JR Forza 700

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Stijn.B, 18 mrt 2015.

  1. Stijn.B

    Stijn.B

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Zaltbommel
    Dit bouwverslag zal gaan over de JR Forza 700. Maar eerst een korte inleiding:

    Inleiding
    Ik ben gestopt bij mijn vorige heli sponsor, en heb mijn heli's terug gegeven. Dit betekend dus dat ik op dit moment geen heli's heb. Ik heb gekeken naar de E700, Goblin 700, TSA 700E en eventjes naar de Trex 700, toen bedacht ik me dat JR de Forza 700 heeft, en daar ik al gesponsord wordt door JR voor mijn zenders leek me dat erg makkelijk. Na wat bouwverslagen/reviews gelezen te hebben gelezen van de Forza 700 was ik eigenlijk heel enthousiast over deze heli en na de heli goed bekeken te hebben op Rotorlive afgelopen weekend was ik helemaal overtuigd en heb ik JR maar eens gemaild. Na wat heen en weer sturen van mailtjes is er nu dus een Forza 700 onderweg. In eerste instantie 1 om te kijken of dit een heli is waar ik voor uit mee kan.

    Volgens de Track en Trace komt de heli morgen binnen en dan zullen er dus ook een aantal foto's volgen.

    Setup
    De spullen die ik ga gebruiken komen grotendeels uit mijn vorige heli's:
    Motor: Scorpion 4530-500KV Herwikkeld door Gmauro
    Regelaar: Castle 160HV Edge,
    Dit gaat voor mij een gok worden daar ik voorheen altijd gevlogen heb met een YGE. Ik ga natuurlijk wel gebruik maken van de Vbar Gov aangezien dit gewoon een bewezen governor is. Met de ICE serie van Castle heb ik 2 jaar terug wel problemen gehad (Uitfikken..). Mocht er iets niet goed gaan met deze regelaar zal er dus ook direct een YGE 160 opkomen.
    Servo's: MKS HBL850's op de swash en MKS HBL880 op de tail
    Deze servo's komen van mijn vorige heli af waar ze altijd zonder problemen gefunctioneerd hebben, ook op mijn andere heli's hebben ze me nog nooit in de steek gelaten. Daarom is het dus redelijk vanzelf spreken om deze weer te gebruiken.
    Fbl systeem: Mikado Silverline Fullsize Vbar 5.3 met Pro software
    Ik ben simpelweg bekend met dit systeem en heb er nog nooit problemen mee gehad. Makkelijke keus dus! :)
    Packs: 2x Optipower 6S 5000mAh 50C Ultra en voor de aansturing van mijn servo's Optipower 2S 1300mAh (Om heli licht te houden, en voor op lange zondagen 2S 2200mAh zodat ik niet heel de tijd de RX accu hoef op te laden
    Bladen: JR 710 bladen die bij de kit komen
    Zender + ontvanger: De JR XG14 i.c.m de RG731BX ontvanger
    Overig: Optiguard + BEC Guard voor veiligheid

    De Forza 700 is zowel te vliegen met boom cover als zonder boomcover. Ik ga hem vliegen met boomcover daar ik dat gewoon een stuk mooier vind. :)

    [​IMG]

    Dit bouwverslag zal niet erg uitgebreid zijn daar er al een héél mooi bouwverslag is gemaakt: JR Forza 700 "The BIG build thread"!

    Ik zal met name mijn eigen ervaringen vertellen en natuurlijk foto's van opmerkelijke dingen en af en toe van de tussenstand :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Stijn.B

    Stijn.B

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Zaltbommel
    Gereserveerd voor bouwfoto´s
     
  3. rogier1812

    rogier1812

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    71
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Ben benieuwd. Succes Stijn !!
     
  4. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Goeie motor
    Als ie klaar is dan wil ik hem ook ff voelen he
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    okk van mij suc6 Stijn,

    ik zelf zou voor de aansturing van de servo's
    i.p.v. Optipower 2S 1300mAh toch wat hogere mAh kiezen,
    dat is mijn idee

    je gebruikt boom-cover, BEC Guard,
    dingen die het gewicht meer beïnvloeden,
    maar als je een wetstreit heli wild, vind ik het goed,

    Groet
    Uwe
     
  6. Stijn.B

    Stijn.B

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Zaltbommel
    @Uwe:

    Bedankt! Voor de aansturing van de servo's blijf ik bij 1300mAh, deze gebruikte ik voorheen ook en haal hier makkelijk 4 vluchten uit. Als je kijkt naar de toppers, die vliegen zelfs met 600 - 800 mAh. Met de boomcover en gewicht heb je deels gelijk ja, De boomcover weegt iets meer, maar je hoeft de boomsupports er niet meer op te zetten. Als je dit uitrekent kom je er uiteindelijk op dat je 20 gram zwaarder uitkomt. Dit is inderdaad zwaarder maar.. Ik vind het er gewoon heel gaaf uit zien :lol: De BEC Guard + OptiGuard zijn idd extra gewicht, maar... Ik heb liever 100 gram meer op mijn heli en dat alles compleet veilig is dan dat ik een lichte heli heb zonder back up guards. En daarbij; Ik vraag me af of ik het heel erg ga merken als mijn heli 20-100 gram zwaarder is.

