Jets-Munt Turbine Flame Out Recovery System

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door cliff, 6 feb 2016.

  1. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Jets-Munt heeft momenteel een mooie ontwikkeling in de planning.
    Het gaat om een Flame out restart optie.

    Het principe is, flameout door lucht in de leiding. (ik ken dat) en de turbine start zelfstandig weer op.

    Hier wat filmpjes van deze mooie techniek.
    Het is nog in ontwikkeling maar als het beschikbaar komt wordt het beschikbaar gesteld voor alle huidige en toekomstige brushless turbines van Jets-Munt.





    En met gesimuleerde airflow op de turbine (in dit geval een compressor)



    Meer updates volgen als ik meer informatie heb.

    Groetjes,

    Cliff
     
  2. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Dat ziet er veelbelovend uit ;)en geeft een fijner gevoel tijdens het vliegen als je weet dat de turbine zelf weer opstart als je een flameout krijgt
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Tussen de flameout en het herstarten dat er weer vermogen komt. Zit zo'n 15 seconden.
    Het is mooi dat de motor herstart. Maar je moet je model wel 15 seconden in de lucht houden alvorens je weer vermogen hebt om verder te vliegen.
     
  4. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    De reaktietijd gaat nog omlaag waardoor de herstart nog sneller zal zijn.
    E.e.a. Is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid lucht in de leiding.

    Het Flame Out Recovery Systen ofwel F.O.R.S. Zoals ik het gedoopt heb, is nog volop in ontwikkeling.
    Dit zijn de eerste resultaten..
     
  5. Dickie

    Dickie Guest

    Ik ben wel benieuwd hoe het gloeien verloopt, er gaat nogal wat lucht door de turbine tijdens de vlucht.
     
  6. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Zie video #3
     
  7. Dickie

    Dickie Guest

    De hoeveelheid lucht van een spuitpistool weegt niet op tegen de hoeveelheid lucht die er doorgaat bij zeg 100 km/u het totale oppervlak is vele malen groter, ook de hoeveelheid lucht.
     
  8. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Aah, we hebben te maken met een aerophysicus :D

    Heb je het over open gemonteerde turbines, of volledige bypass turbines?

    De turbine start juist sneller door de aanstromende lucht.
    De startmotor hoeft namelijk bijna niets te doen.

    De oude(re) turbines en sommige huidige Kolibri turbines waren (zijn) ook lucht start.
     
  9. Dickie

    Dickie Guest

    Nee hoor gewoon over een nuchtere Hollander.
    Ik heb het over de luchtsnelheid langs het verwarmingselement.
    En je hoeft niet meteen zo te degenereren dit is een normale discussie.
    Maar goed laat maar ik wens je veel succes toe.
     
  10. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Ik reageer alleen op jouw stellige opmerking met een smiley.
    Een turbine op relatieve bedrijfstemperatuur start sneller op, als een koude.
    Daar is niets denigrerends aan Dickie.

    Ook ik hou van een goede discussie.
    Geef nou niet meteen op?!
    We zijn hier toch om ervaringen te delen en van elkaar te leren?

    No harm, no foul
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuke ontwikkeling, zag het al voorbij komen op FB en het heeft wel wat.

    Hetgeen wat Dick beschrijft kan ik me wel voorstellen, volgens mij had AMT hier ook problemen mee op de mandragende turbine zwevers met het opstarten tijden het vliegen.
    Uiteindelijk is het maar een software matig iets maar de opstart procedure tijdens een aangeblazen motor was toch anders dan een stilstaande als ik me niet vergis.

    Ook vraag ik een beetje het nut af bij dit systeem, we weten allemaal dat een turbine niet zal afslaan bij 1 bel, ook niet bij 2. Er moet toch redelijk wat lucht doorheen wil een turbine echt afslaan, ok, hij gaat wel minder lopen maar vaak pruttelt hij nog goed door.

