzijde kom ik hout te kort zeg maar. Ik zal er een latje aan toe moeten voegen zodat de vorm wel haalbaar is, want zoals het nu is zal de vleugel niet goed presteren.

    [​IMG]
    Latjes onder de achterzijde van de ribben om de achterlijst onder de juiste hoek (neerwaarts) te kunnen verlijmen in verband met de holle onderzijde van het vleugelprofiel.

    [​IMG]
    Uiteinde rechtervleugel klaar.

    [​IMG]
    Linkervleugel in aanbouw, zie weer de latjes onder de ribben voor het verlijmen van de achterlijst onder de juiste hoek.

    [​IMG]
    Vanuit een ander aangezicht.

    [​IMG]
    Rechter vleugel klaar.

    [​IMG]
    Nog een plaatje

    [​IMG]
    Rechtervleugel geschuurd, de ander nog wachtende.

    [​IMG]
    Het probleem met de voorlijst, je kunt zien dat de lijst een hoek maakt tov de onderzijde van de ribben. Een latje zal moeten worden toegevoegd waarna de voorlijst wel in de juiste vorm geschuurd kan worden.

    [​IMG]
    Zoals het vleugelprofiel (NACA 6409) er wel uit dient te zien.

    [​IMG]
    De twee met elkaar vergeleken.

    (Wat een gedoe met het toevoegen van foto's op deze website zeg)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Zoals gezegd, de voorlijst voorzien van een extra liggertje aan de onderzijde zodat de vleugel de goede vorm gegeven kan worden.

    [​IMG]
    Liggertje met klemmen vastgelijmd.

    [​IMG]
    Het resultaat na schuren.

    [​IMG]
    De voorlijst heeft nu de goede vorm.

    [​IMG]
    Een vleugel geschuurd, de ander moet nog.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Michel
    dit is echt vakwerk. De vleugels worden uieindelijk aan elkaar vastgelijmd, of blijven de helften uitneembaar?
     
  12. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Hallo wout,
    de vleugel heeft een spanweidte van 180cm. Het zou mooi zijn om de hoofdvleugel in 2 delen te kunnen behouden. Het plan gaat er echter vanuit om ze aan elkaar te verlijmen dmv een 4 stuks V vorm schotten aan weerszijde van de hoofdliggers. Heb jij ideeen om hoe je het beste de 2 vleugels apart kan houden? Ze worden uiteindelijk dmv elastieken bovenop de romp bevestigd.
    De vleugels zijn nog van elkaar gescheiden, dus als ik iets wil doen kan het nog.
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Vleugeldeling met een 6mm verenstalen pen (modelbouwwinkel) en in passende messing buis (graupnerbuis).
    Pen 7cm de vleugel in is voldoende.
    Pen/buis op hoogte van hoofdligger inbouwen en aan de hoofdligger koppelen met triplex versterkingsplaatjes.
    De Thermic heeft geloof ik ook v-stelling in het middendeel: dan pen rechthouden, maar de buis dus overeenkomstig schuin inlijmen.
    Een steunpennetje ter hoogte van de achterlijst om de vleugelstand te zekeren.
    Vleugel afsluiten met een triplex afsluitprofiel en middendeel bekleden met 1.5 mm balsa.
    Heb je meer aanwijzingen nodig dan kan ik voorbeeld foto's sturen: geef me dan een pb met emailadres bij voorkeur.
    (overigens voor de romp geen zorgen: dwarse nerfrichting is hier zinloos: niet doen; je oplossing is goed)
    Erg leuk dat je deze kisten bouwt overigens: ontwerpen van Franc Zaic.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2012
  14. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Hallo, die "Thermik"-Modelle sind sehr formschön, mal weg vom ewigen Rechteck und Trapez.
    Zum beplanken des Mittelstücks eignet sich sehr gut 0,4 mm Sperrholz.
    Ist weniger Arbeit und sieht gut aus.;)

    Groeten Heinz
     
  15. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb zojuist de staartboom vervaardigd. Ik had al de originele staartboom in tweeen gesplitst en vlakgeschuurd. Ik heb een plaat van 2mm triplex gekocht en de vorm van de staartboom 2 maal overgenomen en uitgesneden.
    Daarna heb ik uit deze 2 stukken halverwege een 1.5mm sleuf uitgesneden en vervolgens alle delen op elkaar gelijmd. Het resultaat is nu een holle staartboom met een uitsparing van 1.5 bij 4 mm waardoor de sturstangen zullen lopen. Ik gebruik daarbij enkel de binnenzijde, ik behoef geen buitenzijde aangezien de houten staartboom daarvoor dient. Door de uitsparing zo klein mogelijk te houden behoef ik geen buitenzijde als geleider voor de plastic stuurstangen en hoef ik zo min mogelijk hout weg te snijden zodat de staartboom zo sterk mogelijk blijft. Het resultaat is erg goed te noemen. De stijfheid is optimaal.

