JLB Motor (JLB 3670/2500KV) hapert...

Discussie in 'Electro auto's' gestart door 2RCFans, 18 mei 2021.

  1. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Meppel
    Beste allemaal,

    Weet iemand waaraan het volgende ligt;
    Motor hapert bij het gas geven en maakt een soort 'knarsend geluid' als je een klein beetje gas geeft. Als de auto op snelheid is dan lijkt hij soepel te lopen. We hebben de motor gedemonteerd; het pionion draait soepel maar als we hem onbelast aansluiten en een klein beetje gas geven dan blijft de pionion soms stilstaan en maakt de motor een zoemend geluid. Ook waren er een paar kleine vonkjes van de motor te zien toen we dit deden. Ook wordt de motor erg snel heet, ook onbelast...

    Betekent dit een nieuwe motor of moeten we de motor uit elkaar halen om te kijken of er aan de binnen zijde wat te zien valt?

    Alvast dank voor de reacties!!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het fenomeen heet cogging en is normaal bij een sensorless brushless.

    Het probleem is dat de regelaar ook de motor uitlleest om de positie van de rotor te bepalen. Als de motor te langzaam draait wordt er niet genoeg inductiespanning opgewekt dat de regelaar kan uitlezen en is de regelaar even de weg kwijt. Sensored kent dit probleem niet omdat een sensor bij stilstand ook de rotor leest.
     
  3. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Meppel
    Mmmmmm, dit snap ik niet helemaal....dit heeft hij in het begin namelijk nooit gedaan. Kant dit te maken met de levensduur van de motor?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja en nee.
    wordt een motor te heet, verliezen de magneten hun magnetisme.
    en dat is de drijvende kracht achter de motor. dus minder magnetisme = motor kan minder vermogen verstoken.
    blijf je hetzelfde van de motor vragen, zal hij heter worden door de tijd. tot het boeltje opbrand, regelaar of motor, wie eerst is.

    een sensorless motor (alleen 3 draden) start inderdaad aan de hand van een gok.
    de regelaar moet de verschillende magnetische velden exact op tijd aan en uit zetten.
    zit dat net niet goed, loopt de motor niet lekker.
    en als hij niet lekker loopt, zal hij best heet kunnen worden. de motor werkt zichzelf eigenlijk tegen
    de regelaar zal dan andere dingen proberen.

    Wat kan, is dat de regelaar op de verkeerde timing staat.
    Volgas loopt het wel. maar de start of langzaam draaien geeft dan uitdagingen
     
  5. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Meppel
    Dank voor de info!!
    Toch nog een paar vragen; is het mogelijk om de timing van de regelaar aan te passen? En hoe kan het dan dat de as van de motor bij een beetje gas soms stil blijft staan en we een zoemend geluid horen? Wellicht adviseer je ons om toch voor een nieuwe motor te gaan?
    Alvast wederom bedankt voor het meedenken :)
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    als de as stil blijft staan en de boel maakt wat rare geluiden, is dat het teken dat de regelaar niet het goede moment kan vinden om die velden goed te schakelen.
    dan blijft de as stil staan, tikt misschien een beetje heen en weer.
    en als je dat een tijdje aan laat staan of je geeft volgas, zie je een mooie pluim rook/vuur uit de regelaar komen.

    als je op dat punt zelf een draai aan de as geeft, zul je zien dat hij opeens gaat draaien, en daarna weer goed oppakt.
    even testen.
    ga alsjeblieft geen volgas geven oid als hij nog niet goed loopt.
    hou de temperatuur van motor en regelaar in de gaten.

    het kan natuurlijk altijd zijn dat 1 spoel een gebroken draad heeft. dan gaat ie nooit meer draaien.
    maar je meld al dat de motor wel draait.
    en wat ik uit je verhaal haal, is dat hij met name moeite heeft met starten.
    dat is echt een regelaar timings ding.
    en normaal kun je dat wijzigen door je regelaar in te stellen.

    meestal staan regelaars op een automatische stand..
    of af fabriek staat het al "een soort van goed"
    Het zou alleen heel erg bijzonder zijn als regelaar en motor al 5 jaar samenwerken, en er nu opeens zonder aanpassing zo'n rare klacht in zit
     
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Nu heb ik heel wat brushless motoren in diameter van 20mm, 36mm en zelfs 40mm. En geen van allen hebben ooit vonken laten zien! Wel was dat niet vreemd bij borstelmotoren van vroeger...

    De ESC stuurt spoelen aan (elektromagnetisme), welke een gesloten lus vormen. Kortom, vonken is dan onwaarschijnlijk, tenzij er ergens een draad of contactbreuk is.

    Aparte maat trouwens, een 36mm inrunner van die lengte in een auto. Ken ik niet.
     

Deel Deze Pagina