Jeti- full dual redundant+powerbox

Met Jeti is het mogelijk om een ontvanger setup te maken die elkaar backuppen.

Ofwel 2 ontvangers, als ontvanger 1 het begeeft heb je nog steeds volledige controle over je toestel omdat ontvanger 2 ook meedraaid . Nu is een powerbox wel een vereiste omdat anders als receiver 1 overlijd de 2e ontvanger ook plat gaat.

Nu zijn er diverse mogelijkheden in combo met centralbox 200 en 2x R3/RSW ontvangers:

Nu heb ik alleen een powerbox competition. Na contact met esprit rc blijkt dat 2x R3/RSW ontvanger ook werkt met een powerbox. Ik heb dus een powerbox competition.

Heeft iemand hier verstand van hoe dit werkt en aangesloten wordt met een powerbox? Dus niet met centralbox 200

• Normaal heeft je ontvanger b.v 10x servo uitgang, deze ontvanger stuurt dan alles naar ingangen powerbox, vanuit daar uitgangen powerbox naar servo,s en klaar.
  • Zie zelf niet in hoe ik 10channels aan kan sturen in dual redandancy met 2x R3/rsw ontvanger en mijn powerbox. want het lijkt dat ze max 3x servo kunnen aansturen vanuit 1 ontvanger of ontgaat mij iets? zie onder
  • Wat ik er van begrijp stuurt de R3/rsw via 1 kabel alle uitgangen aan. Die plug je in een powerbox en daar gaan weer alle servo,s in. Hoeveel servo,s je nu kunt aansturen en hoe aan te sluiten met een powerbox volg ik even niet. Omdat normaal bij een powerbox het is: input A gaat naar output A. Er is niet 1 ingang die naar 10x output gaat ofzo.
Dit zijn de specs van R3 ontvanger:
Port Configurations (Rx Firmware 3.20):
Standard: 1-3
Servo, 4/Ext Telemetry/USB Programming
PPM/Servo: 1-2 Servo, 3 PPM, 4/Ext Telemetry/USB Programming
EX Bus/Servo: 1-3 Servo, 4/Ext EX Bus/USB Programming
UDI/Servo: 1-2 Servo, 3 UDI, 4/Ext Telemetry/USB Programming
Wireless Switch: 3 Switch

• Wat ik NIET zoek: is cross assignment daar bij is ontvanger 1 bijvoorbeeld channel 1tm10, ontvanger 2 channel 11tm 20. Je kunt dan bijvoorbeeld aileron links op ontvanger 1 zetten en aileron rechts op ontvanger 2. Zie bijvoorbeeld:
  • Voor ailerons leuk maar als 1 ontvanger uitvalt wil ik nog wel zien of je veilig kunt landen met 1 hoogteroer van 2 en 1 aileron van 2. Zonder ail zal gaan maar ook nog met maar 1 hoogteroervlak.... zal erg beroerd vliegen ook in een 3D kist. + 2x zoveel kans op uitval omdat je 2x ontvanger gebruikt.

Alle tips welkom om een FULL redandancy systeem te maken.
Kist heeft zon 10@11 ontvanger channels nodig op een normale ontvanger en heb dus een powerbox competition.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met een Powerbox, maar misschien kan ik je op weg helpen

In de eerste plaats moeten beide ontvangers in de "Dual Path" mode van de zender worden gebonden. Hoe dat precies werkt staat in de Jeti handleiding. De zender communiceert dan met beide ontvangers. Dat is voor een Jeti zender niet moeilijk, die bevat 2 gelijkwaardige zendmodules. Zendmodule A praat met ontvanger A en zendmodule B met ontvanger B. Dat wordt ook nog gewisseld. Module A praat dan met ontvanger B en module B met ontvanger A. Mocht er een zendmodule uitvallen, dan worden nog steeds beide ontvangers aangestuurd.

Een voorbeeld video over het binden in Dual Path

Vervolgens kunnen beide ontvangers communiceren met de Powerbox. De ontvanger kan alle kanalen overdragen via 1 kabel, aangesloten op de ontvanger. Dat gaat via de EXT connector op de ontvanger.

