Afgelopen zomer zag ik in de FMT de tekening van een nieuwe EDF jet. Deze is van dezelfde ontwerper als de Jetbrett wat de naam al doet vermoeden. Nadat ik beide uitgaven te pakken had, heb ik de tekeningen in laten scannen. Die scans dienen als basis in Solidworks voor een digitale tekening. Na een uurtje of 8 tekenen, overtrekken en bematen was de tekening naar mijn zin en heb ik DXF files van ieder onderdeel gemaakt. Die zijn naar mijn vaste freesmeneer gestuurd en die heeft er een prachtige stapel gefreesde plankjes van gemaakt voor me. Je krijgt dan zoiets: Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Om de vleugel in één stuk te kunnen bouwen heb ik eerst de tekeningen aan elkaar geplakt. Daarna alle vuren latjes op maat gemaakt en van de juiste afschuining voorzien: Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Daarna ben ik de middelste rib op gaan bouwen. Die is gemaakt van 6mm dik balsa en bestaat uit een aantal stukken. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Deze bijzondere manier van bouwen vraagt even wat extra aandacht om het geheel mooi in lijn te krijgen. Ik gebruik in deze fase van de bouw hoofdzakelijk groene Zap medium secondelijm. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr De eerste vuren liggers worden nu verlijmd aan de eerste rib. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Daarna de twee volgende ribben. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Nu het centraalstuk klaar is ga ik verder met de rest van de ribben. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr De uitsparingen in de ribben zijn allemaal recht gefreesd, maar de liggers liggen niet haaks op de rib. Door de rib schuin uit te schuren kun je deze heem mooi passend maken. Het is even wat extra werk, maar noodzakelijk kwaad. Als alle ribben mooi op hun plaats staan lijm in de bovenste liggers op z'n plaats. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Nu kan de valse voorlijst en de achterlijst tegen de ribben geplakt worden. Ik kies voor de voorlijst voor een strookje 2mm dik balsa omdat dat zich mooi laat buigen zonder te veel kracht op de ribben te zetten. De achterlijst is een stripje 2x2mm balsa. Om deze te snijden gebruik ik een handige balsa stripper: Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Als ook dat klaar is heb je een fraai geraamte van een vleugel: Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr
mooi verslag. Had deze ook gezien. Maar vind hem te zeer op de jetbrett lijken, waardoor ik hem niet ga bouwen. De jetbrett heb ik als 90mm uitvoering gebouwd en met schuimvleugels. Gaat als de brandweer. Nadeel van de jetbrett in 90mm uitvoering: Hij blijft eeuwig zweven bij landen Zweven zal de jetpfeil ook wel gaan doen. De vleugel oppervlakte is meer dan de jetbrett heeft Succes met de bouw, ik blijf hem volgen
De volgende stap was de staart. Die bestaat uit een aantal onderdelen. Ik begin met de bovenkant van de vin. Deze is deels hol. De kern is van dik balsa waar 2 strips haaks tegenaan gelijmd worden. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Daarna wordt hier de bekleding van 2mm dik balsa overheen gelijmd. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Het volgende deel is de motor drager. Deze bestaat uit 3mm multiplex en 3mm licht tripex. Het sterke multiplex wordt gebruikt voor de zwaarst belaste delen, de rest is meer opvulling. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr De motordrager wordt later in de romp gelijmd, die moest dus eerst in elkaar gelijmd worden. De zijwanden bestaan uit 3 stukken die aan elkaar gelijmd worden met witte houtlijm. Daarna worden er de 3x5mm vuren latjes tegenaan gelijmd. Let hierbij erg goed op dat je een linker en rechter zijwand maakt. Daarna worden de spanten verlijmd, te beginnen bij de grootste en van daaruit naar voor en achter de rest toevoegen. Let er hierbij goed op dat de romp niet tordeert. Deze foto is van de proef passing, er zit nog nergens lijm: Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Na het verlijmen heb je dan zoiets op tafel liggen: Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Verder met het dichtmaken van de romp. Hiervoor gebruik ik wat rest balsa van 5mm dik zodat ik later genoeg materiaal heb om de romp mooi rond te schuren. Nadat de lijm droog is schuur ik de zijkant van het balsa onder dezelfde hoek als die in de spant zodat hier weer naadloos een plakje overheen geplakt kan worden. