Jeti Duplex 2.4GHz

Ik heb deze na lang zoeken bij Farnell kunnen kopen.

Ik weet niet of ze ook aan particulieren verkopen anders moet je het maar laten weten dan bestel ik er 1 voor je.

Heb hier nog wel 1 beveiligde liggen met 3 polen.

Bedankt zal het onthouden.
Je hebt de voeding naar de modules dus ook onderbroken via de schakelaar.

Mvg,

Je hebt de voeding naar de modules dus ook onderbroken via de schakelaar.
Voor de MC19 moet je de voeding naar het orginele 35mHz module onderbreken.

Bij de MX16S is dit niet nodig.

Na op de hei Berto vele vragen te hebben gesteld over Jeti, ben ik ook om gegaan.
Bestelling geplaatst.

Ga mijn MC-24 ombouwen en in eerste instantie 1 heli en 1 extra 300 voorzien van respectievelijk een 8 en 14 kanaals ontvanger.

Weet nog niet hoe ik moet/mag/kan switchen tussen 35 en 2.4 maar zie dat als een uitdaging. (die schakelaar is mogelijk wel wat)

Zal mijn ervaringen ook posten.

Haha, door mij over, kan het amper geloven ;-)

Maar als ik het goed heb werkt de MC24 met een module welke ingebouwd zit in een behuizing en is dan ook eenvoudiger volgens mij.

Bij de MC24 is het een kwestie van de 35mHz module verwijderen, de Jeti 2,4GHz module plaatsen en klaar.
IMG_0216.jpg

Hoef je geen schakelaars etc, voor te gebuiken.

Laatst bewerkt:
Heb natuurlijk m'n huiswerk redelijk gedaan maar had een laatste zetje nodig van een Jeti gebruiker.

Dit is inderdaad de module.

Zat eigenlijk te denken aan een schakelaar maar was even vergeten dat er geen 2 modules tegelijk in de MC passen. :oops:

Bedankt voor het wakker schudden

Graag gedaan.

Je kan natuurlijk wel een TU module inbouwen op 1 of andere manier maar dan zal je waarschijnlijk ook wel wat aan moeten passen aan de orginele 35mHz module.

Is natuurlijk een optie maar het ompluggen van een modulebehuizing is eenvoudiger en de kan is groot dat je tzt toch alleen maar 2,4 vliegt ;-)

Ombouwen Graupner MX16S 35 MHz naar 2.4 GHz

Ombouwen van Graupner MX16S 35 MHz naar Jeti 2.4 GHz.

Als eerste heb ik het Jeti JDTUGMC (HEPF - Onlineshop - RC) ombouw setje aangeschaft waar de omschakelaar en bedrading al aan gemonteerd is.
Eigenlijk is dit setje bestemd voor een Graupner MC om te bouwen naar 2.4 GHz maar voor een MX is dit ook best te gebruiken.
Ik heb het Jeti printje met klitteband op het batterij compartiment van de zender gemonteerd.
Op het Jeti printje zit op ingangskanaal een rood, geel, groen en zwart kabeltje met twee vier polige printstekkers. Deze stekkers passen op het ingangs- en uitgangskanaal.
In de MX zit een rood, geel en zwarte verbinding van de hoofdprint naar het zend gedeelte. Deze drie adertjes heb ik doormidden geknipt en er aan beide kanten een verlenging van ongeveer 10 centimeter aan gesoldeerd en met kripmkous geisoleerd. Ik had toevallig een kapotte servo liggen waarvan de aansluiting dezelfde kleuren had als in de zender.
Nu heb ik het rood, geel en zwart kabeltje van de Jeti met de twee printstekkers ook doormidden geknipt en aan de kabeltjes in de zender gesoldeerd en met krimpkous geisoleerd. Als je hier kleur op kleur soldeerd kan er eigenlijk niets misgaan.
Nu heb ik de aansluiting die vanaf de hoofdprint komt op de ingang van de Jeti print aangesloten en de uitgang van de Jeti print heb ik op het zendgedeelte van de MX aangesloten.
De omschakelaar en de antenne heb op de zijkant van de bodem van de zender gemonteerd zodanig dat de antenne links naast de al gemonteerde antenne zit. Daarnaast heb ik ook aan de linkerkant de omschakelaar gemonteerd.
Vandaag met een Mentor van Multiplex uitgetest en geen enkel probleem ondervonden.

Al met al was het verlengen van de kabeltjes en het weer dichtmaken van de zender zonder dat er ergens kabeltjes klem kwamen te zitten het meeste werk.
Ook het kabeltje om de Jetibox aan te sluiten was even werk. Jeti heeft alle stekkers als mannetje uitgevoerd zodat er een kabeltje met twee vrouwtjes nodig was en dat had ik niet zodat ik dat zelf gemaakt heb.

Verder zou ik willen weten welke ervaringen er al zijn met de Jeti box.

Kijk nog een tevreden Jeti gebruiker, al had je goedkoper uit kunnen zijn ;-) met alleen een fraktie meer soldeerwerk.

