Jeti ontvangers op 1s of 2s lipo?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Peter Den, 13 aug 2019.

  1. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Voorburg
    Tot voor kort dacht ik (niet verder dan mijn neus gekeken), dat mijn onvangers (Jeti duplex) op 5V moesten functioneren.
    Ik heb een aantal kisten dus op 2s lipo met een bec er tussen, wat op zich goed werkt.

    Nog eens in de specs gekeken, maar daar staat dat mijn ontvangers een range hebben van 3.2V tot 8.5V.
    Dit zou dus betekenen dat ze gewoon direct op een 1s of 2s lipo kunnen worden aangesloten.
    Kan iemand uit de doeken doen wat de voor en nadelen kunnen zijn tussen; 1s direct, 2s met bec 5V en 2s direct aangesloten?
     
  2. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.864
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Als je 2S direct doet moet je ook H(igh)V(oltage) servo`s gebruiken die 2S direct aankunnen.

    2S met een voltage regulator welke je op 6V kan zetten kunnen alle servo`s wel aan.
    (4 cellen pakket van vroeger werd aangegeven als 4,8V maar net geladen kwamen die ook wel aan de 6V).
    dat wordt vrijwel het meeste toegepast, al is er wel een verschuiving naar HV servo`s omdat die ook in steeds meer soorten en maten komen en betaalbaarder worden.

    Verder heb je met 1S minder stelkracht op de servo omdat de servo ook minder spanning krijgt.
    Dit is voor de servo`s niet wenselijk.

    Dat de ontvanger nog wel op 1S werkt is mooi, maar je servo`s zijn dan niet erg krachtig meer (maar zullen bij lage belasting nog prima werken, natuurlijk ook afhankelijk van de toepassing, wil in mijn jet echt geen 3,7V op m`n servo`s hebben, dat gaat niet goed dan).
     
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi Peter.
    Ik heb sinds kort een DS12 en voor mijn RES zwever een R5L erbij besteld.Ik gebruik als ontvangeraccu een ronde lipocel van nanotech van 1S (900 of 1200 mah) Ik heb er mee gevlogen en het is geen enkel probleem.
    Ik heb een alarm ingesteld van 3,4 volt dus het risico dat de voltage onder de 3,2 volt komt is daardoor uitgesloten. Ik vlieg ondertussen 4 jaar met een DLG en met RES op 1 lipocel. De belasting met dit soort modellen zijn ook niet al hoog.
    Met 2S met of zonder BEC heb ik geen ervaringen mee.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2019
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.533
    Locatie:
    Woerden
    Klopt helemaal, let daar goed op want veruit de meeste servo's zullen heel snel de geest geven bij 8,4V.

    Pas daar wel mee op want met 6V zit je heel dicht tegen het absolute maximum van de meeste servo's aan. Het klopt dat een 4 cellen NiCd of NiMH pakket net van de lader rond de 6V zit maar dat zakt heel snel in tot onder de 6V (tussen de 5V en 5,5V), zeker als de servo's moeten "werken".

    De meeste servo's hebben er geen problemen mee om op 3,7V te werken. Ja, ze zijn minder sterk en ook minder snel en dat kan voor diverse modellen een probleem zijn. Een snel vliegtuig (een jet) of een heli zou ik ook niet met 3,7V willen voeden. Er zijn echter heel veel modellen, b.v. zwevers en veel indoor modellen, die daar geen enkel probleem mee hebben.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2019 om 12:44
  5. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Voorburg
    Bedankt mannen:thumbsup:: in een keer helemaal duidelijk: had het servoprobleem helemaal over het hoofd gezien!:oops:
    Ik blijf dus in het algemeen met 2 cellen en een Beck op 5V doorgaan.
    Alleen voor een nog af te maken Lidl zwever met twee kleine servo'tjes lijk ik veilig naar een 1 cel over te kunnen gaan.
    Bedankt voor de snelle ''enlightment''
     

Deel Deze Pagina