JR E12 Hiroki Ito Edition

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door DannyvG, 12 apr 2013.

  1. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Een paar weken geleden was ik aan het rondkijken voor een andere 600 size electro heli en de JR NEX E8 sprak me wel aan. Toen ik erachter kwam dat er een nieuwe shop in Nederland kwam die JR ging verkopen was de knoop snel doorgehakt. Nadat ik van de E8 hier een bouwverslag had geplaatst heeft Foppe van euro-rchelicopters.com me gevraagd of ik dit ook voor de E12 wilde doen. Hier hoefde ik uiteraard niet lang over na te denken en afgelopen maandag kon ik de kit ophalen met nog een hoop mooie onderdelen.

    De Hiroki Ito edition is een speciale versie van de Vibe SG E12 FBL, de Ito edition is meer geschikt voor het huidige 3D vliegen. De grootste veranderingen zitten hem in een verlaagde rigid kop, dikker (18mm) main gear, metalen tailgrips en carbon tail control rod. Daarnaast zijn er ook wat veranderingen qua crossbraces en trays voor de electronica om het gewicht wat te verlagen.

    Uiteraard moet er ook JR waardige electronica gebruikt worden dus de setup was als volgt:
    -DS8925HV swash servos
    -MPH83GWV tail servo
    -TAGS flybarless system
    -XB710-FBL mainblades
    -RG831B receiver
    -Scorpion 4525-520
    -YGE160HV

    [​IMG]

    De verpakking van de onderdelen is simpel maar degelijk. Alle onderdelen zitten per stap verpakt dus je hoeft niet op zoek naar de bijbehorende boutjes en onderdelen.

    [​IMG]

    Doordat het een special edition kit is bestaat de handleiding uit 2 delen, namelijk de originele handleiding en de toevoegingen/wijzigingen van de Ito edition. Het lijkt wellicht wat verwarrend maar het staat goed aangegeven welke stappen er van welke manual nodig zijn. Ik heb dan ook direct aangegeven in de originele manual welke stappen ik daar niet moet hebben.

    [​IMG]

    Step 1-1

    De bouw start met de counterbearing en motor samenstelling. De pinion wordt direct aan het counterbearing bevestigd. Hierdoor heb je een groot diameter counterbearing, dit kan de extra krachten van de slanted gear goed aan. En je hebt geen last van een inslijtende motoras. En je motoras hoeft maar 25mm lang te zijn, want deze hoeft niet tot aan het counterbearing te komen.

    [​IMG]

    Step 1-2 and 1-3

    Nu is de tail gear box aan de beurt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst moet je de as aan het kegeltandwiel bevestigen en dit vervolgens in het lagerhuis schuiven. Hierna kun je de torque tube interface bevestigen. Ik was hier aangenaam verrast hoe strak alles in elkaar past.
    Er worden ook shims bijgeleverd om de gearmesh tussen de kegeltandwielen te verstellen, de speling tussen as en lagers kun je vervolgens met het metalen tandwiel verstellen.

    [​IMG]

    Step 1-4 and 1-5

    Tussen de control-arm en de control-base worden bushings gebruikt om een spelingvrije lagering te verkrijgen.

    [​IMG]

    Step 1-6

    Hier wordt het duidelijk hoe dike en 18mm maingear is. Let bij de montage op dat de T93 indicatie naar boven moet wijzen. Er werd niks gezegd over het invetten van de one way bearing dus dit heb ik niet gedaan.

    [​IMG]

    Step 2-1 till 2-3

    Na een hoop schuurwerk kon het frame in elkaar. De kwaliteit van het carbon is uitstekend, geen luchtbellen of pinholes.
    Ik heb eerst alle braces en lagerblokken aan een zijde van het frame losjes bevestigt om de layout te laten zien. Vervolgens de andere frameplaat ertegen en met de mainshaft op zijn plaats alles aangetrokken. De JR gebruikt maar 2 lagers op de hoofdas, maar deze zit tenminste wel onder het maingear en boven aan in het frame. Hierdoor heb je tenminste geen problemen met de uitlijning van de lagerblokken.

    [​IMG]

    Step 2-4

    Eigenlijk zou nu de motor al geinstalleerd moeten worden maar dit heb ik nog niet gedaan omdat ik nog niet weet welke kant op de motordraden moeten steken.

    Step 2-5
    Hier wordt de tail gearbox al in het frame gehangen maar nog niet vastgezet, later moet de mesh nog ingesteld worden.