    Maar het herstarten van een turbine heeft geen zin als er iets mis is aan het brandstof systeem, als je tank leeg is is je tank leeg, dan helpt opstarten tijdens het vliegen niet meer.
    Als er ergens een lek zit waar lucht door aangezogen wordt dan zal dat tijdens het herstarten ook nog zo zijn en zal de turbine nog niet opstarten.

    Of stel je voor dat er na de pomp een scheur in de leiding zit waardoor de lucht aangezogen wordt, tijdens de herstart zal de pomp weer brandstof gaan leveren en misschien zo je kist inpompen, is dat misschien ook ondervangen?

    Dus mijn inziens heeft dit systeem alleen maar nut als je door te gekke figuren en een niet goed functionerend brandstofsysteem veel lucht in je leidingen krijg.


    Het is wel een leuk gadget maar of het echt je kist kan redden betwijfel ik, als de basis niet goed is dan zal de herstart functie ook niet helpen.

    My 2 cents.


    Zit me trouwens net te bedenken wat er anders is aan dit systeem, waarschijnlijk herkent de ECU aan de hand van de pomp karakteristieken en de turbine sensors dat er een flame out is wat is veroorzaakt door lucht in het brandstof systeem.
    De ECU zal dan waarschijnlijk zichzelf weer in de startprocedure zetten zonder dat de gebruiker dit doet.

    Echter de gebruiker zou dit ook zelf kunnen, meestal moet deze vaak wel de motor eerst bewust uitschakelen en dan weer aan om de start procedure in gang te zetten.
    Die stap wordt volgens mij gewoon overgeslagen.


    Mhhh, zou wel eens kunnen kijken of ik mijn Kingtech in de lucht weer kan herstarten, moet dan wel de motor uit zetten en weer aanzetten voordat die weer herstart kan worden maar dat zou toch moeten kunnen.

    Mhhhhh......... :rolleyes:


    Grt,
    Berto.
     
  12. Dickie

    Dickie Guest

    he Berto je kunt hiervoor de u2 gebruiken zweeft lekker langer door, ik heb inderdaad afgelopen zomer het advies gekregen om geen herstart in de lucht uit te voeren omdat volgens zeggen de luchtsnelheid te groot is door de turbine.
    De gloeispiraal komt niet voldoende op temperatuur.
    maar bij een beetje beter weer gaan we het gewoon proberen, de u 2 is er zeer geschikt voor.
    Kan zeer langzaam vliegen met flaps uit.
     
  13. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Bij AMT is dit opgelost en starten we een turbine als de zweefkist in de vlucht is. Wel extra software voor moeten ontwikkelen maar daar ben ik ook voor.
    Het klopt dat een motor op bedrijfstemperatuur goed opstart aangezien de kero direct verdampt.

    Ben het ook eens met Berto. Als je tank leeg is dan heb je niets aan dit systeem en vaak gaat je motor uit in een situatie dat je geen tijd hebt voor een herstart.

    Ook wil ik altijd weten wat de oorzaak is. Zo hadden we een klant met twee turbines op een drone en stopte één turbine omdat de airflow werd verstoort door het ontwijken van een missile. Omdat er een camera opzat konden we zien wat er gebeurde en dus een conclusie trekken. De motor wilde wel continue opstarten echter dit was een gas start versie :( en geen gas aan boord. Nu heeft de klant alleen nog maar kero start dus een herstart was dan wel gelukt en de vlucht van nog 25 minuten had dan met twee motoren voort gezet kunnen worden. Gelukkig vloog dat ding ook op één motor maar wel wat langzamer.
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, de U2 zou zeker een perfecte kandidaat hiervoor zijn.

    Durf het met de Rebel ook wel, beetje hoog gaan zitten, motor uit zetten, schakelaar van de motor even uit en aan, en starten maar.
    Met de telemtrie is goed in de gaten te houden wat die doet en of het wel of niet lukt.

