@Daniel,
kijk weer een jeti duplex erbij ! Komt duplex straks ook in grotere 3D kisten ?
@Ko,
geen idee, als je er niet bij kunt dan misschien de connector voor de leraar-leerling gebruiken, daar vind je het meestal wel
Enfin, weer even een update.
Gisteren 4x gevlogen met de R6 in de logo helicopter, 's middags 2 maal en 's avonds 2 maal, nadat het geregend had, vochtige lucht dus. En dat ging zonder problemen. Ver weg gevlogen, ge-rolled, ge-looped, geflipt en alles blijft uitstekend werken.
Reikwijdte test op het veld met beperkt vermogen (<10%) geeft ook geen enkel probleem, zoals verwacht. Dwars op de heli haal ik meer dan 100meter voordat het signaal op 0 staat en dan nog reageren de servo's op mijn commando (ik zie vanuit de verte de bladen bewegen). De heli stond op een kratje en dus maar 30cm hoog.
In de lengterichting van de heli (heli bevindt zich dus TUSSEN onvangstantenne's en de zender) haal ik dan nog 50 meter.
In de avond nog 4 maal met de 450size heli gevlogen met daarop de nieuwe indoor ontvanger R7, dit is een zeer kleine en compacte ontvanger.
Ook daarmee geen enkel probleem. Mijn vliegmaatje stond naast me en las tijdens het vliegen de veldsterkte af van de jetibox. Ik vloog ver van me af en heel af en toe gaf 1 van de antenne's een 6 / 7 weer. De rest van de tijd bleef deze gewoon op 9 staan, maximaal dus.
Met deze heli ook weer van alles gevlogen en 0 problemen. Oorspronkelijk zat op deze heli een goede Lexors ppm ontvanger en daarmee had ik regelmatig een korte glitch. Nu is dat geen enkele keer tijdens de 4 vluchten gebeurd.
Dat geeft me flink vertrouwen in het systeem, zeer zeker omdat dit ook een indoorontvanger is met beperkte gevoeligheid tov de R6 en de R8.
We deden trouwens ook nog een test waarbij m'n vliegmaat deze heli achter de auto hield, volledig afgeschermd dus, daarbij was er toch nog 4 a 5 veldsterkte op de jetibox aanwezig, prima dus.
Ook interessant is als een van de ontvangstantenne's tegen carbon wordt gelegd, in mijn geval tegen de staartsteun van de staartboom van de heli. Dan zie je de veldsterkte van de desbetreffende antenne zakken van 9 naar 4 a 5. Dit bewijst dus dat je de antenne niet tegen elektrisch geleidende delen moet leggen.
Nadat deze antenne weer teuggelegd werd op zijn oorspronkelijke plaats, in een hoek van ca. 30 graden naast de carbon staartsteun gaf de veldsterkte weer een 9 aan.
De antenne mag dus best in de buurt liggen van elektrisch geleidende delen, zolang hij er maar niet tegenaan ligt. Het is dus minder kritisch dan ik had gedacht. Hoe het is met een hele plaat koolstof of aluminium weet ik niet , maar dat zou best eens slechter kunnen zijn. Het ging hier dus om een staaf koolstof.
Wat ik verder heb gezien is dat tijdens reikwijdte testen op de grond het uitmaakt hoe de stand van de zendantenne is. Daarbij kwam in mijn geval, met de antenne op mijn zender (Graupner mx-24s met extra aluminium steunbeugel aan de achterzijde van de zender) het beste reultaat als ik deze 45graden naar links- of rechtsboven knik.
Deze test hebben we opnieuw gedaan tijdens het vliegen met de 450size heli en de R7 indoorontvanger. Er bleek geen enkel verschil in te zitten, alle standen gaven evenveel veldsterkte via de jetibox. Dus dat is prima !
Dit verschil kan ik alleen verklaren door het feit dat de heli niet op de grond staat en niet gehinderd wordt door reflecties/absorpties van de (vochtige) ondergrond. Dit is trouwens ook de reden dat je reikwijdte tests eigenlijk op ca. 70cm van de grond moet doen op een niet-metalen standaard ...
Wat ik verder wel fijn vind is dat als ik de zender of de ontvanger uit- en weer aanzet er vrijwel direct weer verbinding is. Stel dat er dus in de praktijk tijdens het vliegen heel even geen verbinding is, dan is deze dus direct weer hersteld en hoeft het model niet te crashen, natuurlijk afhankelijk van vlieghoogte etc.
Tot nu toe heb ik aardig wat testen gedaan en op geen enkel moment is de verbinding compleet weggevallen (dat geeft de jetibox aan mbv een streepje bij de veldsterkte uitlezing) dus dat zegt heel wat.
Ik heb er inmiddels goed vertrouwen in gekregen en ga een R8 ontvanger in m'n wedstrijdheli plaatsen. Daarmee natuurlijk ook eerst (reikwijdte) testen voordat deze de lucht in gaat.
wordt vervolgd …