Jeti zenders

Discussie in 'Electronica' gestart door Lars, 1 apr 2015.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zoals gisteren beloofd hierbij de manier van binden van de ontvangers met de bijbehorende instellingen voor het configureren van van een Dual Path verbinding, zoals ik dat heb gedaan met een R9 EX en een Rsat2 EX:

    Eerst beide ontvangers binden.

    Ga naar Menu > Wireless Modes/Trainer
    Selecteer bij "Mode" Dual Path
    Selecteer "Pair Primairy TX Module"
    Neem de ontvanger waarop de servo's worden aangesloten en plaats de bindplug.
    Schakel nu de ontvanger in.
    Bij "Pair Primairy TX Module" komt een vinkje te staan.
    Schakel de ontvanger uit en verwijder de bindplug.

    Nu de satellietontvanger (Rsat2 EX) binden.
    Selecteer "Pair Secundairy TX Module"
    Neem de Rsat2 EX en plaats de bindplug.
    Schakel nu de ontvanger in.
    Bij "Pair Secundairy TX Module" komt een vinkje te staan.
    Schakel de ontvanger uit en verwijder de bindplug.

    Sluit de Rsat2 EX aan op de SAT poort van de hoofdontvanger.

    Sluit de servo's aan en alles moet werken.

    Nu de instellingen via de Device Explorer (in eerdere berichten heb ik die Device Manager genoemd. Dit is echter fout)..
    Ga naar de Device Exporer
    Selecteer de hoofdontvanger.

    Instellingen:
    Serial Link: Jetibox & servo (Poort staat ingesteld voor EX sensors als de oude sensors van Jeti en de sensors van SM modellbau en WStech)

    General Settings:
    Output period 17ms

    PPM setting
    PPM input (als je een ontvanger gebruikt met twee Sat poorten moet je mogelijk nog een poort kiezen)

    Alarm Settings:
    Low Voltage Alarm 4.5V

    Fail Save:
    Fail Save Enabled
    Fail Save Delay 1,5 msec
    Vervolgens kan je voor elke output pin (kanaal) op de ontvanger een Fail Save positie of "Hold" instellen en de snelheid waarmee de servo's naar de ingestelde positie bewegen.

    Alternative Pin Config
    Hier kan de functie van een output pin worden ingesteld. Normaal is dat "Servo", maar voor speciale functies of een telemetrie-toepassing kan ook worden gekozen voor "Digital In" of "Digital Out".

    Receiver Outputs
    Hier staan de functie die zijn toegewezen aan de output pinnen (kanalen) van de ontvanger. Hier staan ook de groepen waaraan de servo's zijn toegewezen. Om een hoog stroomverbruik te voorkomen starten de servo's niet gelijktijdig. Alleen servo's in een gelijke groep doen dat wel. Als je b.v. het hoogteroer met twee servo's aanstuurt kunnen beide servo's het beste in dezelfde groep staan. Zo voorkom je een rolmoment (zo vinden topvliegers)

    De hoofdontvanger is hiermee ingesteld. Nu de RSAT2 EX:

    Serial Link: PPM Positive

    General Settings:

    Output Period 17 ms
    No. of channels het aantal kanalen van de hoofdontvanger. Met mijn R9 EX dus 9
    PPM/UDI Mode Direct

    Alarm Settings
    Low Voltage Alarm 4,5V

    Fail Save
    Fail Save Disabled

    Receiver Output
    Hier vind je de functies die aan de kanalen zijn toegewezen.

    Dat waren de instellingen voor de ontvangers.

    De "Transmit Freqency" van de zender heb ik onder "Menu" > "Configuration" ingesteld op 50 Hz

    Als ik onder menu > Wireless Modes/Trainer een van de twee de zendmodulen om beurten uitschakel. dat heeft dat geen invloed op het functioneren. Er zijn geen trillende servo's

    Omdat er nu ook een dubbele retourverbinding is voor de telemetrie kan je zowel op de hoofdontvanger als op de satelliet een sensor aansluiten. Gebruik je twee sensoren, dan heb je geen expander meer nodig.

    Omdat ik graag wilde weten of alles werkt als bedoeld heb ik het als volgt getest.

    De Rsat2 EX heb ik losgekoppeld. De zender in rangetest geschakeld. Deze zend nu op gereduceerd vermogen. De zender en ontvanger in huis zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst, maar de verbinding moet nog wel functioneren. Vervolgens de hoofdontvanger en antennes ingepakt in aluminiumfolie. De verbinding werkt niet meer. Vervolgens het aluminiumfolie van de ontvanger verwijderd en de RSAT2 Ex aangesloten. Daarna de hoofdontvanger weer in aluminiumfolie gepakt en de verbinding werkt weer. De hoofdontvanger verwerkt bij gebrek aan het eigen signaal het signaal van de Rsat 2 EX.

