JR G770 versus Spartan DS760 ?

De titel zegt het eigenlijk al : JR G770 versus Spartan DS760

Wat is de betere keus als ik let op de volgende zaken :

1- bedieningsvriendelijkheid
2- geschiktheid/werking voor 3D
3- prijs
4- verkrijgbaarheid
5- gewicht

De gyro is bedoelt voor in een 90 size elektro heli, ION-X2

Bas

De titel zegt het eigenlijk al : JR G770 versus Spartan DS760

Wat is de betere keus als ik let op de volgende zaken :

3- prijs
4- verkrijgbaarheid
5- gewicht

De gyro is bedoelt voor in een 90 size elektro heli, ION-X2

Bas

> Spartan
> Spartan
3- prijs
> JR is goedkoper
4- verkrijgbaarheid
> Spartan is onderhand wel beter verkrijgbaar, gewoon goed rondlijken
5- gewicht
> Zal Spartan zijn maar dit verschil zal niet groot/doorslaggevend zijn

Op de G770 zitten minder instelmogelijkheden, maar met de Spartan kan je met de link heeeeel veeel instellen. Die MOET je er bijkopen om de voordelen van de Spartan echt te hebben.

Beide even geschikt mits goed afgesteld.

3- prijs
De Spartan is een stuk duurder zodra je de staartservo erbij optelt.

4- verkrijgbaarheid
Dit vind ik niet van belang, het is een eenmalige aankoop.

5- gewicht
De spartan is een stukje lichter.

1: Spartan heeft meer in te stellen, maar hoeft niet persee

2: De Spartan krijgt veel meer lof dan de 770 Gyro Veel mensen vergelijken de 770 met een betere 401 en de Spartan met een betere 611

3: De 770 is goedkoper

4: De 770 is bijna overal op voorraad, de spartan kan ik nergens op vooraad vinden (usa, england e.d geprobeerd)

5: Spartan is extreem licht, maar voor een 90-er ga je het niet merken.

Ik heb dit allemaal voor mijzelf al eens uitgezocht en ik vlieg met een 770 in mijn vibe en een 401 op mijn trex.

Ben tevreden over de 770, maar ik zet er toch in de toekomst een spartan op. Mede omdat ik dan de 770 kan doorschuiven en de 401 verkopen.

Hoi,

Zelf heb ik een tijdje met een JR 770 en later een Spartan in een Vibe gevlogen.

Naar mijn idee is de Spartan beter als de JR, ten eerste heeft de JR veel minder
instelmogelijkheden. Wat ik zelf mis bij de 770 is dat je de max uitslag voor zowel links
als rechts niet afzonderlijk in kan stellen. Met de Spartan kan dit wel.

De Sparten veel meer "fine tune" mogelijkheden, zo kun je de
hardheid van de stop van een pirouette instellen. Bij de 770 kan dit niet,
en sommigen vinden hem een redelijke klap geven bij het stoppen (wat je grown gear
niet ten goede komt)

Ook vind ik het mooi dat je de Spartan via de pc in kan stellen (evenals een CSM 720),
allemaal erg overzichtelijk en elke functie staat compleet uitgelegd.

Met vliegen heb ik zelf problemen gehad met de 770, tijdens inverted achteruit
vliegen schudde de heli constant met de staart (net alsof de gain te hoog stond)
de snelheid waarmee ik vloog maakte ook geen verschil. Van alles geprobeerd,
verschillende gain's, gyrotape, servohoortjes maar niets hielp. Het rare was,
dat de staart tijdens bv. tic tocs superstrak was, maar bij een lange tail slide
er soms wel eens uit sloeg.

Vanwege deze problemen een Spartan gekocht, en deze was direct strak.
Wat kleine veranderingen gemaakt op de pc omdat de heli niet
altijd even constant pirouetten tijdens zware pirouettende figuren (denk
hierbij aan bv. een pirouettende looping) maar na wat simpele veranderingen
was de pirouette rate ook mooi constant tijdens dit soort figuren.

Al met al zou ik dus voor een Spartan gaan, wel met de usb kabel!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr. Bas

p.s. beide gyro's gebruikt icm. een JR 8900.

Bas, ik heb niet de intentie je draadje te vervuilen maar ik vraag me oprecht af waarom de CSM gyro's praktisch nooit ter sprake komen? Anders dan de SolidG, GY611, Logictech6100T(in mindere mate) kom ik eigenlijk nooit bijv. de CSM SL720 tegen.

Tja, daar zeg je wat, CSM , volgens mij gebruikt michiel ze , ik zal hem eens naar zijn ervaringen vragen.
De eindpuntinstelling van de spartan leek me trouwens wel praktisch, net als de hardheid van de stop.

Bas

Ik heb de CSM 720, goeie gyro maar wel erg gevoelig.
Op een nitro heli is het dan ook zaak deze heel zorgvuldig te plaatsen.

Erg veel instel mogelijkheden, zoals de DS760. Ik heb trouwens beide gyro's.

De CSM zit op mijn Trex 600E, en voldoet prima. Houd de staart netjes strak bij alle figuren die ik kan.

Ook bedankt voor de info;). Om dit draadje niet naar me toe te trekken graag jouw keuze m.b.t. Bas z'n vraag. Wat mij betreft met inbegrip van de SL720. Graag een 1e, 2e en 3e plaats.

ja, lijkt me ook wel interessant, de gyro komt trouwens op een grote elektro heli, dus dat zou geen probleem moeten opleveren.

Aan de ene kant is een gyro met heeeeeel veel mogelijkheden wel mooi, aan de andere kant , ga ik dat allemaal wel gebruiken bedenk ik me .....

