jomari rapid jet versie

ik ben begonnen aan een zelfbouw jomari rapid jet versie. span is 83cm ongeveer.
motortje:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KD KA450H 3200kv brushles Heli Motor $14.95
met 40amp esc en 2200mah 3cell lipo.

de vleugels zijn gesneden en het profiel is HS522
zo moet ie eruit zien
rapidg1.jpg

en zo moet ie gaan vliegen
ulkHzjJJYP8[/media] - Rapid Jet Version (85 cm)

IMG_5117.JPG

IMG_5115.JPG

IMG_5116.JPG

IMG_5119.JPG

wingtips afronden
IMG_5121.JPG

carbon versterking bovenaan

IMG_5122.JPG

carbonversterking onderaan

IMG_5126.JPG

getaped met vezeltape (zeeeer stijf!!) en ingewerkt in de isolatie romp

IMG_5127.JPG

het geheel zonder opstaande wings en de 3hoeken vooraan de vleugel.
hier staan wel rolroeren op getekend en weet ik niet direct wat te doen.
normaal snijden ze de roeren gewoon als links op de foto tot de wing tip. maar rechts heb ik hem nu eens getekend niet tot op het einde, omdat ik gehoord heb dat dit minder flutter zou teweeg brengen.
is dit nu ook zo of waar gaat jullie voorkeur naar?? roeren worden gemaakt uit harde balsa (geschuurd) en daarna met zap behandeld en getaped.
romp ook nog tapen na in vorm geschuurd te hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dingetje.
Zal eens kijken of er leden van onze club hem willen bouwen.

Zijn er ergens tekeningen te vinden of is het normaal een kitje?

Ailerons iets terug van de tippen houden zou beter zijn. Geeft stabiele stroming bij de tippen.
Of het echt uitmaakt weet ik niet. Bij mijn eigenbouw pylon 400 heb ik de ailerons ook een cm of 8 van de tip af gelaten en nog geen flutter kunnen ontdekken.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
ondertussen is de vleugel zelf af, enkel stuurstangetjes nog. morgen de romp.
deze is normaal enkel in kit te koop. maar ik heb een boven en zijaanzicht in autocad geimporteerd, overgetekend en op mn eigen span gemaakt. ik heb er ook een dun en snel profiel aan gegeven HS522

oke weer stapje verder.
vleugel zit op de romp, rop getaped en motor vast gezet. nu de 2 zij 3hoeken en de winglets nog coveren en monteren vooraleer de accu en ontvanger en regelaar een plaats te geven.
nu zit ik met een vraag over die winglets. die komen normaal onder een bepaalde hoek. ik denk eraan om een inkeping in de vleugel te maken en ze daar in te lijmen met bruislijm. maar onder welke hoek zet ik die het best? om dezelfde hoek te bekomen snij ik steun3hoekjes natuurlijk.
iemand enig idee??

IMG_5137.JPG

IMG_5139.JPG

IMG_5140.JPG

IMG_5141.JPG

nou terug stapje verder.
to do

regelaar solderen en plaatsen
accuvak bepalen snijden en accu plaatsen
een cockpitje maken om erop te zetten
onderkant een kleurtje geven.

op het eerste zicht mocht de romp vooraan wat spitser maar ach...
nu een klein probleempje voor het plaatsen van de accu,
waar moet ik ongeveer mijn zwaartepunt gaan bepalen??
op de onderste foto zie je mooi een bovenaanzicht.

IMG_5142.JPG

geultje met de soldeerbout weggesmolten

IMG_5143.JPG

winglets gelijmd met 2 identieke mallekes onder een hoek van 70°

IMG_5144.JPG

IMG_5145.JPG

met bruislijm, dit lijmt zeer goed en zeer vast

IMG_5147.JPG

geheel weegt momenteel 530 gram met accu en ontvanger
enkel nog regelaar en cockpit toevoegen dus

IMG_5146.JPG

bovenaanzichtje mss kan iemand me hier aantonen waar het zwaartepunt ongeveer komt?

Meestal bij dit soort modelletjes gooi ik er een paar keer zachtjes mee zonder inhoud (ledig model) om zo een richtlijn te hebben.

Zwaartepunt ligt zo goed als altijd op 1/3 van het gemiddelde vleugeloppervlak.
Dus je kan het terug rekenen en meten door de schuine zijden te middelen tot rechthoeken tot je weer een rechte vleugel hebt en daar dan 1/3 vanaf de neuslijst.

Puntje/canard voorop zijn denk ik wel te verwaarlozen dus hier een calculatortje.

CG Calculator

Flying wing calc

Grofweg denk ik zo uit het hoofd dat hij ongeveer uitkomt op het stuk waar je servodraden zijn ingesneden.