    Het is een heel verhaal geworden, maal echt lastig is het niet. Veel succes met instellen en als je nog vragen hebt dan zie ik ze wel verschijnen.

    Wat betreft de problemen met het verzenden van telemetriedata van de Jeti BEC nog het volgende:

    Een Jeti systeem kan over de telemetrie ca. 30 meetwaarden verzenden. Ben zelf tot 31 gekomen. Een SM Modellbau GPS logger 2 kan er al 30 verzenden. Dan is er geen plaats meer voor de data van de Jeti BEC.

    Je moet met het beheerprogramma van de GPS Logger 2, te downloaden bij SM Modellbau, niet benodigde items uitschakelen. Dat kan onder GPS Einstellungen. Let op, dat tabblad bestaat uit twee delen!

    Je kan om te beginnen de items 25-30 (op het tweede tabblad) uitschakelen. Dat zijn items die worden gebruikt als en een Unisens is aangesloten. Zo zijn er nog meer items die zijn uit te schakelen. Gebruik zelf de items 1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, en 19.

    Niet vergeten onder Menu > Timers/Sensors > Sensor/Logging Setup met de eerste functietoets (Auto) de telemetrie opnieuw vast te laten leggen.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  2. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Hartelijk dank voor de uitgebreide beschrijving. Ik heb alles nagelopen. Ik heb een R18EX met een RSAT2 ext sateliet ontvanger.

    Enige verschil met jouw config was dat ik fail safe op de primary ontvanger ook uit had staan en dat ik het aantal servo;s op de RSAT2 op default heb gelaten nl 8. Het maximum wat je kunt instellen is 16, ik heb een R18EX als prim ?
    De rest is het zelfde, Ik heb nu fail safe aangezet en het aantal servo's op 8 gelaten.

    Helaas werkt de RSAT2 niet bij mij ?? Als de prim ontvanger uitschakel is alles on hold, wat me logisch lijkt als je fail safe aanzet?

    Ik zie nu wat voor mij ook verwarrend is: de term Serial Link: de ene keer wordt daar de EXT mee ingesteld de andere keer de SAT1 ingang op de primary ontvanger of PPM uitgang op de RSAT2. Of zie ik dat verkeerd?

    Jij schrijft voor de Prim ontvanger:
    Serial Link: Jetibox & servo (Poort staat ingesteld voor EX sensors als de oude sensors van Jeti en de sensors van SM modellbau en WStech)
    Stel je hier de EXT poort in of de SAT ? Het lijkt me de EXT poort. Maar waarom is dien dan bepalend voor de RSAT2 configuratie ?
    Voord e RSAT2 stel voor de serial Link: PPM pos, dat zal dan voor de PPM out zijn. Maar stel je de dan de EXT poort in?
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Probleem met Jeti is dat het hele systeem snel evolueert. Een Jeti zender kan nog niet zo lang geleden 16 kanalen aan. Nu zijn het er 24.
    Ook de ontvangers werken net iets anders als bij andere RC-systemen. Nog maar even uitgaan van maximaal 16 kanalen. Dat maakt het net iets makkelijker. Elke Jeti ontvanger kan 16 kanalen verwerken. Alleen een b.v. 4 kanalen ontvanger kan er maar 4 uitvoeren naar de servo's. Standaard zijn dat 1 t.e.m. 4. Maar 1, 8, 12, en 16 zijn ook mogelijk. Dat bepaalt de gebruiker. Een 18 kanalen ontvanger kan alle 16 kanalen uitvoeren en b.v. nog een keer de kanalen 1 en 3. Dat kan handig zijn als b.v. het hoogteroer door twee servo's wordt aangestuurd.

    Je schakelt de primaire ontvanger uit en dan werkt het niet meer, zo schrijf je. Dat begrijp ik niet. De primaire ontvanger is die waar de servo's op zijn aangesloten. Hoe kan je die uitschakelen?

    Op je vraag over Serial Link en de instelling van de RSAT2 kom ik morgen terug. Daar moet ik even voor in de documentatie duiken.
     
  4. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Ik schakel het hf deel uit via de DS16 in wireless config, zoals door jou beschreven.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dual Path werkt alsvolgt:

    In de zender zitten twee zendmodulen. Die noem ik even A en B.

    Je hebt twee ontvangers. Primair en secundair.

    Zendmodule A praat met de primaire ontvanger, module B met de secundare ontvanger. Bij het volgende datapakket dat wordt verzonden wordt dit omgedraaid.
    Module A praat met de secundaire ontvanger, en module B met de primaire ontvanger.
    Dit wisselen vindt continue plaats. Het is een veiligheidsvoorziening die er voor zorgt dat als er een zendmodule defect raakt, zowel de primaire- als de secundaire ontvanger gegevens krijgen.

