Roel van Essen
Forum veteraan
Een paar weken geleden gekocht in Elst: de Vosper Perkasa van Tamiya.
Héél vroeger, ergens in de jaren '80, ook al eens gebouwd. Ze stond vervolgens als statisch model op de kast stof te vangen. RC maken was toen nog niet aan de orde; als je een paar geschikte motortjes had, was het lichtste wat je er aan regelaar in kon leggen zo'n zelfbouw-regelaartje van Conrad. De (ahum) ouderen onder ons kennen ze nog wel: een blauw aluminium kastje met een vermogen van 2 keer niks, maar goed, je kon er een bootje mee aandrijven. Ook de servo's uit die tijd waren nogal aan de maat. En mooie schroefasjes kon je ook vergeten, kortom: de Perkasa varend maken was toen geen optie. Na een paar verhuizingen en evenveel reparaties zag ze er niet meer uit en verdween op een kwade dag in de kliko.
Toen ik de doos in Elst tegen het lijf liep, lag ze in feite te roepen: "Koop me, koop me!" En aangezien ik de maand daarvoor een aardige cent extra had verdiend kon het er af. Zelfs met toestemming van de hoofddirectie, die normaal een strak financieel beleid voert. Iets waar meer modelbouwers last van hebben, geloof ik...
Maar goed, met alleen het model was ik er nog niet. Schroeven en schroefassen had ik: 25mm schroefjes en 2mm schroefasjes van Graupner.
Motoradvies kreeg ik van Powerpete, hier wel bekend: het werden 2 Speed 280's. Een lichtgewicht ontvangertje en een dito servo en regelaar en de "hardware" was compleet.
Ik zal hier proberen een bouwverslagje neer te zetten. Heeft natuurlijk niet zo veel om het lijf, want het model is van Tamiya, dus hufterproof qua bouwen. Maar laat ik me ook eens in de bouwverslagen storten... Wie weet ga ik het nog leuk vinden!
Het eerste werkje is de gietpoorten die in de romp zitten er 'uitdremelen'. In het middenschip vier massieve plastic stangen, achterin zijn ze fabrieksmatig al afgezaagd. Maar ook daar kan er nog wel 3mm af. Zodoende heb ik een lege romp, waar ik naar hartelust de componenten op een door mij gekozen plaats kan zetten. Een testje in de gootsteen liet zien dat de Perkasa in ieder geval geen moeite had om met deze hardware boven water te blijven.
Qua accu moet ik nog even een en ander bekijken; ik ga op 6V varen. Volgens de fabrikant trekken ze (onbelast) 1,58A. Met schroefassen er aan zal dat dus in de buurt liggen van de 1,8A, en ik heb twee motoren... Dan komt je uit op 3,6A verbruik. Als ik genoegen neem met maximaal een half uurtje varen zou ik met 2500 mAh cellen genoegen kunnen nemen.
Daarbij: het is een modelletje 'voor de fun'. Het serieuzere werk doe ik toch met de Parat of een zeilboot...
Ik hou jullie op de hoogte.

Héél vroeger, ergens in de jaren '80, ook al eens gebouwd. Ze stond vervolgens als statisch model op de kast stof te vangen. RC maken was toen nog niet aan de orde; als je een paar geschikte motortjes had, was het lichtste wat je er aan regelaar in kon leggen zo'n zelfbouw-regelaartje van Conrad. De (ahum) ouderen onder ons kennen ze nog wel: een blauw aluminium kastje met een vermogen van 2 keer niks, maar goed, je kon er een bootje mee aandrijven. Ook de servo's uit die tijd waren nogal aan de maat. En mooie schroefasjes kon je ook vergeten, kortom: de Perkasa varend maken was toen geen optie. Na een paar verhuizingen en evenveel reparaties zag ze er niet meer uit en verdween op een kwade dag in de kliko.
Toen ik de doos in Elst tegen het lijf liep, lag ze in feite te roepen: "Koop me, koop me!" En aangezien ik de maand daarvoor een aardige cent extra had verdiend kon het er af. Zelfs met toestemming van de hoofddirectie, die normaal een strak financieel beleid voert. Iets waar meer modelbouwers last van hebben, geloof ik...

Maar goed, met alleen het model was ik er nog niet. Schroeven en schroefassen had ik: 25mm schroefjes en 2mm schroefasjes van Graupner.
Motoradvies kreeg ik van Powerpete, hier wel bekend: het werden 2 Speed 280's. Een lichtgewicht ontvangertje en een dito servo en regelaar en de "hardware" was compleet.

Ik zal hier proberen een bouwverslagje neer te zetten. Heeft natuurlijk niet zo veel om het lijf, want het model is van Tamiya, dus hufterproof qua bouwen. Maar laat ik me ook eens in de bouwverslagen storten... Wie weet ga ik het nog leuk vinden!
Het eerste werkje is de gietpoorten die in de romp zitten er 'uitdremelen'. In het middenschip vier massieve plastic stangen, achterin zijn ze fabrieksmatig al afgezaagd. Maar ook daar kan er nog wel 3mm af. Zodoende heb ik een lege romp, waar ik naar hartelust de componenten op een door mij gekozen plaats kan zetten. Een testje in de gootsteen liet zien dat de Perkasa in ieder geval geen moeite had om met deze hardware boven water te blijven.
Qua accu moet ik nog even een en ander bekijken; ik ga op 6V varen. Volgens de fabrikant trekken ze (onbelast) 1,58A. Met schroefassen er aan zal dat dus in de buurt liggen van de 1,8A, en ik heb twee motoren... Dan komt je uit op 3,6A verbruik. Als ik genoegen neem met maximaal een half uurtje varen zou ik met 2500 mAh cellen genoegen kunnen nemen.
Daarbij: het is een modelletje 'voor de fun'. Het serieuzere werk doe ik toch met de Parat of een zeilboot...
Ik hou jullie op de hoogte.