Laatst bewerkt:
vandaag gevlogen!
eerste keer smijten cg totaal verkeerd. nieks aan enkel de 2 groene zij"canars" eraf. hebben die feitelijk veel nut? dan maar gevlogen zonder, ding gaat heel hard jankt ook goed en de zweefeigenschappen zijn ook zeeeer goed. hij vliegt zeer stabiel motor uit kan je hem landen op een vierkante meter als je wil en zweven valt hij niet uit.regelaar koud, motor en lipo wel warm. zotte power:p

Waar lag je CG dan uit eindelijk.

Neusje heeft ook wat lift dus met de wing CG calculator en dan 1 cm naar voren zou je redelijk goed uitgekomen moeten zijn.

We wachten op een filmpje :D

ja filmen zal volgende week gebeuren denk ik al zal dit niet makkelijk zijn. de zweefeigenschappen hebben me wel zeer verbaast. en de weergalmende klank na het passeren is maf:p
soms heb ik wel het gevoel dat de motor effe moet slikken (net als ik) maar dit is zelden.

hallo,

vandaag is hij de grond in gegaan:p nog een 10%extra expo ingesteld, en daardoor reageerde hij dus trager, en moest ik net iets eerder up getrokken hebben...

P1000442.JPG

nu heb ik veel lol gehad aan dit toestel, en was ook een soort(prototype)

+punten:
gaat zeer snel
mooi geluid
zeer goede zweefeigenschappen

-punten
gooien : opletten met de pusher
lipo komt naar mijn inziens te warm en zit ook geklemd in de romp.
romp wat zwak rond de vleugelaansluiting, maar dit wist ik al...
nu had ik hem graag opnieuw gebouwd maar dan uit gewoon piepschuim(lichter) en houten ligger erin maar dan met beplanking of glasmat erop(veel gladder oppervlak)
ook heb ik 4cellen lipo liggen nu.

nu laat ik altijd iemand smijten, maar ik heb nu het volgende model hier gezien, en die heeft de motor voorop, dan kan ik hem ook gaan smijten... mss dat ik zoeentje bouw
full

heeft iemand hier een naam ofzo van? of nog beter een bouwtekeningentje??
de romp zo ik graag ook gladder krijgen en "holler" dit om de rc en de lipo wat meer ademruimte te geven... iemand ideetjes??

Laatst bewerkt door een moderator:
als je vleugel nog redelijk in orde is kun je er ook zoiets als het bovenste model van die lijst van maken.
Jomari - Ihr Spezialist fr EPP-Flugmodelle
ik zit hier een beetje met hetzelfde probleem. moet altijd iemand mee om hem voor me op te gooien.
ik ga ook eens wat proberen met de mixers op mijn zender, dat ie 50% up geeft als ik de linker Gear schakelaar gebruik, zo kan ik toch nog hoogteroer sturen bij het (zelf) opgooien.

Groeten,
Sam

Laatst bewerkt:
ja en de eerste keer willen ze dat allemaal smijten
maar meestal na de vlucht of het motortje op volle toeren horen janken, dan haken ze allemaal af:(
:p:p

klopt:) zeker met die kd-ka450h 3200kv, die heb ik namenlijk ook in mijn Revenge zitten, echt een top motor! wat voor prop heb/had jij erop? ik een 4,7x4,7.

Laatst bewerkt:
verder heb ik een 33A Himodel regelaar en een Turnigy 2200MAH 3s lipo en een corona ontvangertje van $8 (top ontvangers:))
hoe heb jij de as van je motor er aan de andere kant uit gekregen? die van mij zat echt muurvast.

in wat voor model ga je die nieuwe setup zetten? ik kan je echt de Revenge Eco aanraden. echt een topkist!! hij kan ook wel tegen een flink stootje:rolleyes:

Laatst bewerkt:
ik twijfel nog...
revenge eco mja op de filmpjes ziet het er goed uit...

het kan zijn dat ik de rapid jet opnieuw bouw. lichtere schuimvleugels maar beplankt +oracover of glasmat en spuiten...= gladder opp. = minder weerstand.
rompje is nu uit een blok isolatieschuim geschuurd. is op zich wel stevig, maar de lipo zit er nu redelijk klem in... graag had ik die wat holler smaller en spitser(gladder ook)

ze hebben zelfs een revenge eco met motor vooraan, vind ik geen zo een mooi model feitelijk die revenge

ik zie het wel, ofwel de rapid jet in gestroomlijnde vorm, of mss een revenge met rapid vleugelprofiel, alleen andere pijlvorm ofzo...

Laatst bewerkt:
Back