Jeti Duplex 2.4GHz

Wat betreft het gebruik van beide modules kan omschakeling handig zijn maar is ook weer een risico als je toevallig met de verkeerde module opstart. Bij een aantal clubs is het dan zo dat als je op 35MHz EN 2.4GHz kunt uitzenden je toch een knijper moet gebruiken.

Praktijk voordeel waar ik nooit aan gedacht had:
- Door het lagere stroom verbuik (dan mijn 35Mhz module) gaat mijn zender accu langer mee

Groeten,
Bart

Hallo Bart,
dat is inderdaad mooi meegenomen , hoeveel stroom en tijd scheelt dit ?

Bas

Laatst bewerkt:
Hi Bas,
Mijn meer dan 10 jaar oude 1000Mha NiCad pakket houdt het rond de 3 uur uit op 35Mhz. Met de Jeti 2.4Ghz haal ik makkelijk 4 uur (ben nog niet langer doorgegaan), maar weet het maximum nog niet. Toen het accu pakket nieuw was haalde ik tegen de 4 uur op 35Mhz. Als ik er een 2700Mha NiMh inzet hoef ik nooit meer te laden :-)
Groeten,
Bart

Heb vanochtend vernomen dat de R14 en R18 ontvanger pas over 4 weken leverbaar zijn ivm extra testweken bij Jeti in vliegende modellen.

Ik heb de knoop doorgehakt en een bestelling geplaatst voor een Jeti TU module voor in m`n MC19 en een R14 ontvanger.

Het zal nog wel even duren want de R14 is nog niet leverbaar :-(

@bart,
zo , dan gebruikt jouw zender zowiezo weinig stroom, da's wel fijn. Mijn mx-24s lust wel wat maar dat komt voornamelijk door het verlichte display. Dat zal ik eens uitzetten, rond deze tijd van het jaar is dat niet meer echt nodig.

@berto,
ja da's wel vervelend ja, ik wacht ook op de tg-24s module die staat, volgens rc-easy.de , binnenkort klaar voor levering, maar ja, daar heb ik niks aan. Momenteel kijk ik ieder dag even want ik heb hem hard nodig ....
Hopelijk wordt het wachten beloond ...

Bas

Heb vandaag veel gemaild met de Jeti leverancier (modelmotors) en als alles loopt zoals het loopt heb ik vrijdag de TU set binnen, maar omdat de R14 pas 2 weken later volgt krijg ik een R6 alvast meegeleverd om alles gereed te maken en uit te proberen :D

Ook zal eind Juli (althans dat is nu de planning) de MGps sensor leverbaar worden.

Deze meet onder andere:
1) De gevlogen afstand sinds het inschakelen van de ontvanger;
2) De de momentele hoogte;
3) De momentele positie;
4) De momentele snelheid;
5) Bij uitval van de ontvanger wordt de laatste positie in de Jeti Box
opgeslagen (handig bij een crash buiten het veld - wordt nog ontwikkeld);
6) Er wordt nog gewerkt aan de software om de minimum/maximum waardes bij te
houden in de Jeti Box;

Ook een leuke gadget, weet ik laweer iets voor m`n verjaardag ;-)

Hoe zit het dan met het stroomverbruik in je model ?

De ontvanger beschikt dan blijkbaar over een flinke zender.

Hoe dat exact zit kan ik je niet vertellen.

Maar volgens mij maakt het weinig uit of je nu 1 of 10 gegevens doorzendt, nu is er al een bewaking voor je ontvangerakku, lijkt mij niet dat dat verbruik zo veel groter wordt dat ineens je akku leeg is.

We zullen het tzt gaan zien.

Hoe zit het dan met het stroomverbruik in je model ?

De ontvanger beschikt dan blijkbaar over een flinke zender.

De meeste tweewegs 2.4 Ghz systemen hebben een 10 mW zender. De bandbreedte bepaald hoeveel informatie er simultaan kan overgezonden worden. Die is bij het ene systeem hoger dan bij het andere.

Ik denk dat de ontvangerakku die 10 mW (of ca 20 mW input) wel aankan als ik ervan uitga dat men geen 150 mAh ontvangerakku's meer gebruikt.

In het model waar eventueel zo`n MGps sensor inkomt zit een 2400mAh akku, dus dat zit dan wel snor.
En mocht die te leeg raken dan krijg je daar vanzelf een waarschuwing van op je zender ;-)

De meeste tweewegs 2.4 Ghz systemen hebben een 10 mW zender. De bandbreedte bepaald hoeveel informatie er simultaan kan overgezonden worden. Die is bij het ene systeem hoger dan bij het andere.

Ik denk dat de ontvangerakku die 10 mW (of ca 20 mW input) wel aankan als ik ervan uitga dat men geen 150 mAh ontvangerakku's meer gebruikt.