    Algemeen:
    Ik heb wat aanpassingen in de setup. Ipv de MKS X8 servo's ga ik de MKS HBL960's (Ook wel bekent als de mini X8 ) gebruiken. Waarom? De X8 heeft een hele grote overkill spline, dit is niet erg daar dit erg sterk is en MKS levert standaard Alu armpjes bij de servo's die passen. JR heeft alleen een servo arm die je traploos gewijs kunt verstellen. De binnenring zit op de servo vast met de bekende tanden. De buitenkant is verstelbaar/roteerbaar en klem je vast en dan nog eens extra met een imbusje. Dit is erg makkelijk in gebruik alleen deze past niet op de X8. Ik heb met MKS contact gehad of ze een kleinere spline op kunden sturen voor de X8 alleen deze zou speciaal gemaakt moeten worden en dit zou lang duren. En daar ik geen zin heb om te wachten en de HBL960's nog had liggen ga ik verder met deze servo's. Qua specs moeten ze ruimschoots voldoen dus dit zal wel goed zitten.

    Ook ga ik i.p.v de JR 710 bladen Spinblades 700mm red tips gebruiken. JR was vergeten ook een set bladen mee te sturen (standaard zitten deze er niet bij maar wegens een communicatie foutje is hij helaas vergeten ze toe te voegen). Maar aangezien ik ook een spinblade fan ben en nog bladen had liggen ga ik deze lekker gebruiken :)

    Verder: De kit is vandaag binnengekomen. Mechanisch is hij bijna helemaal af, servo kabels zijn ook al op maat gemaakt. Moet alleen ze nog inbouwen en de vbar instellen en bekabeling goed doen. Ben DIK tevreden over de qualiteit van alles, alles past perfect en heb nog niks kunnen op of aan merken. Foto's + uitleg volgt later nadat hij helemaal af is en gemaidend is!
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bedankt voor de uitleg Stijn !!!

    top man,
    ga dit volgen,
    suc6

    gr. Uwe
     
  8. Stijn.B

    Stijn.B

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Zaltbommel
    Ik was dit draadje hééélemaal vergeten, en heb dus geen bouwfoto's of iets gemaakt. Het goede nieuws is dat er een 2e onderweg is die ergens volgende maand binnenkomt, hier zal ik proberen, met de nadruk op proberen ;), een bouwverslag van te maken. Ondertussen heb ik 2/3 weken terug mijn eerste forza gemaidend, was een rustig vluchtje maar heli vliegt er niet minder om! (zie video)



    Ik heb met forza nr.1 nu een stuk of 50 vluchten gedaan, en is helemaal afgesteld zoals ik hem nu fijn vindt, de eerste skid bumps zitten er al open ;P tot nu toe erg tevreden ermee, kwaliteit van de kit is echt perfect.

    Eerdaags zal ik proberen een filmpje te maken van hoe hij nu vliegt
     
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Rustig vluchtje .. jaja oke ;-)

    Maar inderdaad, een mooie machine.
    Blij met de gekozen setup qua servo's?
     
  10. Stijn.B

    Stijn.B

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Zaltbommel
    Haha, Ja, Altijd effe spannend een maiden.

    Qua setup helemaal tevreden. Motor trekt hem overal doorheen en wordt handwarm (ESC ook). Servo's werken top, Tot nu toe geen problemen gehad. (Had ook niks anders verwacht, een 700 size heli kun je ook gewoon met lv Align DS610 servo's vliegen zonder problemen, dus kwa krachten is een X8 een beetje overdone (25kg oid), en eigenlijk ook die ik er nu op heb zitten). Voorlopig hou ik hem zo in ieder geval!
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Super.
    Tja heli vliegen verleer je ook niet zomaar.

    Ik maak zelf gebruik van mks servo's op de goblin 500, niet de nieuwste servo's meer. Maar ik sta nog steeds versteld van de snelheid en kracht van de servo's.

    Je gaat er vast een hoop fun mee beleven, en een paar mooie plaatjes is altijd leuk om te zien :)
     
  12. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Netjes Stijn.

    Je bent echt hard vooruit gegaan ten opzichte
    van de laatste keer in cabauw hier
     
  13. Stijn.B

    Stijn.B

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Zaltbommel
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ziet er goed uit stijn, mooi vluchtje
     

Deel Deze Pagina