Jetstar onderdeel

Ik heb een graupner Jetstar.
2 waterjets met 2 speed 600 race.

Ik heb deze boot gebruikt gekocht en ben nu met een restauratie ervan bezig.
Nu zag ik dat de motoren in serie zitten aangesloten.
Nu vroeg ik me af of dit niet verkeerd is want in serie delen ze toch het voltage???
 
serie = voltage om hoog
paralel = voltage blijft het zelfde alleen stijgt de amparage zeer omhoog.

greetz jaimy
 
in serie delen ze het voltage dus draaien ze langzamer
paralel krijgen ze allebij de zelfde spaning evenveel als de accu geeft

paralel gaat je boot harder maar is je stoomverbruik hoger
en dat moet je accu wel aankunnen

Groeten Gerjan
 
@gerjan

wat je zegt klopt.
en je accu moet het aan kunnen maar ook je regellaar

@ roel wat voor een accu gebruik je en wat voor een regellaar.

greetz jaimy
 
Parallel ??
Zou die regelaar niet gaan roken dan..


rene
 
juist paralel want dan blijft de voltage het zelfde..
aangezien de regellaar maar 8.4 volt aan ken.

maar qwa amparage weet ik niet of de reg het uit houd dat durf ik ook niet te zeggen..

groetjes jaimy
 
Zo even de titel aangepast want het motoren probleem is opgelost.

Maar nu iets anders.

Is er nog iemand met een Jetstar want ik zag op de tekeningen dat er bovenop, op de "raam" die je eruit kan halen nog iets zit maar kan nergens vinden wat dit is.
Foto's op internet zijn meestal te klein en dan is het deel niet zichtbaar.
Op de tekeningen is de raam deel 32 en dat andere 33

Dus weet iemand wat dit deel is?
Of zou iemand met een jetstar er even een foto van kunnen maken?
 
ff terug komen op het motorverhaal...

je regelaar zit VOOR beide motoren en zal altijd die 8,4 volt moeten regelen, of je daar nu één, twee motoren parallel of twee motoren achter hangt. voor de regelaar blijft de spanning gelijk.

Als je motoren gemaakt zijn voor een (veel) lagere spanning fan 8,4 volt moet je ze niet parallel zetten.

Over het lagemeen geldt voor electromotoren dat het stroomverbruik stijgt met dalend toerental.

lagere spanning is minder toeren
 
Het ging niet zo zeer over het voltage wat de motoren en de regelaar aankan, motoren zijn speed 600 race 8.4 V dus dat is goed, het ging erom hoe het ook alweer zat met in serie en parralel

Maar ik heb ze parralel staan en heb er intussen een tijdje mee gevaren en de regalaar werd wel een beetje warm maar niks verontrustends
 
motoren zal niet gaan, deze zitten bijna tegen de romp aan, dus hier kan nooit meer zo'n spiraal tussendoor.
Regelaar zou wel kunnen maar waarin scheelt dit zoveel dan?
 
het verbetert de perstaties
omdat je regelaar dan wat koeler blijft ken ie meer hebben..

greetz jaimy
 
als je je regelaar goed koelt kan je hem met 10% of meer belasten
en je kunt je motor wel koelen: je neemt een fluxring en soldeert daar 2, 3 of meer koperen buisjes en verbind deze buisjes met slangetjes met elkaar en kijk daar een mooie koeling
enig nadeel je toeren tal neemt een heel klein beetje af

Roel zou je voor mij een kunnen meten hoeveel Ampere 1 jet verbruikt


Groeten Gerjan
 
Ik zal het proberen maar ik kan er erg lastig bij.

Net geprobeerd maar mijn multimeter gaat niet verder als 10A en volgas in het water op 8.4 volt gaat ie er overheen

Maar dat had ik niet hoeven meten want een speed 600 Race trekt onbelast op 8.4 Volt al 12 Amp
 
Back
Top