Ik ben nog vergeten te vermelden dat de SiRF III chip (GPS ontvanger) ook nog 1 mW verbruikt :rolleyes:

@Berto,
dat is mooi dat je met Jeti contact hebt gehad. Ik krijg steeds geen antwoord terug op mijn vraag wanneer de TG24s leverbaar is .... misschien kun jij het nog eens voorzichtig vragen ... , please ..... ???

De meeste tweewegs 2.4 Ghz systemen hebben een 10 mW zender

In dit geval blijkbaar niet, ik zat toevallig door de tabellen heen te bladeren en het hangt af van het type ontvanger :

"Ausgabeleistung" :
R4 = 6dBm = 4mW (typische indoor ontvanger)
R6 = 20dBm = 100mW
R8 = 20dBm = 100mW

De R6 en r8 zenden dus met evenveel vermogen terug als de zendmodules, ook 20dBm .

Zie hier : www.rc-easy.de, Donocik GmbH, Jeti model Distributor - JETI Duplex R6 S1 Empfänger 2,4Ghz JETI Duplex R6 EPC 2,4Ghz Empfänger 1240

Bas

@ bgijsber,

veel geld vragen en wegleggen, als het leverbaar is direct bestellen ;-)

Hee Bas,

van Jeti krijg ik ook geen antwoord :roll:

Maar heb nu al heel wat gemaild met Herwig Cuypers van Modelmotors en deze heeft mij heel veel geholpen met informatie over de Jeti spullen.

Door zijn extra informatie heb ik dan ook de stap genomen de Jeti TU en R14 te bestellen bij hun.

In dit geval blijkbaar niet, ik zat toevallig door de tabellen heen te bladeren en het hangt af van het type ontvanger :

"Ausgabeleistung" :
R4 = 6dBm = 4mW (typische indoor ontvanger)
R6 = 20dBm = 100mW
R8 = 20dBm = 100mW

De R6 en r8 zenden dus met evenveel vermogen terug als de zendmodules, ook 20dBm .

Zie hier : www.rc-easy.de, Donocik GmbH, Jeti model Distributor - JETI Duplex R6 S1 Empfänger 2,4Ghz JETI Duplex R6 EPC 2,4Ghz Empfänger 1240

Bas

Dat is op zich niet slecht (als je niet met een 150 mAh ontvangerakku gaat vliegen). De enigste verklaring die ik heb voor dat relatief groot vermogen van 20 dBm is het feit dat Jeti zeer breedbandig hopt. Bandbreedte vereist vermogen en als ik mij niet vergis is dat bij Jeti 5 Mhz. Dat is zoveel als 3 digitale TV kanalen (of 1 analoog).

Dat zegt iets over de selectiviteit van de Jeti ontvangers. 20 dBm ontvangen van de zender (minus path loss) en dan gelijktijdig met 20 dBm gaan zenden. Dat is echt niet slecht.

Ik denk dat menig Chinees 2.4 Ghz ontvangertje de mist in gaat als je er bv. een 10 dBm videozendertje naast zet.

@ Berto,
kun je mij het emailadres sturen van Herwig Cuypers van Modelmotors via pb ?

Waar ik goede service krijg ga ik de set kopen. Het is net als in de 'gewone' winkel; waar je slecht geholpen wordt kom je niet meer terug ...

Bas

Berto,
bedankt , het is alsof de duivel ermee speelt; ik maak vanmorgen mijn mailbox open en had waarempel een antwoord van Jan Donocik !
Morgen worden de modules uitgeleverd, dus ik heb gelijk bij hem besteld :
TG-24s
R6 S1 (10cm antenne en externe bec draden)
R8 S1 (20cm antenne en externe bec draden)
verlengkabel voor zend antenne (want volgens mij zit de antenne anders vrij ongustig achter de metalen draagbeugel van m'n mx-24s, zodat ik de antenne ook nog ergens anders kan plaatsen mocht dat nodig zijn)

Nou ben benieuwd hoe lang het duurt.

De link die jij aangaf is van een Nederlands bedrijf, die houd ik ook in de gaten in elk geval

wordt vervolgd ...

Bas

Helemaal goed :D

R6 S1 (10cm antenne en externe bec draden)
Die krijg ik er ook bij, is schijbaar de nieuwste versie.

De link die jij aangaf is van een Nederlands bedrijf, die houd ik ook in de gaten in elk geval
Klopt, communiceert soms wel heel erg lekker :-)

We houden elkaar op de hoogte.

Grt,
Berto.

Zo, de jeti box er ook bij besteld, aanvankelijk helemaal vergeten.
Helaas gaf Jan Donocik helemaal geen korting, terwijl het totaalbedrag aanzienlijk was .... had hij best kunnen doen, nou ja, reclame maken op de dutch3d zit er voor hem dan niet meer in ..... helaas pindakaas ..... "voor niks hoort niks" .... ha ha ha !

Bas

Back