Heb zelf nog geen ervaring met de Jeti box, daar wacht ik eigenlijk mee totdat de Mgps sensor uit is dan wil ik ook de Jeti box gaan aanschaffen.

Gister de MX16S van Onno getest op 2,4GHz van Jeti.

En dat werkte weer perfect.

De test bestond uit het maidenen van zijn Big Lift voorzien van een R8.
Geen enkele storing of tik gezien of gevoeld, ik heb de kist nog even heel hoog gebracht en geen centje pijn.

Vanavond of morgen zal ik daar eens een filmpje van posten.

@berto, ja het wordt een beetje een saai draadje met voorlopig alleen nog maar positieve testresultaten ..... ;-)

@conrad,
ik heb een jetibox en het gebruik ervan spreekt eigenlijk voor zich omdat het menu intuitief is opgebouwd.
Ik heb hem niet continue aan de zender vast zitten maar gebruik hem wel tijdens bv. reikwijdte testen, je kunt dan prima aflezen hoe de ontvangstkwaliteit per antenne varieert. Is erg handig, je zou dan kunnen experimenteren met elke antenne om een zo optimaal mogelijke verbinding te krijgen.
Trouwens, in de prijktijk blijkt echter dat de ligging van de antenne niet heel erg kritisch komt. Ik heb een indoor ontvanger op een 450size heli zitten waarvan 1 antenne in de buurt van de koolstof steun loopt, wat geen problemen geeft. Het wordt pas kritisch als die er tegenaan loopt.

De jetibox is verder handig om de ontvanger te programmeren bv. failsafe. Ook is de ontvangerspanning af te lezen waarbij de min en max waardes ook te zien zijn. Je kunt er dan ook een alarm op zetten als deze onder de ingestelde waardes komt.

Verder heb ik een MUI-150 in bestelling waarmee ik het stroomverbruik in een heli mee ga meten zodat ik de lipos altijd voor niet meer dan 80% leeg vlieg wat de levensduur ten goede komt.

Een nadeel van mijn zendmodeule vind ik de zoemer/pieper, die is nu niet goed te horen omdat hij IN de module zit en zodoende geen geluid direct naar buiten kan afstralen.
Dat gebeurd dan als ik met een heli vlak voor mezelf aan het hooveren ben.
Het is echter mogelijk om de zoemer mbv een losse draad ergens andere te plaatsen, dat is bij sommige TU modules af-fabriek ook al zo, dus dat zou geen problemen op moeten leveren.
Dat moet ik dus nog doen.

Verder nog geen enkel probleem ondervonden op mijn heli die op 12s lipo vliegt en "van huis uit" enorme stoorpieken geeft die ik op de 35Mz band niet weg kreeg , wat ik ook probeerde.
Dus : so far so good !

Bas

Hallo Yeti,

In mijn jetibox zit een storing.
Ik heb de box uitgeprobeerd als servotester maar krijg dan continu de melding searching voor device.
Als ik dan verder stap heb ik wel de keuze wat ik wil testen met de servo en kan dat dan ook kiezen maar verder gebeurt er niets meer.
Zie wel nog de waardes in de Jetibox veranderen maar aan de uitgang gebeurt niets. De servo blijft gewoon stilstaan.
Ook komt af en toe de melding wait..
Komende week krijgt mijn modelbouwboer weer nieuwe binnen en dan wordt de box geruild.

Ik heb de ombouwset van Jeti nu in gebruik in een Graupner MX16s en twee ontvangers in een Mentor en Cularis van Multiplex. Verschillende malen al gevlogen met beide toestellen en nog geen enkel probleem gehad.

Mannen,

Ik heb Jeti een email gestuurd met de vraag welk Jeti systeem ik voor mijn Futaba FX-30 moet hebben, maar ik wacht al bijna 2 weken op antwoord.
Heeft iemand een idee? (over welke systeem).

Belgarath

Jeti zelf is zeer langzaam met beantwoorden van mail.

Stuur even en mailtje naar Herwig van modelmotors.eu dat gaat sneller ;-)

Berto, bedankt voor de tip, ik heb ze een mailtje gestuurd en al direct antwoord, de TU module voor inbouw met een schakelaar.

Echter volgens de Jeti website moet de zender voor de TU module in PPM-mode gezet worden.
De FX-30 ondersteunt alleen in PCM-2048 mode de volle 14 kanalen, dit betekent dus dat ik niet alle kanalen ter beschikking heb met de Jeti TU module.
Klopt dit?

Danny

Modelmotors

Heeft iemand nog onlangs geleverd gekregen van Modelmotors?

Heb al vijf weken geleden bestelling geplaats (MX24s Module, R6, Jetibox, Mvario etc.), en behalve een paar algemene mails rondom leverproblemen (laatste van een week geleden) vanuit Jeti niets meer gehoord. Reageert ook niet meer op mails met vragen over de bestelling.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back