Jeti ontvangers verlagen die volgage output naar servos?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jordan27, 16 jun 2020.

  1. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    heb voor een jeti ontvanger een accu nodig. Deze is momenteel alleen nog in 7,2 volt beschikbaar.

    de servis welke ik gebruik hebben een werk
    Voltage tot 5v. Mks 6100 servos.

    kan ik de servos aansluiten op de ontvanger zonder dat de boel door brand?

    Reguleert de ontvanger het voltage naar de servo’s?

    deze servos
    https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=MKS-DS6100&name=mks-ds6100-servo-10mm-9-5g-3-3kg-cm

    Deze ontvanger
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/Discontinued-products/@produkt/Duplex-R5-EX/

    Wie weet het?
    Bedankt
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Nope dat doen ze niet.
    Het voltage wat je erin stopt komt er ook zo weer uit.

    Je zal dus of een juiste accu moeten aansluiten of een spanningsregelaar moeten gaan toepassen die van 7,2V de spanning verlaagt naar 5.0V.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom is alleen nog 7,2 Volt beschikbaar?
    4 NiMh cellen is 5 Volt.
    Volgens mij waren deze MKS de servo's waar problemen met een BEC waren.
    Ooit eens iemand rare problemen zien hebben met MKS servo's die een eigen leven gingen leiden met een Castle BEC.
    Als je een BEC gebruikt zou ik die van MKS zelf gebruiken.
    https://www.f3x.de/mks-sbec-2a-servo-spannungsregulierung

    GJ
     
  4. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt, was ik inderdaad al bang voor. Ik gebruik ze voor een dlg.
    Een snipe daar is de ruimte beperkt. Had ik achteraf geweten had ik andere servos gekocht.

    ik zoek nu eigelijk een 3,7 of minder dan v4,8 accu pack welke leverbaar is 1cel bij voorkeur 500mah. En zo klein mogelijk met bec stekker ( rood mannetje) tips?

    gebruik nu tijdelijk n 1 jaar oude lipo van stefanskiposhop deze is net te groot.
    5,5cm bij 3.
    Een bec op elke servo zetten lijkt me niet handig ivm ook met de zeeer beperkte ruimte.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    wat wij deden is een 2S 350 mAh lipootje en daar 3 diodes in serie aan zetten.
    Dan verlaag je de spanning met 2,1 Volt en dat werkt prima.
    http://www.franz-josef-ney-online.de/Empfaengerakku_07.htm

    Met een F5B kist met 5 servo's konden we makkelijk 2 wedstrijdvluchten van ongeveer 20 minuten maken op die 350 mAh.
    Waarschijnlijk ook wel 3 maar je moet toch wachten tijdens de wedstrijd dus kan je net zo goed even bijladen.
    In een DLG kan je zlfs met minder capaciteit aan de gang.
    Ik zou er zelf een 180 a 200 mAh in zetten.
    GJ
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2020
  6. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    bedankt maar solderen zie ik niet zitten ook heb ik de apparatuur ook noet voor wel een creatieve oplossing! Moet het even doen met een kant en klare oplossing ook als dit wat meer kost.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als modelbouwer heb je toch wel een soldeerbout?
    Hoe kort je anders kabels in en zo?
    Een 7805 is een ding met 3 pootjes, ingang plus, ingang min en een plus uitgang, heel smpel.

    GJ
     
  8. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    ... hier een kant en klare oplossing voor €3,50 met schroefklemmen: DC-DC Verstelbare Step-down Buck Converter
    0E5DB99D-17C5-43CD-8E70-AB8BF2D6DC4E.jpeg
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan kan je net zo goed een BEC kopen, die zijn kleiner en lichter.
    Probleem is dat ie geen plek heeft, dus dan is een 7805 met een condensator de kleinste oplossing, niet de beste maar het funktioneert.

    GJ
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik zou gaan voor de regelaar van de link in post #3.
    De gebruikte spanningsregelaar is beter dan de standaard 7805 voor dit doel.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Misschien is het hier niet helemaal op z'n plaats maar toch moet me iets van het hart.
    DEZE spanningsregelaar is op zich een prima ding die voor de bedoelde toepassing goed geschikt is maar er klopt het één en ander niet aan.