    [​IMG]

    Step 2-6

    Om de control arms te installeren is het het makkelijkst om eerst de rods te monteren en vervolgens pas de control arms buiten het frame. Met de rechter aileron arm en de elevator arm kan de speling afgesteld worden.

    [​IMG]

    Step 2-7 and 2-8
    The canopy mounts and gyro trays are installed next. The rear canopy mount is adjustable so this should ensure a nice fit of the canopy.
    With the front canopy mounts pay attention to the orientation of the set screw. With the orientation indicated in the manual you will either release the canopy post and use the hex driver to remove the set screw or you will unscrew the set screw together with the canopy post.

    [​IMG]

    Step 2-10 and 2-11
    Volgens de manual moeten de spacers al aan de battery tray bevestigt worden en vervolgens in het frame. Maar door de verzonken boutkoppen komen de gaten in het frame net niet overeen, dus even de spacers losjes aan de tray vastschroeven en dan pas aandraaien als het in het frame gemonteerd is. De motor zit hier nog steeds niet gemonteerd maar dit kan nog steeds zonder de battery tray weer te moeten verwijderen.

    [​IMG]

    Step 3-1

    Normaal gesproken zou na het plaatsen van de maingear de mesh afgesteld kunnen worden maar de motor zit er nog niet in.
    In deze manual wordt er niks gezegd over de benodigde mesh, maar ik heb de tip van de E8 manual gebruikt en dus gewoon met papier van de manual gebruikt. Ook de mesh voor de tail heb ik nog niet afgesteld want ik wil de tailboom gebruiken voor makkelijke uitlijning.

    Step 3-2
    De swash heeft drie schroefgaatjes om de speling af te stellen. Dit was in mijn geval niet nodig maar ik heb de set screws er in geloctited zodat ik ze ook niet kan kwijtraken. Overigens komt de Ito edition met enkel de onderdelen voor 120graden swash layout.

    [​IMG]

    Step 3-3 till 3-7

    In de kop zit een van de verschillen ten opzichte van de originele kit, deze kop is verlaagd en heeft geen rubber dempers. JR gebruikt kunststof inserts in combinatie met een o-ring om de speling op de te vangen. De passing van de kunststof delen in de kop is zeer goed, er is geen voelbare speling in de kop.

    [​IMG]

    De rest van de kop is simpel maar degelijk en met conventionele swashdriver.

    [​IMG]

    Step 4-1
    De uiteindes van de torque tube zien er anders uit dan ik gewend ben maar het zal ongetwijfeld goed werken. Om de lagers aan de torque tube te bevestigen adviseert JR wederom loctite maar ik gebruik epoxy omdat ik door wil met bouwen.

    [​IMG]

    Step 4-2

    Met de tailboom gemonteerd stel ik ook meteen de mesh af.

    [​IMG]

    Step 4-3 and 4-4

    Het duurde eventjes voordat ik doorhad dat aan de onderkant van de tailcase een gat zit om de grub screws van de torque tube koppeling te bevestigen. Er werden hier ook shims bijgeleverd om de speling af te stellen maar deze waren niet nodig.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Step 4-5 and 4-6

    De tail pitch fork was even iets lastiger om in elkaar te krijgen, die E-rings zijn behoorlijk klein. Voor de M2x2 grubs screws wordt ook een imbussleuteltje bijgeleverd.
    De tail slider travel wordt richting de tailcase gelimiteerd door twee rubberen o-ringen. Alles paste hier weer uitstekend en alles werkte perfect soepel zonder enige aanpassingen.

    [​IMG]

    Step 4-7

    De Ito edition gebruikt ook aluminium tail grips in plaats van kunststof. De grips zijn behoorlijk smal/dun hierdoor was het iets lastiger om de thrust bearings erin te krijgen.

    [​IMG]

    Step 4-9 till 4-10

    Als tail control rod wordt een carbon buis gebruikt in combinatie met gelijmde aluminium endcaps. Let op, de endcaps moeten niet volledig erop geschoven worden. Ik heb nu een iets te korte stuurstang maar dit is verder geen probleem.
    De support rods zijn van gelamineerd carbon, meestal zie je hiervoor pultruded carbon wat toch minder sterk is.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Finished
    Dat was het al, de bouw is vlekkeloos verlopen alles paste perfect en nergens zijn er modificaties of iets dergelijks nodig. Later komt nog de inbouw van de electronica en een vlieg verslag.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2013
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Nou,nou mooi verslag hoor Danny, complimenten.