    Als in de zender een zendmodule wordt uitgeschakeld, krijgen beide ontvangers nog steeds informatie, alleen minder. Alles zou normaal moeten blijven werken. Zo werkt het als eerder gemeld hier ook. Uitschakelen van een zendmodule levert geen enkele verstoring op, beide tegelijk modulen uitschakelen zorgt voor een fail safe. Dat klopt, er is geen zendersignaal meer.

    Dat bij jou de boel in fail safe gaat als je een zendmodule uitschakelt, klopt dan ook niet.

    Aanvulling 15-02-2017:

    Nu de rest van de vragen. De EXT aansluiting op de wordt ook wel "Serial Link" genoemd. wat eigenlijk een betere benaming is. Via deze aansluiting vindt seriële communicatie plaats. Dan kan volgens het protocol van EX, EX-bus maar ook, en daar hebben we het nog niet over gehad, met bij voorbeeld UDI voor flightcontrollers voor heli's en multicopters maar in sommige gevallen ook via de Futaba S-bus al is daar een andere firmware voorde ontvanger voor nodig. Begrijp dat het allemaal verwarrend is. maar dat komt wel goed als je meer thuis raakt in het systeem en de Jeti filosofie daar achter.

    Op de hoofdontvanger wordt de EXT-poort ingesteld in EX. Op deze poort worden de sensoren aangesloten die werken volgens het "oude" EX protocol. Ook de EXT pport op de Rsat2 EX kan je gebruiken voor zo'n sensor.

    De SAT poort, jou ontvanger heeft SAT1 en SAT2 en de aansluiting die je gaat gebruiken wordt ingesteld op PPM Input. Hier komen de signalen van de Rsat2 EX binnen. De Rsat 2 EX moet met de PPM aansluiting met de SAT aansluiting worden verbonden. De Rsat2 EX wordt ingesteld op PPM Positive.

    Dat moet dan werken De Rsat2 EX geeft een PPM signaal met positieve impuslen af en de primaire ontvanger kan deze signalen herkennen en verwerken.

    Je opmerking over het instellen van de Rsat2 EX is juist. Dat gaat net iets anders als bij de gewone ontvangers. Als je in de Device Explorer de Rsat2 EX selecteert en vervolgens klikt op Serial Link, dan kan je kiezen uit:

    PPM Positive,
    PPM Negative,
    EX-bus & PPM Positive,
    UDI

    Als je kiest voor PPM Positief, dan is de EXT poort blijkbaar ingesteld voor het EX protocol. Voor PPM Positive en EX-Bus is er wel een andere selectie.

    Zo werkt het bij mij. Andere instellingen zijn er niet.

    Voor meer informatie zie:



    Mocht je nog problemen of vragen hebben, laat het weten.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2017
  6. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Hoi NPS,
    Allereerst wil ik je bedanken voor je geduld en de moeite die je neemt om mijn vragen zo uitgebreid te beantwoorden.
    Ik zal alles nog eens goed doornemen en kijken of ik het met deze achtergrond info aan het werken krijg.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Op de Jeti site is de update v4.22 in een uitvoering met- en zonder LUA voor alle DC en DS zender beschikbaar. LUA komt hiermee ook beschikbaar voor de DC en DS -14.

    Er is ook een nieuwe versie van de Jeti Studio beschikbaar.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
  8. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Hallo,
    Even een update, ik heb alles nog een goed bestudeerd opnieuw ingesteld zoals door NPS voor gesteld. En het werkt nu!
    Het foutje zat in de verwisseling van SAT2 en SAT1 poort op de R18. Daarna werkt het, als ik de primaire ontvanger uitzet blijft alles functioneren.
    Ik heb de truc met het afdekken van de antennes met alu folie. Dan zie ik ontvangst teruglopen tot sterkte 5 in reikwijdte test modus.

    Ten slot blijf ik de configuratie middels serial poort verwarrend vinden omdat hiermee zowel EXT als de SAT poorten mee worden ingesteld.
    Dat was voor mij als JETI newbe misleidend.
     
  9. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Nu doemt een volgende uitdaging op. Ik schreef eerder dat ik mijn 8 kleppen Arcus goed had kunnen instellen was niet helemaal compleet.
    Ik wil snapflap instellen: Hiervoor heb ik een vrije mixer ingesteld Klappen lopen nu mee met hoog.
    Echter een flap gaat omhoog en de andere naar onderen. Welfkleppen lopen mee als rolroer en worden gebruikt in butterfly. Dat werkt goed daarvoor heb ik bepaalde servo's in resverse staan.
    Maar ik kan in de vrije mixer geen negatieve uitslag instellen zodat beide binnenste welfkleppen netje omlaag gaan bij up en omgekeerd.
    Suggesties ?
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Heb ook zitten testen met dat dual path verhaal. Met een EX9 en rSat2. In eerste instantie exact zo i gesteld zoals ik hier nu net lees. Heb je wel eens gezien hoe jerky servo's gaan bewegen als je de hoofdzendmodule uitschakelt? (Mks ds6100HV) Je geeft aan dat je ppm frames op 17ms laat staan. In mijn ervaring is dat echt te krap voor die 9 kanalen. Als je ze naar 22ms zet beweegt de boel al veel soepeler in geval van een kapotte zendmodule.
     
