jif 65

ik zal mij eerst voorstelen ik ben willem en kom uit oosten van het land.
na een tijd met modelvliegen in de weer tezijn geweest heb ik mijn oog op de boten laten vallen.
na veel leeswerk wil ik beginnen aan de basic jolle, en dan nu de vraag kan ik de romp ook van balsa maken want heb nog genoeg over gehouden van de vliegtuigbouw.
groeten uit tukkerland willem2000

Laatst bewerkt:
moet volgens mij wel kunnen, er zijn meer van dat soort scheepjes in balsa onstaan.
wel het balsa tegen inwateren behandelen.

Balsa binnen en buiten met een dun matje en epoxy beschermen, je balsa is dan de kern, licht en sterk. :) van zeer groot belang bij een zeilboot :wink:

@Meestermodelbouwer

1. Drijf jij op een vlot in de Noordzee?
2. Balsa is ideaal voor het modelleren en is, zoals René opmerkte, geschikt voor het bouwen van een zeilboot. Uiteraard is een glasweefseltje wel op z'n plaats.

Zeil met een 1 meter van balsa, met glasweefsel overtrokken.
en wanneer je in NED met een 1 meter (IOM) zeilt, moet ie wel tegen een stootje kunnen...

dus waarom niet een basic van balsa.

1. Drijf jij op een vlot in de Noordzee? Nee op madenstein en soms in de vliet. :rolleyes:
2. Balsa is ideaal voor het modelleren en is, zoals René opmerkte, geschikt voor het bouwen van een zeilboot. Uiteraard is een glasweefseltje wel op z'n plaats.

Mij ervaringen met balsa schepen en het maken van balsa rompen is niet echt goed. Maar natuurlijk kan je het gebruiken mits je het heel goed in pakt.

Mijn zeilschepen zijn schaalschepen en hebben meer spanten en dan heeft balsa toch de neiging om van spant tot spant te knikken.
Overgens zijn mijn houten schepen van polyester
oa yorkshire coble ,tenby lugger, Fifie zie oa

Foto's Haagse Modelboot Club

greetz jj

medebouwers bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag en ga het maar eens proberen als het mislukt dan helaas, de kliko wordt hier iedere week geleegd :D.
de poging wordt met 3mm balsa uitgevoerd daar heb ik het meeste van.
hopelijk komt het tot een leuk scheepje.
groet uit twente willem2000

aangezien ik nog vakantie heb ben ik op het internet aan het struinen.
nu is mijn oog op de jif 65 gevallen en is mijn vraag of er mensen die hem reeds gebouwt hebben.
ik wil een poging wagen om hem tebouwen maar kom ook nog ??? tegen,het is namelijk een spaanse bouwbeschrijving.
met vriendelijke groet willem2000

wat zijn je ???
Boot bouwt zich bijna vanzelf, dwz wijst zichzelf de weg hoe te bouwen.
Spreek ook geen spaans, boot vaart al jaren.

Kijk hier op het forum maar eens naar het bouwverslag van mijn Alinghi SUI-64... is ook houtbouw met balsa.

Gaat prima hoor, gewoon even zorgen dat het balsa geen spons wordt, en dus langs beide zijden goed behandelen/bekleden

Ikzelf heb langs de buitenzijde een glasmatje + lak, aan de binnenzijde 2 lagen G4

Je zou ook binnen + buitenzijde aan glasmatje kunnen doen. Balsa geeft een lichte kern, en wordt zelfs bij 1:1 schaal boten gebruikt als sandwichmateriaal als kern. Dus waarom zou het bij een schaalmodel niet kunnen...

Net zoals in de vliegerij wil je je boot ook zo licht (maar toch stevig) mogelijk bouwen.
Elke gram die je namelijk uitspaart in je romp, kan je er later onder hangen (kiel ballast) en dat komt de stabiliteit dan weer ten goede!

goedemiddag ben reeds begonnen met het printen op ware grote.
ik heb gekozen voor de jif 65 omdat er iets meer werk aanzit.
het rompje wordt wel overtrokkem met een glasvezelmatje.
en eric ik ga varen op 40mhz (50) heb nog mijn 6014 van graupner, die werkt nog altijd perfect nooit geen storing gehad wel vlieg foutjes (crashes).
wat de vragen zijn is de tuigage van het voorste zeil, maar eerst maar eens bouwen.
groeten uit het natte twente willem

kopje hier boven aangepast keuze is reeds gemaakt.
hierbij ook een vraagje of het verstandig is het balkje 8x8 mm door de spanten telaten lopen.
voeg hierbij een plaatje van internet.

rood om cirkeld worden op orginele tekening later geplaatst.
de blauwe wil ik later ertussen uit zagen want daar komt de rc.
en de zwarte verbinding wordt extra verstevigt daar het balkje 8x8 is en de rand van dit spant maar 10mm is.
de blauwe en zwarte cirkel is niet orgineel.
met vriendelijke groeten willem2000

hallo Willem kijk even in mijn fotoalbum aegir_2 daar staat mijn nog niet afgebouwde
basicjol van 2mm mahonie triplex even aegir_2 aanklikken,

groet aegir_2

Hallo aegir_2 heb je fotoalbum door gespit vond de foto's van de vrijheid leerzaam, vooral het bokje om de spanten teplaatsen.
ga je album in de gaten houden wat betrefd basic jolle.
vriendelijke groet willem

hier is willem weer een paar vragen:
1. kun je kiel ook vast zetten met epoxi
2. ik heb het rompje klaar kan je dan de lijmnaden binnenkant met epoxi nabewerken met vezelbandje en de buitenkant dan alleen met epoxi.
ik weet er is al veel over geschreven over epoxi en glasmatjes, maar als je door het forum surft kom je zoveel tegen dat je op het eind niet meer wat tedoen.
met vriendelijke willem

Willem ,1 tuurlijk kun je de kiel vastplakken , alleen niet zo handig met verplaatsen zou gewoon een insteekkiel maken , ook het roer .
2 kan ook , beter is alle beide kanten glasvezel/epoxy ivm beschadigen en inwateren , als je binnen /buiten zo licht mogenlijk doet bv 40gr doek , is het al perfect .
mocht je meer willen weten , evt een pb.

groetn ut borne

rexonemen bedankt voor het antwoord toch hier ook een melbuul op het forum.
het zal nu wel langzamer gaan laatste vakantiedag ik laat je nog wel weten hoe het afloopt.
groeten van willem oet boorn

Back