    Maar wat Ray zegt, een motor valt niet zomaar uit, ik zou ook graag willen weten wat er aan de hand is voordat ik hem weer opnieuw opstart.

    En stel je voor dat je op dit systeem ga vertrouwen en hij start net niet op, dan breng je jezelf vaak meer in de problemen dan wanneer je na een flame out weet dat je dead stick moet landen.

    Grt,
    Berto.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
  15. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Zie het als een auto met een airbag.
    Als je straks in jouw auto stapt, is het fijn om te weten dat er airbags in zitten maar je hoopt ze niet nodig te hebben toch?

    Het bus systeem van Jets-Munt is volledig digitaal. De brandstofpomp en startmotor zijn beiden brushless en worden tot 1 RPM nauwkeurig in de gaten gehouden. Mocht de turbine niet herstarten is het een kwestie van "if-then-else"
    Het F.O.R.S. systeem zal bij een gescheurde of losgeraakte brandstofleiding dus niet de romp volpompen met kerosine.

    Je kunt natuurlijk handmatig proberen de turbine opnieuw op te starten maar dat is in de praktijk niet reëel.
    Voordat je doorhebt dat jouw turbine uit is, ben je zeker 5 seconden verder voordat je überhaupt een herstart kan initiëren.
    Dit heeft te maken met afstand vliegtuig tot piloot en het feit dat er vaak meerdere turbines om je heen herrie aan het maken zijn. Je hebt dus niet meteen door dat jouw kist een flameout heeft.

    Het F.O.R.S. systeem kan in dat geval (mocht je nog kero aan boord hebben) uitkomst bieden.

    Het wordt beschikbaar gesteld voor Jets-Munt klanten en als je het niet wil, dan laat je het toch uit? :D
    Wellicht zal in de toekomst dit systeem ook aan de Fadec OEM klanten verkocht worden.
    Ik ben i.i.g. voor zo'n oplossing.

    May the F.O.R.S. be with you.
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha :D

    Met de huidige telemetrie is dat direct merkbaar, stel de alarmwaardes in en je weet direct wanneer je turbine uit gaat.
    Maar klopt je moet er wel een extra handeling voor doen, die wordt nu overgeslagen.

    Ben zeer benieuwd, hoe het in de praktijk werkt met een al aangeblazen turbine, zal wat fine tunen worden denk ik maar dat zal wel lukken.
    Mhhh, zou daar nog verschil inzitten met open turbines of turbines volledig ingebouwd?!?!


    Maar we zien de test vluchten met bewust lucht toevoeren in de brandstofleiding in je Futura tegemoet :)


    Grt,
    Berto.
     
  17. Dickie

    Dickie Guest

    In de lucht herstarten kreeg ik van Bennie het advies dit niet te doen nadat ik aangegeven had of het mogelijk was de turbine uit te zetten van de U2 zweven herstarten en weer verder.
     
  18. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Dit systeem testen, laat ik aan Gaspar en zijn team over! :D
    Als het commercieel beschikbaar wordt, JA, dan zal ik het zeker implementeren.

    Mocht het voor de Kingtech ECU's beschikbaar komen, dan is de keuze aan jou.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zoals gezegd ben benieuwd en blijf het volgen, en wie weet ;)

    Zie je weer.

    Greetz,
    Berto.
     
  20. Edwin D.

    Edwin D.

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    95
    Zeer interessant allemaal en als het werkt zou het geniaal kunnen zijn en idd. misschien wel je kist redden.

    Maarrrrr wat mij nu eigenlijk nog meer interesseert, stel ik knoop een turbine op de rug van een zwever om omhoog te komen, vervolgens turbine uit, Rondje rond zweven en hem na bijvoorbeeld een minuut of 10 weer bij wil zetten(starten) om terug omhoog te komen??

    Gaat dat ook werken?? (Cliff??)

    Berto weet wel waar ik heen wil :p
     

Deel Deze Pagina