    Ik heb gewone balsalijm gebruikt. Dit geeft je de tijd om alles netjes te verlijmen en te corrigeren indien nodig. Als ik epoxy zou gebruiken, dan loop je het risico dat je de holle opening dichtlijmt. Secondenlijm is ook prima, maar geeft je de mogelijkheid niet het geheel te corrigeren, want vast is vast.

    [​IMG]
    Net voordat de 2e buitenzijde op de rest gelijmd gaat worden.

    [​IMG]
    Hier is de sleuf te zien over de volle lengte, precies groot genoeg om 2 stuurstangetjes naast elkaar door te leiden.

    [​IMG]
    Het resultaat, een sleuf van 1.5 bij 4mm.

    [​IMG]
    Zoiets gaat het dan worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Michel

    Ziet er goed uit. Ik maak mij wel wat zorgen over de kabels. Ik ben bang dat de beide kabels ellaar hinderen. Vooral wanneer er een duwkracht op wordt gezet en de kabel zijdelings gaat bewegen. Kan je er een buitenkabel om leggen?

    Wout
     
  17. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Na een kleine stilte is er een update. Ik ben bezig geweest met het opbouwen van de romp. Deze is origineel massief, bestaande uit 2 helften balsa blokken tegen elkaar gelijmd en geschuurd in de gewenste vrom.
    Uit het bovenaanzicht en zijaanzicht op de bouwtekening heb ik een aantal spanten getekend en ben daarmee aan de slag gegaan. Omdat ik niet zeker ervan was of het allemaal ging lukken heb ik gewacht met het verslaggeven van de voortgang, maar ik denk dat resultaat er mag zijn.
    Ik heb tevens 4 graden invalshoek voor de voorvleugel aangebracht alsmede een afneembaar deel aan de voorzijde van de romp om toegang te verlenen aan de nog aan te brengen RC apparatuur. Ook de stuurstangetjes gaan door de spanten de holle staartboom in. De volgende stap zal zijn het aanbrengen van balsalatjes aan de buitenzijde als bekleding van de romp.



    [​IMG]
    Bezint eer ge begint, dus eerst alles uitwerken op papier.

    [​IMG]
    De spanten uitgetekend, maar ik moet zeggen dat het een heen en weer gebeuren was van tekenen, uitzagen, corrigeren, trial and error, weer uittekenen etc. Zo zal het er vroeger ook wel aan toe zijn gegaan.

    [​IMG]
    Met afneembaar deel en hieronder zonder afneembaar deel.

    [​IMG]

    Het geheel is zeer sterk en stijf, dat zal alleen nog maar toenemen nadat het met balsalatjes bekleed gaat worden.

    De neus zal uit balsa gesneden worden met een holle ruimte voor het lood.
    [​IMG]
    Achteraanzicht met de staartboom verzonken in de romp.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    We zijn weer een stukje verder. De romp is grotendeels bekleed. Er zitten zo'n 60 latjes op. De balsastripper of cutter heeft zijn diensten weer eens bewezen. Uit een balsa plankje kun je daarmee perfect dunne latjes snijden/strippen.

    Wel is de wandsterkte wat aan de mindere kant. Wellicht had ik beter wat harder balsa ervoor kunnen nemen. Ik heb de latjes met secondenlijm telkens vastgezet en daarna de binnenzijde goed met secondenlijm in laten vloeien. Dat heeft wel wat extra sterkte aan de beplanking gegeven, maar helemaal optimaal is het nog niet. Misschien dat ik er een laag transparante polyester op aanbreng als bescherming ipv vernis of spanlak en dat tevens voor wat meer sterkte zorgt.

    [​IMG]
    Achterijde opgevuld om meer houwvast aan de aan te brengen latjes te geven

    [​IMG]
    Het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ook de servo's hebben al hun plekje gekregen onder de motorkap.

    [​IMG]
    De bovenzijde waar de voorvleugel op komt te liggen zal ik opvullen met balsa om een beter draagvlak te creeren voor de voorvleugel. Jammer om de onderliggende ruimte permanent te moeten afsluiten, ziet er toch mooi uit al die schotjes en de constructie binnenin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi!
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Petje af, netjes gedaan!

    Ik.denk dat het na afwerken ook echt sterk is en dat glasdoek niet nodig is. Maar ik kies altijd laag gewicht boven extra sterkte.
     

Deel Deze Pagina