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Op de bodem ga ik op dezelfde manier te werk, eerst de bodem er tegenaan lijmen, daarna de zijkanten schuren en daar weer strips tegenaan lijmen. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Om de staart goed uit te lijnen dacht ik handig te zijn door er een paar spelden in te steken precies op de hartlijn en daar een stalen lineaal overheen te leggen. Maar door het doorbuigen van de lineaal ging dat helemaal mis. Op de bouwtafel leek het zo mooi recht, maar toen ik het ding in mijn handen had er langs keek dan leek het nergens op. Een betere methode is om een rechte lijn te trekken op de bouwplank en de romp hier met z'n hartlijn exact op uit te lijnen. Daarna de motordrager erin lijmen en ook die uitrichten op de lijn. Een avond verder was de fout hersteld. Hier nog wat foto's van de eerste poging, vooral om te laten zien hoe het niet moet! Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr
Verder met de vleugels. Het geraamte moet helemaal beplankt worden te beginnen met de bodem. Daarvoor het ik 2 stukken huid gemaakt van aan elkaar gelijmde 2mm balsa plankjes. Op de huid heb ik de hartlijn van de vleugel getekend en de achterlijst. Op die manier is het geraamte er mooi op uit te lijnen. Ik gebruik hiervoor voornamelijk secondelijm waarmee ik rib voor rib vastzet. Met dune secondelijm kom je op plaatsen waar de niet met met de dikker bij kan komen. Deze kruipt nl in de kleinste kiertjes. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Als de onderhuid vast zit kan ik de servo raampjes gaan plaatsen. Dit gaat in enkele stappen omdat er eerst een gat uitgesneden moet worden voor het servo plaatje. Om dat nauwkeurig te kunnen doen leg ik een raampje in de vleugel en boor alle gaatjes door in de beplanking. Daarna haal ik de raampjes weer weg en leg daar de servo plankjes voor in de plaats. Die lijn ik uit op de gaatjes waarna ik het gat in de huid kan snijden. Daarna mogen de raampjes verlijmd worden. Let er daarbij goed op dat er geen overtollige lijm op het raampje achterblijft, dat zou nl bij de montage van de plaatjes in de weg zitten. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr
Ik heb een hekel aan veel stekkers tussen de vleugel en de romp. Dit toestel heeft 4 servos in de vleugel en ik heb er ook nog LED verlichting in zitten. Dat zouden dus 5 stekkers worden. De vier servo stekkers vervang ik door een MPX stekker. Dat gaat nèt. Op de 2 buitenste pootjes soldeer ik de gemeenschappelijke + en - draden. Dan blijven in het midden nog 4 pennen over voor de signaal draden naar de 4 servo's. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr De stekker lijm ik tegen de middelste rib, daar zit hij mooi stevig vast. Er zit ook nog een rode JST stekker voor de LED verlichting tegen die rib geplakt. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Bij ieder servo gat komt een stekker te liggen waar later de servo op aangesloten wordt. Die zet ik met een stukje plakband vast. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr
Nu kan de boven beplanking op de vleugel. Daarvoor schuur ik eerst de voor en achterlijst mooi in vorm en haal alle oneffenheden op de ribben weg. Om de juiste tipverdraaiing te krijgen moet er onder de achterlijst een latje van 5x5mm liggen. Verlijmen doe ik nu met witte houtlijm op alle ribben en secondelijm op de liggers en voor en achterlijsten. Op die manier kan ik de huid heel snel mooi vastzetten en hoef ik niet met tientallen spelden en klemmen aan de gang. Om de ribben goed aan te drukken leg ik een stapel tijdschriften op de vleugel en laat hem rustig verder uitharden.