    Als eerste wordt het een SBEC genoemd en dat is absoluut fout. Dit is geen Schakelende (Switching) regelaar en dat is waar de "S" in SBEC voor staat. De fout ontstaat doordat de fabrikant het zelf ook een SBEC noemt maar als je de gebruiksaanwijzing van die "SBEC" bekijkt zie je dat die "S" niet voor Schakelend (Switching) staat maar voor Safety! De winkel schrijft Safety SBEC wat dus de indruk wekt dat het een schakelende BEC is. Wat ze moeten schrijven is Safety BEC.

    Wat ook niet klopt is het Eingangsspannungsbereich: 5,1 V - 8,4 V.
    Als regelaar wordt een LM2940 gebruikt die een ingangsbereik heeft van 6V tot 26V. Dat is wel iets heel anders.
    Natuurlijk kan je ook met minder dan 6V nog iets aan, de uitgang zal dan namelijk bijna gelijk zijn aan de ingang. Bij 5,1V ingang zal de uitgang echter geen 5V zijn, mogelijk nog net wel in onbelaste toestand maar bij belasting zakt het tot ongeveer 4,5V. De fabrikant van de LM2940 garandeert een goede en constante 5V uitgang wanneer de ingang minimaal 1V hoger is dan de uitgang, dus 6V als minimum ingang.

    De maximale ingangsspanning die de LM2940 mag hebben is 26V maar er zitten ook nog een paar kleine condensatoren op. Misschien kunnen die geen 26V verwerken dus dat kan een reden zijn om minder op te geven maar 8,4V is wel heel erg laag. Er is nog een reden maar die volgt verderop.

    Er wordt opgegeven dat de maximale stroom 2A is. Helaas maar dat klopt ook niet. De kortsluitstroom die de LM2940 kan leveren is 2A, de maximale constante stroom is "maar" 1A! Wanneer je de uitgang kortsluit begrenst de LM2940 de stroom dus tot maximaal 2A en dat gebeurt door de uitgangsspanning terug te regelen. Wanneer je dus 2A wilt gaan gebruiken zal de beveiliging ingrijpen en de uitgangsspanning tot duidelijk minder dan 5V inzakken.

    Als laatste de maximale werktemperatuur van 80°C. Let op dat dit niet de omgevingstemperatuur is! De schakeling mag maximaal 80°C warm worden en dat zal hij vrij snel worden als je een hoge ingangsspanning gebruikt en een hoge stroom er uit wilt trekken.
    Dit zal ook een reden zijn om aan te geven dat je maximaal 8,4V als ingangsspanning mag gebruiken. Als je 8,4V ingang hebt en je gebruikt 1A dan wordt er 3,4Watt aan vermogen door de regelaar in warmte omgezet.
    Nu zijn er enkele gegevens van de datasheet van de LM2940 nodig. Hieruit blijkt dat de maximale werktemperatuur van de chip in de plastic behuizing 125°C is. De warmte weerstand van de chip naar de buitenwereld is ongeveer 45°C/W. Wanneer er dus 3,4W wordt verstookt zal de chip 3,4x45=153°C warmer worden dan de omgevingstemperatuur. De chip zal dus te warm worden, de interne over temperatuur beveiliging zal ingrijpen en de uitgangsspanning uitschakelen!

    Al met al een prima regelaar maar je moet wel ruim binnen de grenzen ervan blijven. Kom je daar buiten dan zal de regelaar niet kapot gaan maar wel de uitgangsspanning verlagen of zelfs helemaal uitschakelen. Houdt daar dus wel rekening mee! Zorg er voor dat de regelaar zijn warmte goed kwijt kan en dat je er geen 2A uit gaat trekken!

    Succes.
     
    alm vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er wordt wel meer gelogen in modelbouwland, niks nieuws.
    In het andere draadje (Snipe) heb ik al een andere optie aangegeven.
    Dit voldoet wel.
    Probleem is dat de servo's niet meer dan 5 Volt mogen hebben en ook niet onder de 4 Volt werken.
    Met deze micro bec is dat opgelost.
    http://www.mateksys.com/?portfolio=mbec2a

    Andere optie zou dit zijn, een micro step up converter hoewel ik daar niet helemaal achter sta.
    Van een 1S lipo naar 5Volt.
    http://www.mateksys.com/?portfolio=vb2a5v

    GJ
    GJ
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    In het draadje over de afbouw van de Snipe DLG wordt zoals GJ schrijft, ook gesproken over de SBEC van MKS en heb ik het eea geschreven als aanvulling op het verhaal van Ernst.

    Snipe dlg afbouw
     

Deel Deze Pagina