    Ben benieuwd naar je vlieg ervaring met deze heli.
     
  3. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Bedankt. Hopelijk kan ik morgen er mee vliegen, maar dan moet het weer een beetje mee zitten.
     
  4. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Servos
    De installatie van de servos is simpel, natuurlijk passen de JR servos er perfect in. Bij de E8 heb ik BLS452 servos gebruikt en daar kon ik geen rubbers gebruiken omdat de servo dan niet tussen het frame past.

    [​IMG]

    Met de alignment pins en een schuifmaat is het heel simpel om de links precies goed te krijgen.

    [​IMG]

    Zoals gewoonlijk is de rest van de installatie altijd een puzzel. Ik wil graag de lipos kunnen wisselen zonder de canopy te hoeven verwijderen dus de yge kwam achteraan op het frame en de 2S lipo hangt net onder het frame uit met de connector.

    TAGS
    De TAGS was nieuw voor me maar met behulp van de Scott Gray video is het kinderspel.

    TAGS01 Set up guide / Scott Gray - YouTube

    Waar de TAGS in afwijkt ten opzichte van de meeste andere systemen is dat je toch gewoon 120/140graden ccpm gebruikt in de zender. Je moet ook eerst de heli afstellen (subtrim en swash mix) zonder de TAGS aangesloten. Hier is het belangrijk om 0-graden op midstick en de stuurrichtingen goed te hebben.
    Vervolgens kan de TAGS erbij aangesloten worden en volgt het calibreren, correctierichting en limits afstellen. De limit afstelling is behoorlijk gevoelig maar dit komt ook niet erg nauw, rond de 12 graden is goed. Je hebt ook verschillende opties om vanaf de zender de gains in te stellen, ik heb Gain1-Gear en Gain2-Aux2 aangesloten om afzonderlijk de tail en cyclic gain te kunnen verstellen.

    YGE160HV
    De YGE staat op 18 graden timing en 12kHz pwm frequency, dit werkt meestal goed op de meeste 10polen motoren. Normaal gesproken zou ik de governor in de brain gebruiken maar de TAGS heeft geen governor ingebouwd dus gebruik ik nu governor store van de YGE.
    Ik heb de governor store setup gedaan met 12S lipo op 3.8V, dit gaf 1975rpm op 80% throttle. De 4525-520 heeft een hoger kv dan de gespecificeerde 520rpm/volt, ik heb het zelf gemeten op 550rpm/volt. Dit geeft gelukkig wat extra headroom en ik zou tot 2050rpm kunnen gaan met goede governor performance.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb de E12 ook nog even op de weegschaal gehad. De complete heli zonder 12S lipo komt op 3.75kg. Dus met een 12S 5000mAh pakket van 1.6kg zit je op 5.35kg compleet vliegklaar. Dit is aan de lichte kant vergeleken met een aantal andere 700size helis van de laatste tijd. Vanwege het gewicht en de 710mm bladen hoop ik toch met hooguit 2000rpm al goede 3D vliegeigenschappen te hebben.
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mooi kitje, ben benieuwd naar een vliegfilmpje van je.
     
  6. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Een filmpje moet er nog wel komen. Ben nu nog bezig om de TAGS goed ingesteld te krijgen.
    Heb er ondertussen 15 vluchten opzitten. De cyclic is enorm fel/direct op de aileron maar wat softer op de elevator. En er zitten geen wobbels op de cyclic bij stops of iets dergelijks maar de heading hold op de kop lijkt nog te laag te zijn. Deze stond bij de standaard setup zelfs compleet uit en zo stond standaard de tail ook niet in een echte heading hold (was ook geen rate mode, zat er tussen in) dus de standaard setup was een beetje vreemd voor mij.
    Ondanks de harde demping (eigenlijk geen dempig) vliegt het goed van 1600 tot 2000rpm (hoger ben ik nog niet geweest)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2013
  7. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    het is inderdaad een mooie kit.
    En vooral heel netjes afgewerkt, Japans :)
    Knap dat ze het eigen gewicht laag hebben weten te houden.
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Is het niet zo dat de demping tussen het centraalstuk en hoofd as zit?
     
