Jetex en Rapier modellen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 14 apr 2021.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.334
    Locatie:
    Zwolle
    Wat te denken van Jetex of Rapier aangedreven modellen zoals

    - Opel raketvliegtuig
    - een V1
    - Me Kraftei
    - Bell X-1
    - etc.

    En mogelijk kan er ook een kort maar krachtig brandende raket motor toegepast worden

    JanHein kun je ons wat op weg helpen...ik denk dat wanneer we meer inzicht krijgen in wat de verschillende motoren doen ( en waar ze regulier voor gebruikt worden) we beter kunnen inschatten wat nog meer kan..en wie weet wordt een raketvliegtuig wel een VRA met heeel lichte Rc er in.


    Is het te doen om het volgende te specificeren per motor type (dacht dat je 7 typen hebt):
    - afmeting (dia.x lengte)
    - gewicht
    - brandduur
    - stuwkracht
    - kosten
    - toepassing
     
  2. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    Rottevalle
    Wat heb je nodig .

    Om te beginnen een lanceer standaard. die kunt je kopen ,zelf maken of gewoon een stuk veren staal in de grond steken.


    Zelf heb ik er jaren lang een gebruikt uit 6 mm triplex .snij plan voor de laser heb ik liggen. Kan ik naar Sebastiaan mailen om te laten snijden voor wie er een wil

    Gaat met 3 boutjes in elkaar ,plus slot boutje om de hoek van de lanceer pen goed te kunnen zetten. wijst zichzelf bij het in elkaar
    zetten.

    Schermafbeelding 2021-04-14 om 12.45.28.png



    Om de raket motor te starten heb je een lanceer kast nodig

    zelf te maken of kopen . Estes werkt met 4 penlites kosten 15 euro .

    8DBAEAD9-9F46-4128-8F16-1029E7A694D1.jpeg



    Zelfbouw

    Werkt met alles onder de 12 volt ( anders gaat de led stuk )...ik heb er nog een aantal liggen mogen weg tegen kost prijs a 10 euro stuk

    2B196B35-494B-4DB1-9669-CB69B2BF1215.jpeg



    Ontstekers...Daar zijn een aantal soorten in:

    - Lont kan tot kleine motoren tot C klasse ,ik ben er persoonlijk geen Fan van maar ze werken redelijk betrouwbaar.

    - Estes solar ontstekers werken goed voor kleine motoren maar zijn kwetsbaar , Als je te hard knijpt zijn ze stuk , bovendien zijn ze slecht leverbaar op het moment.

    - SN0 ontstekers
    oorspronkelijk ontwikkeld voor de mijnbouw en 99.99 % betrouwbaar .zitten ze goed op hun plek dan werken ze ook. niet de goedkoopste oplossingen wel de beste. 75 cent per stuk

    - Caveman ontstekers . ( niet leverbaar wegens ontbreken juiste licentie op dit moment ) daar kun je zelfs een spaceshuttle mee starten.
     
  3. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    Rottevalle
    Motoren zijn en in een aantal klasse .

    Ze worden ingedeeld volgens de letters van het alphabet .

    A is de kleinste en " P " voorzover ik weet de zwaarste die op dit moment koop is.

    Elke keer dat je een letter omhoog gaat verdubbelt de totale impuls van de motor . ( impuls is brandduur maal gemiddelde stuwdruk)

    A 2,5 n/sec
    B 5 N/sec
    C 10
    D 20
    E 40
    F80
    G160

    Heb je nu een F40-10 van een Amerikaanse fabrikant , dan wil dat zeggen dat de motor in de F klasse valt ,dus impuls tussen de 41 en 80 N/sec .
    Gemiddelde stuwkracht 40 new. En een brandduur van ongeveer 2 sec . En een vertraging van 10 sec tussen het uitbranden van de motor en het uitstoten Van de parachute . staat er op de motor -P Dan is het een geplugde motor zonder parachute uitstoot.

    Fabrikanten uit het oostblok doen het anders

    De letters zijn het zelfde .

    D is nog steeds een D dus 20 N/sec totale impuls
    Eerste cijfer is de piek stuwkracht .
    tweede brandduur.
    derde vertraging voor de parachute. Staat daar -0 heb je geen vertraging en geen uitstoot maar een booster motor voor een twee traps raket . staat er -P geplugde motor voor een raket zwever of elektronische uitstoot .Dmv een boord computer





    estes-motors-chart.jpg

    Estes Catalog Motor Chart.png

    prijzen motoren (indicatie ) lijst wordt nog verder aangevuld

    Sachsen Zwartkruit motoren. geschikt voor kleinere model raketten

    C 3 euro stuk. formaat Estes 18 mm motor
    B 3 euro stuk formaat Estes 18 mm motor
    A 3 euro stuk formaat Estes 18 mm motor

    Rapier D 07-17-0 vervanging voor Jetex motoren. geen plug!!!
    3 euro stuk


    D12-5-0 Bp Zwartkruit motoren . 7 euro geplugde motor
    D12-5-0 compo Composiet brandstof. . 11 euro 19,89 n/sec totale impuls geplugde motor
    D30-2-2 compo Composiet brandstof. . 11 euro 19,89 n/sec totale impuls

    D30-2-5 Bp Zwartkruit motoren . 7 euro
    D30-2-0 Bp Zwartkruit motoren . 7 euro. booster motor
    D9 Bp Zwartkruit motoren 8 euro. . Raket zwevers




    E16-10-0 compo Composiet brandstof. 14 euro. Raket zwevers

    E 30-3-5 bp. Zwartkruit motor 11 euro
    E 30-3-0 bp. Zwartkruit motor 11 euro geplugde motor

    F50-2-2 Bp Zwartkruit motoren . 26 euro
    F30-8-0 Bp Zwartkruit motoren . 26 euro geplugde motor
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
  4. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    Rottevalle
    Raket zwevers ....zijn er in een aantal klassen.