Die EXT connector moet juist zijn ingesteld. En nu komt het punt dat ik niet weet. De EXT uitgang moet waarschijnlijk op EX-bus worden ingesteld. Dat kan via de Device Explorer in het zendermenu. Hoe de Powerbox met de ontvanger communiceert moet in de handleiding van de Powerbox staan.

Het is ook raadzaam om zowel in de zender als de ontvanger de nieuwste softwareversies in installeren. bij de ontvanger is dat in ieder geval niet zo. Versie 3.24 is laatste.

Een goede informatiebron is deze http://jetiforum.de site. Zoek maar een op "Powerbox".

Laatst bewerkt:
Ik heb de vraag nog een keer neergelegd by jeti. Want ze begonnen weer uit te leggen dat de central box 200 15 kanalen kan aansturen en de 400 24 kanalen. Terwijl ik duidelijk heb verteld dat ik geen central box wil gebruiken.
Vraag me dus af of het wel kan zonder centralbox maar met powerbox. want de central box maakt van 2x digtale lijn(dual) waar alle data overgaat naar 10x servo. Dat doet de powerbox niet denk ik.

Op zich is een gewone ontvanger met uitbreiding van een satelite ook al heel veilig maar wil liever dual redancy.
Zoiets: https://aerobertics.be/en_be/radio-systems/receivers/duplex-2-4ex-r18-rsat2-jeti075

Kun je met deze set nu ook dual redancy maken?:
https://aerobertics.be/en_be/radio-systems/receivers/duplex-2-4ex-central-box-200-2x-rsat2-jeti079

Of werkt dat alleen met die centralbox +2x R3/RSW ontvangers.?

Belangrijk is wat de Powerbox kan. Die moet aansluitingen hebben voor twee ontvangers, net als een Jeti Central Box. Bij uitval van een ontvanger moet de Powerbox de andere ontvanger gaan gebruiken. Het is dus de Powerbox die deze omschakeling voor zijn rekening moer nemen.
Of de Powerbox dit kan, weet ik niet...

Twee ontvangers in Dual Path zijn volledig redundant. Dus ook als je gebruikt maakt van de Jeti Central Box met de twee ontvangers in je bovenstaande (tweede) link.

Gebruik zelf het voorbeeld uit je eerste link. Een R9 EX ontvanger waar een RSAT2 EX op is aangesloten. In Dual Path. Valt de het ontvangstdeel van de R9 uit, dan wordt automatisch omgeschakeld naar de RSAT2.

Laatst bewerkt:
Het lijkt er op dat om alle kanalen via één kabeltje van de ontvanger naar de Powerbox over te brengen je een Powerbox in SRS uitvoering nodig hebt. Zie deze handleiding https://www.powerbox-systems.com/uploads/tx_pbsdocuments/4620_Cockpit_SRS_en_02.pdf Uit deze handleiding blijkt ook dat het mogelijk is meerdere ontvangers aan te sluiten. Bij uitval van een ontvanger schakelt de powerbox over naar een andere. Redundantie! Maar in informatie is summier.

De communicatie vindt plaats via UDI. De Jeti ontvanger moet dan in UDI output worden ingesteld. Informatie daarover vind je op pagina 60 en verder van de Engelstalige versie 3.0 handleiding.

Vindt ook nog informatie over een speciale firmware voor de ontvanger voor UDI-16: http://www.jetimodel.com/en/katalog/Discontinued-products/@produkt/Duplex-R3L-EX/

Het wordt steeds ingewikkelder...

Probleem hierbij is dat de oude Jeti EX ontvangers standaard niet over S-Bus beschikken. Hiervoor is een speciale firmware voor de ontvanger nodig en die staat niet meer op de Jeti-site. De nieuwe Jeti REX ontvangers beschikken ook niet over S-Bus. Een speciale S-bus firmware is voor deze ontvangers niet beschikbaar.

Back