  9. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    nee er zit echt geen demping in. De hub (centraal stuk) zit gewoon direct op de as geklemd en waar normaal in de kop de dempers zitten zijn nu dus gewoon kunststof cilinders.
    Omdat het flybarless systeem de heli horizontaal houdt in voorwaartse vlucht zijn zachte dempers en een zekere delta niet meer nodig (dat was toch de voornaamste reden bij flybar koppen?). Maar ik heb me wel altijd afgevraagd wat het zou doen voor eventuele vibraties en de duurzaamheid, kennelijk is JR van mening dat dat geen probleem is.
     
  10. mrparadox

    mrparadox

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Tilburg
    Heel even een zijweggetje
    De RigidCore head van mij Avant Aurora werkt met hetzelfde systeem.
    [​IMG]
    Zie de zwarte 'rubbers (vrij hard materiaal) op het plaatje. Dit is het enige wat in de kop zit, hier gaat direct de as door. De bladhouders drukt je ertegen aan door vast te draaien. Nog meer uitgekleed systeem deze JR zelfs geen ringetjes ertussen. (die ringtjes gaan in de kop zelf in een gleufje zodat de harde demper er niet meer uit kan schieten)

    hele mooie heli dit... ik had al foto's op het net gezien maar zo'n leuk bouw verslag, super.
    Zo te zien is dit ook een vrij grote heli, of lijkt dit maar zo? Zou hem wel eens willen zien naast een trex 700
     
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Thanks
    ik zal eens kijken of ik wat fotos met andere helis erbij kan maken. De skids van de E12 zijn extreem laag, maar de heli zelf is qua totaalhoogte denk ik vergelijkbaar met een 7HV. En hierdoor is het frame dus wel weer best groot en zo ook de canopy.
     
  12. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    Mooie heli, en mooi bouwverslag... veel plezier ermee...
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Juhu,

    leuk, maar weer echt kwaliteit te zien,
    die niet met Gau.., Mik.., Ali.., Com.. begint,

    op de eerste vlucht ben ik wel benieuwd,

    ..vliegt die zo haard als een echte rigid zonder demping??
    of is die software goed bezig, om dit wat zachter te maken?

    war ik ook naar kijk,
    zijn die relatief dunnen stuurstangen naar de bladhouders,
    dit stoort mij bij mijn Bell (Vario), en nu zie ik het da ook,
    of is da niet zo veel kracht nodig ?
    Bell is nooit gecrasht,
    heeft wel 4 servos, maar toch ??

    suc6 verder met deze heli,
    en groetjes van Uwe
     
  14. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Door het fbl systeem wordt het vlieggedrag grotendeels bepaald maar om het zeker te weten had ik er dan rubber dempers in moeten doen. Maar de heli is alweer ingeleverd dus ik kan het niet meer testen. En die stuurstangen zijn absoluut geen probleem hoor.

    Ik heb er ongeveer 120vluchten mee gemaakt, er was op dat moment nog geen zichtbare slijtage en alles liep nog soepel en trillingsvrij.
    Het is dat ik het geld niet heb voor een 700-size anders had ik het toch zeker overwogen om hem te kopen. Maar dan wel met een Brain ipv de TAGS want daar kon ik niet aan wennen. Het is lastig te omschrijven maar het vlieggedrag van de TAGS gaat meer richting flybar (hoe ik me flybar herinner althans :) ) Er zijn toch ook weer een hoop mensen die dit juist weer prefereren boven het FBL gevoel van andere systemen...
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .........jammer man,

    vroega wilde ik ook vliegen en had nooit geld,
    of het geld was voor iets anders (auto, huis ...) nodig,

    nu heb ik wat geld over kunnen maken,
    en een beetje is mijn vrouw ook met eens,
    ben i.p.v. gestopt met roken bv. en wat minder alc.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  16. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Mmm dus je mag hem bouwen en een verslag maken ( wat dan toch klanten gaat trekken voor deze heli) maar niet houden......:confused:
    Wel hele mooie kit inderdaad.

    @ Uwe, mmmzz dat zijn nog eens goede tips inderdaad :)
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    hmmm, naja,
    zomaar stoppen met roken en voor dat geld over een heli kopen en meteen kunnen vliegen en en, dat zijn dromen,
    het is maar toevallig zo gegaan bij mij, mooi

    groetjes van Uwe, en ja, jammer voor dat mooie vliegertje
     
  18. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Dat wist ik van te voren maar heb toch een tijd ermee kunnen vliegen dus mij hoor je niet klagen hoor.
     

Deel Deze Pagina