    Met losse booster .de zwever hangt aan de zijkant van de raket. komt op het hoogste punt los met de uitstoot lading en gaat zelfstandig door al dan niet met RC ondersteuning.

    (Er zijn er nog veel meer maar ik moet ergens beginnen).

    S8 klasse



    Zwever gaat met raket motor omhoog ,de motor mag niet worden uit geworpen. en je probeert een max te vliegen met een doellanding.

    De cuda is een van de bekendste ontwerpen in deze klasse.

    En er zijn al heel veel prijzen met dit ontwerp gewonnen .

    En voor wie wil heb nog een aantal laser kits liggen. 20 euro
    Schuim vleugels snijden heb ik op dit moment geen mogelijkheid voor .


    P9160037.jpg



    Estes T25 centurion.

    Origineel een vliegende baksteen. Maar met een lichtere glasvezel romp en iets aangepaste vleugels goed vliegend te krijgen. Romp mal heb ik liggen.

    214406212_7d94ddfb45.jpg




    Estes Sweet V

    Veel te zwaar origineel maar goed aan te passen .doet het ook leuk op de helling. Romp mal heb ik liggen

    Estes Sweet Vee.jpg


    Estes astro blaster

    Vleugels aanpassen en ze vliegen leuk met een cox of een D motor.

    nog een aantal laser kits beschikbaar , helaas ook geen schuim vleugels leverbaar door mij op dit moment . setje 35 euro

    iu.jpeg

    30044DC9-61AD-4B75-B024-32FBB7C6D048.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
  5. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    Rottevalle
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.334
    Locatie:
    Zwolle
    We willen ook wat gaan doen met vintage jets zoals die vroeger met de Jetex motoren werden voortgestuwd.


    Tegenwoordig gebeurt dat dus met de disposible Rapier motoren..

    Hier te vergelijk een Jetex en de Rapier:

    IMG_20210425_111638.jpg



    Als ik het goed heb waren er meerdere afmeting Jetex motoren en deze is 17 x 46 mm met 15 gram ( er zit nog een pil in).

    De Rapier is 16 x 75 mm en weegt 19 gram.


    Nu wil ik graag de bovengrens opzoeken voor een model afmeting en gewicht voor de Rapier...



    Hier een Rapier Jet en zelfs RC..maar hij bakt er nog niet veel van..




    Hier wat kleinere modellen maar of dat Jetex of Rapier is? Ik denk kleine Jetex..




    Hier in ieder geval Rapier aangedreven VV Jets:

     
    verfbrander vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.334
    Locatie:
    Zwolle
  8. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    Rottevalle
  9. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    Rottevalle
    Stevige chuck met motortje iets voor het zwaarte punt gaat ook leuk.
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.334
    Locatie:
    Zwolle
    Ik wil toch meer naar een (Ebenezer) schaal Jet.

    Supermarine_Swift_model_aircraft,_Jetex_50C_(Hobbies_1966).jpg


    img.jpe



    En de Heinkel spreekt me zeer aan...die is 43 cm span en mogelijk dat die voor de Rapier..en dan nog meer Ebenezer.... richting de 60 cm kan...

    Denk dat ik maar gewoon wat in elkaar moet zetten en kijken waar het schip..de jet...strand...
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.334
    Locatie:
    Zwolle
    Helaas..dat gaat nix worden met die "moderne" jets...


    Maar..ik ga meerdere Rapier opnames in 1 model maken..en we gaan als The First Aviators voor.... de First..

    Dus toch maar iets groter ... ongeveer 100 cm en ...kijken of die het op 1 motor doet of dat er meerdere in moeten...




    [​IMG]


    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3033

    En te beginnen met een VV Ebenopel...:eek::D...wat vuren 3 x3 latjes en een paar stukjes 3 mm Depron...
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.074
    Locatie:
    Nootdorp
    En kijken of je die het kanaal over kan laten vliegen ....:D
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.334
    Locatie:
    Zwolle
    Ja..het Apeldoorns Kanaal..en wanneer dat lukt dan ...
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.334
    Locatie:
    Zwolle
    Oh ja..er komt naast 2 stuks Rapier opnames ( doen 70 gram stuwkracht/stuk) ook een opname in voor een "C" motor...
    Hoeveel trust heeft die ook alweer JanHein?
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.334
    Locatie:
    Zwolle
    Iets van rond de 1,5 kg volgens de tabel?? Oeps..komen de vleugels dan wel mee?
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  16. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    Rottevalle
    Depron en !,5 kilo stuwkracht gaat denk ik niet goed . C motortje brand iets meer dan1 sec En dat is denk ik wat kort voor je Opel Record .

    5 mm balsa blijft wel heel weet ik uit ervaring .

    Bekende raket term is dan ook de speed of balsa .als je daar overheen gaat krijg je splinters .
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  17. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    Rottevalle
    ik ben een beetje aan het opruimen en kwam nog twee raket zwevers tegen...mogen weg voor 35 euro stuk.


    IMG_3132.JPG

    IMG_3131 2.JPG

    F8925826-5B2F-4992-9663-B062E110C9D9.jpeg

    IMG_3134.JPG
     

Deel Deze Pagina