Jeti 2.4 GHz

Ik heb je link even gelezen omdat ik ook 2.4jeti gebruik, zonder problemen overigens. Ik heb wat vragen gesteld over het hoe en waarom, ik denk dat we moeten voorkomen dat onterecht het jeti systeem als slecht wordt benoemd. Wellicht is iets anders de oorzaak.

Op dit forum loopt ook een draadje over jeti2.4 . Daarin noemde ene "Daniel" dat hij voor zijn DLG toch ook wel met 1s lipo kon gaan vliegen omdat de ontvangers een voedingsspanning van 3V tot 8v aan zouden kunnen. Daarop heb ik geantwoord dat de minimale voedingsspanning 3.2V is en dat een lipo hier in de buurt kan komen die leeg raakt en als hij zwaar belast wordt, en dus een risico is !

Verder zitten er verschillen in de ontvangstgevoeligheid tussen de verschillende ontvangers, hoe kleine hoe minder gevoeligheid.
Als men een heel kleine en licht ontvanger kiest heeft dat dus consequenties voor de reikwijdte.

Ik snap dat bij DLG gewicht een zeer grote rol speelt, maar men moet zich wel houden aan de specs natuurlijk ....

Hier het draadje : jeti-duplex-2-4ghz-13

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
en voila, hier het hele verhaal gevonden , ook FASST en ASSAN gaf problemen, lijkt eerder op een structureel probleem ..... tja, zo komen de verhalen in de wereld ....

http://www.rc-network.de/forum/showt...=133071&page=4

Langer Abstieg mit Stecklandung durch Richtfunk

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo, also ich hab den ersten Chrash mit 2,4 Ghz erlebt. Etwa 70 Meter hoch und der Flieger wollte und wollte nicht gehorchen. Zur Erklärung: wir....der Wolfgang und ich sind vergangenen Samstag in Sollenau geflogen. Laut Zachenoi liegt die Heide in Sollenau exakt im Richtfunk vom Schwechater Flughafen. Ob es sich hier um 2,4 Ghz Funk handelt wage ich zu bezweifeln, aber offenbar war der Äther derart zu, dass es sogar FASST geschüttelt hat und ASSAN.
Soll heißen dass beide Systeme kurzfristig Störungen hatten. Ich bin dann noch weitergeflogen (eh klar mir kann ja nichts passieren) und irgendwann ist es dann doch passiert und es gab den Chrash. Es gab also kein Reichweitenproblem, dafür war ich zu nahe, sondern definitiv eine Störung!
Also ich flieg jetzt seit einem Jahr mit ASSAN und das ist ein ziemlicher Schock! Dass es dann bei FASST auch noch Störungen gab ist mir neu!
Kurz vor dem Aufschlag, in Bodennähe gings wieder aber da war keine Möglichkeit mehr das Unausweichliche abzuwenden.
Der Twister hat es relativ gut überstanden. Ein paar Knitterfalten am Rumpf die ich sehr wahrscheinlich perfekt und unsichtbar reparieren kann.

Soviel zu Funkfeuern in die man mit 2,4 Ghz gelangt!
Gruß Heinz

Op dit forum loopt ook een draadje over jeti2.4 . Daarin noemde ene "Daniel" dat hij voor zijn DLG toch ook wel met 1s lipo kon gaan vliegen omdat de ontvangers een voedingsspanning van 3V tot 8v aan zouden kunnen.

Hmmmm die "ene Daniël" (ik dus) heeft gisteren 1,5 uur met een Bonsai DLG met een Jeti R5 ontvanger op 1 lipo cel van 140 mAh gevlogen en totaal geen problemen ondervonden. Heb de cel nog even gemeten vanmorgen en de celspannig was nog 3,5 volt. Je kunt hiervoor trouwens ook een alarm instellen zodat je gewaarschuwd wordt bij een te lage ontvangeraccu.
Vandaag met 1 meter versie van een Bonsai gevlogen met 1 cell 360 mAh ook hier helemaal geen problemen gehad.
Ik ben tevreden over deze set up.

Daarop heb ik geantwoord dat de minimale voedingsspanning 3.2V is en dat een lipo hier in de buurt kan komen die leeg raakt en als hij zwaar belast wordt, en dus een risico is !

Oke op zich kan dit een risico zijn maar aangezien je bijna geen stroomverbruik hebt en je eerder een lame arm hebt van het werpen dan dat je accu leeg is valt dit allemaal wel mee.

Mvg,

Dat gaat blijkbaar goed dan, in dit geval, met jouw set-up.

Mijn mening is dat je dan wel het lot gaat tarten, dat gaat vroeg of laat een keer fout natuurlijk. En dan niet de schuld geven aan jet Jeti he .....

Het feit blijft namelijk dat je een paar honderd milliVolt boven de ondergrens gaat zitten, tijdens belasting daalt de accuspanning. Het kan gebeuren dat hij er heel even onder komt en dan ben je de radioverbinding kwijt, dat is een feit.

Een accuspanning zoals jij die hebt gemeten, ONBELAST dus is altijd hoger dan tijdens belasting, dus niet representatief voor de vliegsistuatie.

Ik heb totaal geen verstand van DLG maar ik heb wel begrepen dat ze erg licht zijn. Is het echt een bezwaar om er een 2de lipocel bij te plaatsen ? Over hoeveel gram extra praten we en wat weegt je vliegklare DLG ?
Het blijft natuurlijk je eigen keuze en ik hoop voor je dat het goed blijft gaan

Bas

Je vergeet dat ik die alarm heb gezet op 3,4 volt, dus als mijn ontvangeraccu daar onder komt...... nee ik heb hier alle vertrouwen in. Jij moet ook weten dat deze metingen zeer betrouwbaar zijn en in real-time meten dus zodra die spanning die 3,4 volt grens passeert dan hoor je dat ook meteen.

Mvg,

Back