Jitters door statisch elektriciteit in staartbuis van Logo10

Satoer

Forum veteraan
Ik merk dat er steeds meer Logo 10 gebruikers op dit forum verschijnen!!!
We zijn nu al met z’n 5-en :mrgreen:
111.gif
band.gif
guitar_smiliey.gif

(Heliron, Crazylegscrane, Poerqwa, Joggerker, en Satoer)

...dus ik dacht even een goede tip te plaatsen. Ik heb dit al een tijdje toegepast en werkt erg goed. Misschien heeft iemand anders hier ook last van.
Ik denk dat dit probleem bij elke band aangedreven staartrotor heli kan voordoen.

Nadat ik zo’n 8 minuten gevlogen had kreeg ik wel eens last dat mijn staart zo’n 20 cm naar links toe zwiepte en weer terug. Als beginnende helivlieger schrik je je werkelijk het apezuur als er iets gebeurd wat jij niet deed. Ik dacht dat het storing was op mijn frequentie. Ik vloog immers op het illegale 72 Mhz.

Afijn, na geswitcht te zijn naar de 35 Mhz en mijn Berg ontvanger verwisseld voor een Hitec DS was het verschijnsel alleen maar erger geworden. Andere gyro gaf (van GY240 naar GY401) maakte geen verschil. Het viel mij toen op dat het zich ook voordeed op de andere kanalen. Even een flink schokje in de servo’s. omdat het zo kort was viel het niet zo op aan de nick/roll. Klein schokje op de heckservo zie je wel meteen.

Het probleem bleek statisch elektriciteit in de staartbuis te zijn. Dit werd opgebouwd door het snelle draaien van de rubberen band door de staartbuis.

De oplossing is simpel: Het “aarden” van de staartbuis en de motor.

Ik heb een gaatje geboord in de staartbuis en met een ringetje waar een stroomdraadje aan vast gesoldeerd zit verbonden met de negatieve pool van de accu
afb4828.jpg

Idem met de behuizing van de motor door een ringetje met vast gesoldeerd draadje tussen de schroef van de motorophanging te zetten.
afb4827.jpg

Vlieg nu al weer 1 maand zonder enige jitter :D

Heb je een Fm of PCM ontvanger?
Ik heb zelf een PCM ontvanger en geen last van dit soort jitters.
Er zijn trouwens ook speciale anti statische aandrijf riemen voor
de logo.

Gr Hans

Hoi Hans, FM... maar het is sowieso altijd beter om de oorzaak van de storing op te lossen dan een oplossing die de storing negeert.

Chopperhens zei:
Er zijn trouwens ook speciale anti statische aandrijf riemen voor
de logo
Stom dat ze die dan niet standaard meeleveren :?

Op www.helifun.info onder de knop Heli's en dan logo20 staan ook nog
een paar foto's over hoe je statische electriciteit kan elimineren in de logo

Gr Hans

Raptors zijn ook belt-drive en dus is mijn Raptor ook geaard. Van de staartbuis naar een boutje van de motorsteun. Is geen officiële modificatie maar 2 ringetjes, stukje draad en wat gepruts met een soldeerbout voldoet. Heb zelf nog nooit last gehad van deze problemen, je kunt iets beter voorkomen dan genezen... ;)

sorry dat ik zo laat reageer, maar ik dacht er net even aan:

Als je je negatieve pool van je batterij verbind met je staarbuis om ze te ontladen, dan moet je er wel op letten dat je plus-pool NOOIT je staartbuis raakt. Anders krijg je kortsluiting :!:

Verbinden met de min pool van je accu is niet perse nodig. Misschien is het zelfs beter om het niet te doen.
Het belangrijkste is dat je alle geleidende delen (metaal en koolsof) met elkaar doorverbindt. Op deze manier voorkom je dat er tussen die delen een spanningsverschil kan ontstaan waardoor vonkjes kunnen optreden met storingen tot gevolg. Die snel draaiende riem door de staartbuis is een bekend veroorzaker van storingen door het opbouwen van statische electriciteid. Het is net een Van der Graaf generator. Ik heb wel eens iemand gezien die voor en achteraan een klein borsteltje gemaakt van koolstofvezels had gemonteerd. Die borsteltjes maakten net kontakt met de riem en waren verbonden met de metalen staartbuis. Op deze manier werd alle statische electriciteid die op de riem wordt opgebouwd naar de staartbuis kortgesloten. Hierdoor kon de spanning nooit zo hoog oplopen dat er vonkjes konden overspringen. Het werkte prima alleen moesten de borsteltjes vrij regelmatig vervangen worden omdat ze nogal snel afsleten.

Zorg dat de belt goed strak staat, voorkomt ook een hoop problemen m.b.t. statische oplading van de staartbuis (aldus eigen ervaringen met Raptor). Ook iets om te onthouden...

Veel mensen (o.a. ik :-)) hebben hun ontvanger antenne aan de staartbuis bevestigd. Dit is OK, maar zorg er wel voor dat het metaal van de staartbuis te dicht in de buurt komt van de antenne (lading kan overspringen/vloeien), bv door de antenne via een elastiek te verbinden of een brandstof slangetje te gebruiken op het einde.

Eneuhm... waarom staat deze thread bij brandstofheli's? Mijn Logo10 werkt op batterijen hoor :lol:

Gerard_nl zei:
haha dat had je nu niet moeten zeggen michel :D
Best dat hij het wel doet, anders was ik weer naar beneden gaan zoeken naar onderdeel #2450 van mijn Logo waarvan ik het bruin vermoeden heb dat die niet in de zakjes terug te vinden is... nu ben ik toch zeker dat ik wakker ben :lol:
(Michel: check pm please)

Satoer zei:
[

6

vr.gr.

Henk-Joyce

Ha-eM Helifun zei:
Satoer zei:
6
Jij bent wakker :wink:

Nieuwe lijst:
Heliron, Crazylegscrane, Poerqwa, Joggerker, Satoer, DidierS
:thumbsup:

DidierS zei:
Ha-eM Helifun zei:
Satoer zei:
6
Jij bent wakker :wink:

Nieuwe lijst:
Heliron, Crazylegscrane, Poerqwa, Joggerker, Satoer, DidierS
:thumbsup:

bijna goed, vergeet mezelf, dus:

Heliron, Crazylegscrane, Poerqwa, Joggerker, Satoer, DidierS, Henk-Joyce

Back