  12. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    het hakkelen van de servo heb ik niet meer gezien als je de hoofd ontvanger uitschakelt. Ik heb heb 16 kanalen met 17 ms frame tijd..

    @NPS, die link had ik al bekeken maar niet veel bruikbaars gevonden.
     
  13. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Ik ben nog verder gaan zoeken om mijn 8 kleppen Arcus goed te configureren. Nu las ik een Duitse site dat Jeti de servo nummering van Links naar recht heeft. Dus in het geval van een 8 kleppen kist:
    Q1 Q2 W1 W2 W3 W4 Q3 Q4. Lees ik dat zo goed ? Ik kon in de handleiding nergens een plaatje van standaardnummering terugvinden en heb de nummering toegepast waar ik bekend mee ben (Graupner en Futaba).

    Verder lees ik het advies om aan de welfkleppen geen gever toe te kennen maar deze via de vrije mixers in te stellen. Voordeel maximale flexibiliteit.
    Iemand daarmee ervaring?
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  15. Astir

    Astir

    Lid geworden:
    3 jun 2005
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Tiel
    Even een update: ik heb nu alle servos (15 stuks) conform Jeti kanaal volgorde aangesloten en het leven wordt ineens een stuk makkelijker mbt instellingen. Ik heb nu Snapflap, Butterlfy, Rol-Welf mix, Vliegfasen en differentiëring goed werkend. Ingesteld op een manier die ik ook begrijp.
    NPS: die link wijst naar een persoon die ook een eigen Website heeft (Hangkanten). Ik heb zijn verhaal 2 maal gelezen maar vond het niet duidelijk waarom alles via vrije mixers moet.

    Misschien dat ik er in de handleiding overheen heb gelezen maar aangezien ik niets over Servo volgorde las heb ik Graupner aangehouden.
    efin aldoende leert men.
    Hartelijk dank voor jullie hulp, misschien dat ik later nog een keer op de lijn kom als ik weer wat verder ben.
     
  16. Luc2

    Luc2

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb ook een jeti zender,de pultzender vele eurokes gekost ,maar ligt al twee jaar in de kast,nog niet buiten geweest...Probleem ik heb ook spektrum Dx18 handzender ,gaan nu zien jeti verkopen en jeti handzender kopen,maar jeti natuurlijk top ook de opbouw van de zender,alluminium behuizing kan je zien op YouTube nette bedrading ,sticks met sensoren heel zuivere sturing!!
    Had spektrum ook door die bind en fly toestellen,die je kunt kopen,
    En natuurlijk jeti vliegen ook veel top piloten !!
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een tijdje terug schreef je dat de USB-poort van je Jeti-zender niet werkte. Is dat probleem inmiddels opgelost en zo ja wat vwas de oorzaak dat het niet naar behoren werkte?
     
  18. Luc2

    Luc2

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja das waar,jeti mailtje ,doe die zender open haal die sd kaart eruit en zet het program er gewoon op met de pc..Dan gewoon kaart terug in de zender,opzetten,en ja de zender doet een update!!!vond dat wel geen goede uitleg ,maar goedkope oplossing voor zo dure zenders.!!
    Dus niet meer met bezig geweest,!!! tot iemand met ook een jeti zender mij vertelde ,na maanden!!!! er is een nieuwe update..Dus weer zender open!!!dis zelfde ritueel!!! Na update dacht ik ,ik ga die USB nog eens testen,en ik was verwonderd ,maar het werkte,dus zal daar wel iets in de software foutje zijn geweest,,en die zender heb ik toch al twee jaar,en die is nog niet buiten geweest!!!!schandalig eigenlijk!!!!
    Groetjes
    Luc
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Toch een beetje raar. Ken geen update waarbij de USB poort op de zender niet niet (meer) werkte.
     
  20. Luc2

    Luc2

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Antwerpen
    Denk jij nu dat,ik,zomaar wat.schrijf...
    Ik heb het wel voorgehad hé,ik verschoot,er zelf van dat alles terug werkte,!!
    Heb wel eerst laatste update gedaan met.kaartje eruit hé,en dacht zal die USB ook nog eens aansluiten!!!na update,en werkte weer...
     

Deel Deze Pagina