Jeti ds16 instellen dlg met 1 servo met enkel signaal draad

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jordan, 26 jun 2021.

  1. jordan

    jordan

    Lid geworden:
    1 jun 2021
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Enschede
    loop even vast probeer mijn overgenomen dlg nxt te installeren. De vorige eigenaar heeft op 1 servo de stroom draden verwijderd en enkel de signaal kabel overgelaten. De vleugel met 2 airelerons werkt dus maar op 1 aireleron. De servo met enkel signaal doet het niet en krijgt ook geen stroom lijkt het.

    Hoe kan ik dit oplossen moet ik ea anders aansluiten op de r5l ontvanger van jeti?

    in het programma heb ik in mn jeti netjes voor elke functie n apart kanaal dus ook voor;
    Aireleron 1
    Airleron 2

    moet ik
    Dit mixen of ondersteund jeti deze setup gewoon niet.

    Ga ook nog de servo stekkers even opnieuw met tape wikkelen sommige draden zijn wat ontbloot. Of als het zo niet werkt moet ik het kabelwerk wellicht nog aanpassen maar dat is lastig met afgeknipte servo plus en min op de aireleron #2 servo.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2021
  2. jordan

    jordan

    Lid geworden:
    1 jun 2021
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Enschede
    Zie ook bijgevoegde foto…
    Ik heb geen idee hoe die aan zn stroom moet komen zo de voorgaande eigenaar had hier heen probleem mee. De servo met enkele stekker zit op slot 3 van de ontvanger. Plug ik een normale servo met 3 stekkers in het slot 3 werkt deze wel.

    conclusie moet dan ook zijn dat het doorlussen van stroom niet werkt.
    Ik heb de connector uit de vleugel ook toegevoegd
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      162,9 KB
      Weergaven:
      180
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      256,5 KB
      Weergaven:
      179
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      164,8 KB
      Weergaven:
      168
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      202,5 KB
      Weergaven:
      158
    Laatst bewerkt: 26 jun 2021
  3. jordan

    jordan

    Lid geworden:
    1 jun 2021
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Enschede
    Nu zit de airleron servo 2 er zo vast in dat ik deze er uit moet breken om een andere servo te proberen in de vleugel dus dat wordt hem ook niet. Dacht om te testen of die mogelijk defect kan zojn.

    iemand tips?
    Ben er al 2x n uur mee bezig geweest inclusief totale reset van de jeti na 1,5 jaar geen updates was dat ook niet helemaal lekker.
    Maar kom hierzelf momenteel niet uit
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2021
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    zit in de vleugel de + en - van die andere servo niet doorvernbonden?

    dan heb je indd vanuit je ontvanger voor 1 servo de + - en puls nodig en van de andere servo alleen de puls.

    in de vleugel, na de stekker pak je voor beide servo's de + en - van die ene servo
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. jordan

    jordan

    Lid geworden:
    1 jun 2021
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Enschede
    Volgens mij zijn ze inderdaad doorverbonden.
    Zie ook de fotos van de connector uit de vleugel die ik net heb toegevoegd.

    Ik heb inderdaad:
    - Aireleron #1: Puls en Plus en Min
    - Aireleron #2: Puls

    Echter werkte Aireleron #2 niet omdat deze blijkbaar geen stroom krijgt. Ik gebruik onderstaande ontvanger. Alles is goed ingeprogrammeerd. Want als ik een normale servo los op Aireleron slot #2 zet in de ontvanger werkt deze wel. conclusie moet dus zijn dat het doorlussen van de stroom niet werkt voor aireleron #2 aangezien dat de enige servo is die NIET werkt.

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      35,6 KB
      Weergaven:
      89
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een wat rare constructie met risicovolle soldeerverbingingen in de servodraden. Een servo heeft altijd een plus, een min en een impulsdraad nodig om te kunnen werken.

    De beste oplossing lijkt mij het vervangen van de servosnoertjes. Dan werkt alles weer normaal. Tape gebruiken is knoeiwerk. Zijn solderingen onvermijdelijk, dan deze isoleren met krimpsok.

    Testen of een servo wordt aangestuurd, gaat alsvolgt: Oefen voorzichtig druk uit op het servoheveltje. Je moet dan tegendruk voelen.

    Als je een model hebt aangemaakt met twee aileron servo's, en als ik de foto's zie heb je dat gedaan, dan moeten beide servo's werken. Dat kan je controleren in de servo monitor (receiver outputs). Als je de aileronstick beweegt, dan moeten beide aileron balkjes bewegen.

    Met een Jeti zender kan je geen koffie zetten. Voor de rest is alles mogelijk...
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het is in de f5j ook redelijk normaal om de + en - van ontvanger naar de vleugelstekker(s) bundelen en alleen signaaldraden naar de ontvanger. Maar dit kan natuurlijk alleen aan de ontvangerzijde naar een stekker toe!

    In de vleugel, van de stekker naar de servo moet er natuurlijk wel naar elke servo een +, - en signaal gaan.
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er zijn er die op die manier de voeding van de vleugelservo's niet eens meer via de ontvanger laten lopen
     
  9. jordan

    jordan

    Lid geworden:
    1 jun 2021
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Enschede
    Het heeft gewoon gewerkt bij de vorige eigenaar zal wel aan mij liggen of jrti ondersteund dezevoptie niet, maar ben ook geen fan van deze voor mij onconventionele setup.. Wellicht is het inderdaad beter om de 2 airleron servos opnieuw te voorzien van bedrading met puls en plus en min.
    Zodat alles gangbaar is dat gewicht besparen geloof ik wel als niet wedstrijdvlieger. En dan netjes met krimpkous afwerken inderdaad.

    Ik denk dat ik dat ga doen nieuwe electra voor de airelerons en de overige servos opnieuw voorzien van n krimpkousje bij de uitstekende delen. en idem voor een andere kist die ik ook heb overgenomen. Daarna zou alles gewoon goed moeten werken.
     
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    op die foto met de ontvanger zit de stekker met de enkele draad verkeerd om.
    Werk ook met Jeti, in mn F5J zit het ook zo.
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    +1
    43402390-D393-49D4-9FB2-E50D4F90D24D.jpeg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Goed gezien! De connector zit inderdaad verkeert om.
     
  13. jordan

    jordan

    Lid geworden:
    1 jun 2021
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Enschede
    Omgedraaid en deed het nog niet daarna electra vervangen daarna werkte het prima. Wellicht toch n kabelbreukje.

    inmiddels eerste vluchten gemaakt nu model 2 nog de nxt daar wil ik n servo kabel verlengen. Wacht nog even op nieuwe soldeerbout en krimpkous.

    bedankt voor de reacties
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina