Joepieeeeeee! Vliegtuig gekregen van mijn vrouw...

• Topicstarter Topicstarter mac-caber
  • Startdatum Startdatum
Niek zei:
gerard_nl zei:
bruno, is dat niet zwaarder dan in totaal als bekleden met oracover ?

En (veeel) meer werk...

Alleen als je Oracover er 'even' op knoeit, dan wel.
In alle andere gevallen is het resultaat veel duurzamer.
Zoals gezegd, vleugels gaan best wel redelijk mooi met Oracover, maar voor een romp is het het toch niet helemaal...

8O Oracover..... mmmmm ik leer iets niews elke dag! :oops:
De romp van m'n VICTOR is in 'duraflex', lijkt me een soort plastic. Die ga ik niet bespannen hoor, wel mooi spuiten.
De vleugels zijn hout met een foam core, dus geen echte spantjes. Volgens de handleiding worden ze ook gespoten maar misschien is die oracore ook wel OK. Effe denken....

@Bruno:

Zou je niet liever iets van Aramide/Kevlar gebruiken van deze dikte? Carbon breekt bij teveel belasting, Aramide/Kevlar buigt.

Daarnaast is Aramide/Kevlar beschikbaar in 36gr/m2, Carbon is er volgens mij vanaf 80gr/m2

Nou nee, ik zoek iets met (minimaal) de sterkte van 25 grams glas, maar bij een lager specifiek gewicht. Ik ben zeer tevreden over de eigenschappen van glas, vandaar dat ik aan carbon dacht.
Het is juist niet de bedoeling dat het buigt, het moet de belasting simpelweg aankunnen.
36 gr/m2 is al te zwaar, 80 is al helemaal geen optie.
Jammer...

Aramide/Kevlar buigt maar breekt niet. Het is zeker taaier dan glas maar minstens zo sterk, zo niet sterker.

25gr/m2 glas is niet sterk en scheurt gemakelijk. Aramide/Kevlar is "droog" moeilijk te knippen (gebruik een goede stofschaar)
Maar is stukken duurder :oops: 30 Eur per m2 ben je zo kwijt.

Voor het gewicht zou ik niet zo bang zijn, je kunt namelijk minder epoxy gebruiken, wat het verschil weer goed zou maken.

Maar dit is natuurlijk allemaal erg off-topic, daar dit geen beginners materialen zijn.

Heb in de voorbije dagen verschillende internationale on-topic forums afgezocht en niemand maar dan ook echt niemand 8O schijnt er met een gelijkaardig toestel te vliegen!
Ik ben benieuwd hoe dat gaat evolueren...

Aan de bouwbeschrijving te zien (of beter het gebrek eraan :oops: ) wordt het nog wel een heel avontuur.
Ik hou jullie op de hoogte!

FF nog over de kleuren...
wat je ook kunt doen is aan beide kanten van de vleugel een andere kleur zodat je de onderkant en bovenkant makkelijker uit elkaar kan houden ;)
Heb ik ook gedaan met m'n zweefvliegtuig en het staat super! :D

Ik heb ook een aviomodelli, ook in duraflex nl. een cessna cardinal, spanwijdte 2.12m. Ik ga hem spuiten in wit en daar de orginele decalls op vervolgens een dun laagje tranparante vernis. Laat me weten hoe het met uw model verder gaat.

Beste Mac-cabe,

Blijkbaar is het onderwerp van de afwerking interesanter dan de bouw. Dat moet toch eerst!!! :lol: Geintje jongens maar we moeten hem even op weg helpen.

Je schrijft dat er geen gelijk(w)aardig te vinden is .....nou er zijn er zat.

Een beginners toestel is nu eenmaal een hoogdekker (vleugel boven) met v-stelling. En als ik dat zo even vlot bekeken heb dan lijkt jouw toestel daarop. Dus geen probleem. En van beginnerstoestellen zijn er zat :)

Als de romp idd plastic is zou ik hem spuiten. Let op dat dit licht gebeurd. Want een dikke laag primer en dan de lak nou dan heb je een baksteen in plaats van een vliegtuig.

De vleugel is van schuim, ik neem aan in twee delen. Deze moet verbonden worden waarschijnlijk met epoxy-lijm en iets van een rib. Doe echter over de scheiding ook een glasmat ter versterking. En nee.. niet het bijgeleverde stukje van 2cm breed (gokje) maar een groot stuk ongeveer 10 cm op iedere vleugelhelft.
De sterkte van glasmat wordt uitgedrukt in gewicht per vierkante meter. Ik zou gaan voor een 60gr/m*m mat.

Als er nog vragen zijn...... Gewoon stellen in dit draadje. Komt allemaal goed. En ga ook eens praten bij een vereniging in de buurt. Dat praat soms wat makkelijker omdat je je toestel mee kunt nemen

Succes

Mark

Ik zou ook niet voor een viertakt gaan maar een tweetakt.
Een tweetakt is eenvoudiger levert meer vermogen is lichter en stiller.
Ik wil niet zeggen dat een viertakt niet kan, maar ik vind het wijzer om een tweetakt te kopen.
Ik weet niet of je bij een club wilt vliegen en wat daar de geluidseisen zijn?

Kijk voor de afwerking eens naar andere modellen op een club en ook voor de inbouw van de apperatuur.
Vooral omdat je gebruiksaanwijzing sumier is zoals je zelf zegt.
Maak het netjes en probeer niet bij je eerste model boven je kunnen te gaan.De kans op mislukken is dan groter en dat zou jammer zijn.

Die tijd is al jaren over.
Laat je dat door niemand wijs maken koop een langeslag motor en hoor en meet het verschil
vooral een irvine.
Nee tegenwoordig zijn de viertakten herie bakken

ik denk dat die discussie niet echt opgaat en tegen woordig de 2 of 4 takt zowat "gelijkgeluidig" zijn, ze zijn allebei 'stil' maar 2takt lijkt mij eenvoudiger...

Wat een vliegclub betreft, er is er eentje in Heist-op-den-berg, maar die heeft geloof ik een wachtlijst, er is er ook eentje in Lier zelf maar die vliegt enkel electro.

Kris

Kris

laurens zei:
Een viertakt is stiller!

Groeten Laurens

Ik vlieg 2-takt, en deepspace 4-takt. (Irvine .53 vs Saito .65) Ik hoor m'n eigen motor bijna niet meer als hij ook door de lucht pruttelt. Het lijkt alleen minder hard omdat het 'aangenamer' klinkt.

ik sta op de wachtlijst voor die club in willebroek/tisselt
en ik zal waarschijnlijk eerst electro vliegen in lier en dan als ik binnen mag in willebroek(broken-wings) bij hun gaan zoadat men brandstofvliegtuig in de lucht kan

Back