Ombouwen Graupner MX16S 35 MHz naar 2.4 GHz
Ombouwen van Graupner MX16S 35 MHz naar Jeti 2.4 GHz.
Als eerste heb ik het Jeti JDTUGMC (
HEPF - Onlineshop - RC) ombouw setje aangeschaft waar de omschakelaar en bedrading al aan gemonteerd is.
Eigenlijk is dit setje bestemd voor een Graupner MC om te bouwen naar 2.4 GHz maar voor een MX is dit ook best te gebruiken.
Ik heb het Jeti printje met klitteband op het batterij compartiment van de zender gemonteerd.
Op het Jeti printje zit op ingangskanaal een rood, geel, groen en zwart kabeltje met twee vier polige printstekkers. Deze stekkers passen op het ingangs- en uitgangskanaal.
In de MX zit een rood, geel en zwarte verbinding van de hoofdprint naar het zend gedeelte. Deze drie adertjes heb ik doormidden geknipt en er aan beide kanten een verlenging van ongeveer 10 centimeter aan gesoldeerd en met kripmkous geisoleerd. Ik had toevallig een kapotte servo liggen waarvan de aansluiting dezelfde kleuren had als in de zender.
Nu heb ik het rood, geel en zwart kabeltje van de Jeti met de twee printstekkers ook doormidden geknipt en aan de kabeltjes in de zender gesoldeerd en met krimpkous geisoleerd. Als je hier kleur op kleur soldeerd kan er eigenlijk niets misgaan.
Nu heb ik de aansluiting die vanaf de hoofdprint komt op de ingang van de Jeti print aangesloten en de uitgang van de Jeti print heb ik op het zendgedeelte van de MX aangesloten.
De omschakelaar en de antenne heb op de zijkant van de bodem van de zender gemonteerd zodanig dat de antenne links naast de al gemonteerde antenne zit. Daarnaast heb ik ook aan de linkerkant de omschakelaar gemonteerd.
Vandaag met een Mentor van Multiplex uitgetest en geen enkel probleem ondervonden.
Al met al was het verlengen van de kabeltjes en het weer dichtmaken van de zender zonder dat er ergens kabeltjes klem kwamen te zitten het meeste werk.
Ook het kabeltje om de Jetibox aan te sluiten was even werk. Jeti heeft alle stekkers als mannetje uitgevoerd zodat er een kabeltje met twee vrouwtjes nodig was en dat had ik niet zodat ik dat zelf gemaakt heb.
Verder zou ik willen weten welke ervaringen er al zijn met de Jeti box.