jetmotor

  • Topicstarter Topicstarter nieveen
  • Startdatum Startdatum
N

nieveen

Guest
beste mensen...

ik ga een boot bouwen van 1.20m lang.
deze wil ik graag aandrijven met een jetaandrijving met keerklep.

ik wil immers wel dat de boot een beetje snelheid kan maken dus wil ik deze aandrijven met een verbrandingsmotor. ( ook voor het makkelijker hervullen enz.)

moet ik dan een verbrandingsmotor met hoge of lage toerental hebben???

groeten bennie
 
het word een plezierjacht/cruiser...

ik heb de afmetingen niet bij de hand...


ik zat te denken.... mischien 2 kleinere jetstralen? op 1 verbrandingsmotor?:confused:
 
zoiets als de graupner commodore?

ik had er een met een pum er in (23 cc benzine 2-takt)

zat een graupner jet in, best leuk ;)
 
ja nou... zoiets jah...

alleen dan wel iets sportiever...
zoiets moet het worden..


r1045.jpg
 
is het mogelijk om 2 jetaandrijvingen aan te drijven met 1 verbrandingsmotor?
 
alles is mogelijk, maar is echt veel gedoe...

zo het bij eentje houden.

ik heb hier een graupner jet-star.
origineel met 2x 19 mm jet electro, ik heb eer een kehrer 33 mm jet in zitten met een os fs40 cx.
dus een 6,5cc 4-takt met trekstarter.
de 33 mm jet heeft veel 'koppel' 't ding accelereert als een dolle, de top valt erg mee, niet super snel, maar snel zat.
de jet is eigenlijk te groot, de 28 mm had mischien beter gegaan.
de motor past overigens wel heel mooi bij de jet ;)
 
Ik heb in m'n jet-star deze gebakken.
KMB - Kehrer Modellbau Berlin - 33-mm-Jet mit Steuereinheit und Rückfahrsystem nach KAMEWA
de jet wil dus tussen de 15k tot 20k rpm hebben, de os levert z'n max vermogen rond de 16k
De motor 'zou' 0,9 pk (~660watt) leveren bij 17500 rpm
leek mij prima pasen bij de jet ;)

2 fotootjes
1e testvaart
bochtje half gas

wat er aangepast moest worden..

viel eigenlijk mee.
Er moest waterkoeling op, dat was lastig, ribben er af gehaald, gap-pad er omheen en 2 alu buisjes eromheen gewikkeld.
vliegwieltje laten draaien, koppeling is een standaard te verkrijgen ding.
afstellen is lastig, alles zit ingebouwd uiteraard en ik heb nog geen stijger achter in de tuin ;)
leuk project, maar ik zoek nog een jet-star, die wordt dan electrisch met een kehrer 28 ;)
 
een grote modelbouw jet werkt het beste met een top van 17500 a 18500 toeren per min.
daar onder is natuurlijk gewoon langzamer varen.
daarboven word er in de jet lucht geslagen.
en zal de boot dus stil vallen.

2 jet's op 1 motor kan zonder probleem.
je kan er zelf een gearbox voor maken (of laten maken)
of je koopt er 1 bij mhz modellbau.
 
Dat toerental is volledig van de situatie afhankelijk.
Wat er op kan treden is geen lucht die er 'in geslagen' wordt, maar cavitatie.
De onderdruk wordt zo groot dat het water gasvormig wordt.
eea staat hier haarfijn uitgelegd ;)
Cavitatie - Wikipedia
Dit alles natuurlijk als de intake van je jet netjes onder water blijft.

Rendement is altijd beter met grotere schroeven (oppervlakte) die langzamer draaien.
tandwielen kosten vermogen, en dus rendement.
 
een grote modelbouw jet werkt het beste met een top van 17500 a 18500 toeren per min.
daar onder is natuurlijk gewoon langzamer varen.
daarboven word er in de jet lucht geslagen.
en zal de boot dus stil vallen.

2 jet's op 1 motor kan zonder probleem.
je kan er zelf een gearbox voor maken (of laten maken)
of je koopt er 1 bij mhz modellbau.

maar is dat niet een beetje heel hoog???
de meeste motoren die ik heb of heb gezien halen niet hoger dan 3000 rpm.

is dan niet genoeg dan???
 
Rendement is altijd beter met grotere schroeven (oppervlakte) die langzamer draaien.
tandwielen kosten vermogen, en dus rendement.

wat bedoel je daarmee????

dat ik beter gewone schroeven kan gebruiken dan jet?
of bedoel je die gearbox?
 
Helemaal mee eens, al heeft dat grotendeels te maken met het grote contactoppervlak wat je nodig hebt/krijgt met een jet.
accellereren gaat met een jet van stilstand wel weer veel rapper ;)

Nieveen:
Welke motoren tot 3000? :S
Rendement is leuk, maar je hebt uiteindelijk iets wat je wilt, dan zal rendement aan je ... roesten ;)
 
Helemaal mee eens, al heeft dat grotendeels te maken met het grote contactoppervlak wat je nodig hebt/krijgt met een jet.
accellereren gaat met een jet van stilstand wel weer veel rapper ;)

Nieveen:
Welke motoren tot 3000? :S
Rendement is leuk, maar je hebt uiteindelijk iets wat je wilt, dan zal rendement aan je ... roesten ;)


sorry, mijn fout...

ik bedoelde 30000 rpm... :murder:

maar kan je met jet wel een aardige snelheid halen dan???
het hoeft natuurlijk geen race monster te worden...
 
30k is wel veel ;)
bij kehrer staan de toerentallen aangegeven, zo hoog gaan ze vaak neit.
of hebben ze niet nodig..

Alles kan snel, maar een Jet is minder snel dan een surface drive ;)
daar hoef je nl alleen maar 1 blad van je prop in het water te hebben en af en toe zo min mogelijk romp.
Een jet zal de boot aan het water zuigen, hij maakt dus veel contact met het water = weerstand.
Daarbij moet het water eerst omhoog, en dan naar achter, da's ook meer moeite dan gewoon een mep geven met een blad.
 
30k is wel veel ;)
bij kehrer staan de toerentallen aangegeven, zo hoog gaan ze vaak neit.
of hebben ze niet nodig..

Alles kan snel, maar een Jet is minder snel dan een surface drive ;)
daar hoef je nl alleen maar 1 blad van je prop in het water te hebben en af en toe zo min mogelijk romp.
Een jet zal de boot aan het water zuigen, hij maakt dus veel contact met het water = weerstand.
Daarbij moet het water eerst omhoog, en dan naar achter, da's ook meer moeite dan gewoon een mep geven met een blad.


ja, dat snap ik...:hammer:

maar zal hij snel genoeg gaan???
nogmaals het is geen raceboat... maar een luxe jacht...

ik ga dan ook meer voor the looks dan voor de snelheid.. ( vandaar ook 2 jets, lijkt leuker ;) )
maar het moet natuurlijk wel sneller gaan dan een sleepboot ofzo ;)

maar dat moet wel lukken toch met 2 jets? toch??? :oops:

p.s. ik snap dat het wat moeilijk te zeggen is of het "snel genoeg is" want wat is snel genoeg
 
Back
Top