Jif 2, aansturing van de zeilen

Ik ben een aantal weken geleden begonnen met de bouw van een jif 2.
Dit leek mij wel een keer leuk om te doen, ik ben eigenlijk een modelvlieger maar het leek mij wel eens leuk zoiets te bouwen.

Het schiet aardig op maar heb eigenlijk maar 1 vraag:
Hoe kan ik mijn zeilen het beste aansturen.
Ik ben begonnen met een normale servo met een verlengde arm zoals op de tekening aangegeven, maar hiermee kreeg ik onvoldoende uitslag.
Ik heb dit gister aangepast en er het volgende systeem voor gemaakt, hierdoor is er wel voldoende uitslag mogelijk maar trekt de servo het bij lange na niet meer.

nu ben ik van plan om een andere servo te kopen minimaal 100Ncm maar kan ik dan het beste een langere arm maken of het huidige systeem aanhouden.
het gaat om een bootje van 640mm lang en een mast van 1 meter het preciese zeilopp. weet ik niet.

gr
Jeroen

Eerst moet je bepalen hoe lang je arm moet zijn. Diit hangt van je boot af, dus moet je eerst meten hoeveel het verschil in lengte is tussen de zeilen strak of los.

Vermits je zelf aangeeft dat met de huidige arm je voldoende uitslag hebt, is die lengte dus goed.

Enkel heeft je servo niet meer voldoende kracht... dit is logisch omdat hoe langer de arm wordt, hoe groter de hefboom en dus meer kracht op je servo komt.

Je huidige servo is een graupner C5191 zie ik, deze heeft een kracht van 36 Ncm (komt overeen met 3,6 kgcm - maw de servo kan een kracht van 3,6kg leveren op een punt 1cm vanaf het centerpunt)
Ruw geschat is jou arm een 8cm, wat dus wil zeggen dat je servo op die afstand nog maar ruwweg 450 gram kracht heeft.
Vervolgens loopt je lijn dan nog zo dat je arm als het losse deel van een takel werkt om een verdubbeling in schootafstand te krijgen, wat nogmaals een halvering van de kracht betekent. Maw je schoot die aan het zeil toekomt "trekt" nog slechts 225 gram, en dat is gerekend zonder de wrijving her en der.
(een hitec 645MG levert al 9,6 kgcm, wat dus naar analogie op de schoot bij jou nog 600 gram zou zijn, factor 3 bijna)

Dus ofwel moet je een servo nemen die sterker is, ofwel moet je eens overwegen een servo te nemen die een grotere hoek maakt (een standaard servo gaat maar 90° van de ene naar de andere kant, maar er zijn servos die 140°)
Hierdoor kan je de arm weer net iets korter maken, wat meer kracht geeft.
Misschien een zeilservo overwegen? (bvb de hitec HS-765HB)

Naast de al aanbevolen sterkere servo, zou ik de oogjes ook vervangen door kleine blokken(katrollen), de extra weerstand van de oogjes is aanzienlijk, zeker als de schoot nat/vochtig is geworden en de zeilen er aan trekken.

Graupner heeft ze o.a..

Groeten, Jan.

Back