Leuk dat je weer meeleest. Ik heb mijn Jetbrett verkocht en mis hem zo erg dat ik in eerste instantie een nieuwe wilde bouwen. Toen zag ik de tekening van dit nieuwe model en de vier kleppen vleugel en het staartroer zijn toch wel erg leuke toevoegingen. Eindelijk een manier om het ding af te remmen tijdens de landing. Met mijn vrij zware Jetbrett moest ik altijd van ver en heel laag aankomen om op redelijke snelheid te kunnen landen. Op veldjes met een hek eromheen was dat soms erg lastig. Deze krijgt dezelfde 5S aandrijving als die in de Jetbrett lag, met WeMoTec minifan EVO combo met 2W23 motor. Daarmee heb je bijna 1.6Kg stuwdruk en een lekker levendig toestel met een topsnelheid boven de 200 Km/u.
een optie voor de volgrnde keer misschien. die mpx stekkers zijn er ook in 8 polige uitvoering. ze zijn wel niet van mpx. dan kan je de 4 servo's en de aansluiting van de led op 1 stekker zetten
er was een draadje over deze connectoren http://www.modelbouwforum.nl/threads/groene-mpx-8-polige-stekker.238674/
De Jetpfeil is inmiddels klaar en heeft gevlogen. Tijdens de bouw ben ik vergeten op tijd foto's te maken. Ik heb er nog een paar die ik kan delen. Dit de aandrijving die erin komt: Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr Met 2W23 motor voor gebruik op 5 cellen. De draden van de motor wilde ik netjes naar buiten brengen. Ik heb daar een 3D geprint hulpstuk voor ontworpen. Jetpfeil by Emanuel_Stassar, on Flickr De aandrijving zit met 4 schroeven vastgeschroefd in het multiplex waar ik schroefdraad in getapt heb. Onder de fan heb ik een kanaaltje gesneden waar een kunststof buisje door loopt voor de stuurstang van het richtingsroer. Je ziet er vrijwel niets van zo. IMG_3313 by Emanuel_Stassar, on Flickr In de romp zit de servo bevestigd in een 3D geprinte houder. Zo kan hij er makkelijk uit als dat nodig is. IMG_3317 by Emanuel_Stassar, on Flickr IMG_3314 by Emanuel_Stassar, on Flickr De roeren heb ik schuin geschuurd met een 3D geprint hulpje, je ziet dat ik mijn 3D printer veel gebruik voor deze hobby: 3FB953EC-C100-4CD1-BFB0-BE5AEC5CF880 by Emanuel_Stassar, on Flickr Voor de bungy haak heb ik een gleuf in de bodem gesneden. Je ziet de multiplex spant zitten. Het haakje valt daar omheen zodat hij echt geen kant op kan. De bodem is op deze plaats dubbel dik omdat ik aan de binnenkant 2 stukken 6mm balsa erin gelijmd heb om een vlakke bodem te hebben voor de accu. F9162624-9E48-4A72-9166-5FE0BAC7A87C by Emanuel_Stassar, on Flickr Die accu bleek echter veel verder naar voren te moeten. Ook daarvoor ben ik weer aan het 3D tekenen geweest om een slede te maken voor de accu: IMG_3438 by Emanuel_Stassar, on Flickr IMG_3437 by Emanuel_Stassar, on Flickr Na flink wat schuurwerk om het hele ding glad af te werken heb ik hem in de folie gezet met dit als resultaat: IMG_3421 by Emanuel_Stassar, on Flickr IMG_3423 by Emanuel_Stassar, on Flickr IMG_3424 by Emanuel_Stassar, on Flickr Vlak voor de eerste vlucht is deze foto gemaakt: _MG_5955 by Emanuel_Stassar, on Flickr Hij is nog niet helemaal af, er komt nog een stroomlijn kap over de aandrijving.
Mooi bouwverslag , hij ziet er erg gaaf uit met deze kleuren , hopelijk is hij ook goed te zien hiermee, wel erg veel werk maar goed het resultaat mag er zijn . mvg Andre
Dank je Andre,de zichtbaarheid is bij zonnig weer prima, bij grijs weer een stuk minder. De verlichting in de vleugels bied dan uitkomst.