Ik ben absoluut nog geen 3D piloot, ik kan alleen nog wat loopjes, rolls, stall turns, en dat soort simpele zaken. Ik hoop nog wel te groeien dus daar moet ik wel aan denken ...
Dus wat is nu en straks ook nog goed genoeg ..........

Bas

Bas,
Ik zou voor de Spartan gaan.
Ik kan eertlijk zeggen dat hij tot nu tot zich kan meten met de 611.
Bij 3D Masters had tijdens het piloten vragen uurtje gevraagd hoe of er verschil werd ervaren tussen de Spartan en de 611.
Niet echt, was het antwoord.

Heeeeel erg makkelijk in te stellen via USB.
Ik vind de methoden zonder USB wat omslachtig maar dit doe je ook maar één keer.
Het voordeel tov de 611 vind ik dat er geen extra kstje aan moet, minder schakels.
Hij is wel een stuk goedkoper dan de 611, net zo goed, en beter dan een 611 kan gewoonweg niet :p

Mijn ervaringenen met gyro's
- Robbe 3D :rolling:
- ACT
- 401
- 611
- Spartan DS760

Ik vond de JR770 bij Paul (DiMaGe) wat lastig in te stellen. Het was wat meer gok werk. Ik vond hem vaag.
CSM werkt goed voor Michiel. Hier heb ik persoonlijk geen ervaringen mee.

P.S.
Ik koop weer een Spartan voor mijn 2e TREX700:yes:

Laatst bewerkt:
aan de andere kant , ga ik dat allemaal wel gebruiken bedenk ik me .....

Hoe kun je 2 kanten limit en de hardheid van de stop niet gebruiken als het er toch opzit?
Dat je het niet mist is een ander verhaal maar niet gebruiken...

Lichter gewicht was bij mij wel een punt, maar de heli is ook een stuk kleiner.

En het instellen via de usb is helemaal ideaal, zo simpel en overzichtelijk.

En wat zijn de nadelen van de spartan tov de 770? ik kan mij alleen de prijs voorstellen en tja, die paar euro meer moet je er gewoon voor over hebben denk ik, kijk naar het totaal plaatje van de heli, gaat hij er 5% door omhoog, ik denk het niet...
dan wil je toch gewoon het beste wat er op dit moment te koop is:cool:

Laatst bewerkt:
Nou jongens daar komt het dan, de CSM 720:

Simpelweg: Een betere gyro kan (voor mij) niet bestaan.

Waarom? Gewoon heel simpel je zet hem er in (iets strakkere tape gebruiken dan de standaard) Doet de quick setup via de zender, hier stel je de basis instellingen mee in. Vliegt de heli in normal mode en steld de link af zodat de heli netjes recht blijft en niet of nauwelijk meer draait. Eventueel nu een nieuwe quick setup doorlopen ivm veranderde max uitslag voor links rechts (je hebt immers de link in lengte veranderd) Dan in heading hold gain maximaliseren (dicht tegen 100% werkt meestal het beste) dan je stopgains even " voelen" en zonnodig aanpassen mbv de USB link.

En dan ga je vliegen en kan je niets bedenken waarmee je de gyro uit balans brengt. De pirouette rate is ongelofelijk constant en dit helpt heeeel erg bij piro manouevres zoals piro snakes en piro bollen.

Simpelweg kan ik me dus niet voorstellen dat er een betere gyro is omdat deze alles kan wat ik er van vraag. (en dat is veel!)

Ik heb nog nooit de interne parameters hoeven aanpassen, behalve dan de stopgains maar dit is standaard. Ofwel er is geen betere gyro dan de CSM720, en het kan best zijn dat de spartan, 611 of wat dan ook net zo goed is beter kan gewoon niet omdat de CSM720 al alles kan.

Plus is het hele Spartan concept natuurlijk een directe kopie van CSM. Het is gewoon gejat ;-)

Waarom CSM niet zo bekent is? Mensen zien het nooit en zeker niet in Nederlandse winkels, maar een ding is zeker het is een gyro die alles kan en ik kan me geen betere wensen!

De CSM werkt met alle servo's ook 760uS midden servo's zoals de 9251, 9256 en BLS251 (ook dit is door Spartan gejat)

De CSM weegt 16 gram en is dus ook erg licht. Ik gebruik ze op mijn Synergys en op Trex 500, en ze zijn rock solid!

Ik heb geen ervaring met andere merken, omdat ik al vanaf het begin met CSM vlieg (ook voordat ik gesponsord werd!).

Als je wil kan je er een keer een proberen, dan weet je dat ie super is! PM me maar als je interesse hebt.

Greetz,

Michiel.

Klinkt goed!
Ik zou hem evt. willen gebruiken op de Trex500 i.c.m. een 9257.

Dat je de CSM niet tegen zou komen lijkt me niet de reden. Persoonlijk kom ik hem op van allerhande sites tegen.
Ik denk dat het aan wat andere dingen ligt. FinlessBob heeft bijvoorbeeld wel een review over de DS760 maar niet over de SL720. En als er één zo'n schaap over de dam is....
Het voordeel van de DS760 is dan ook dat veel vliegers deze al gebruiken en in geval van vragen raad kunnen geven.

Op trextuning staat wel een review maar ik denk dat die site minder bekend is.
Even een quote uit de tekst daar: "The programming interface is extremely comprehensive and this is one of the advantages of the CSM 720 gyro in that it is extremely configurable. However, you do need to understand exactly what you are doing and what each of the parameters will change."
Misschien (onterechte) angst voor het onbekende mijnerzijds maar die tweede zin doet mij weer een heel klein beetje twijfelen.

Het verschil in prijs zal ook niet de doorslag geven omdat die betrekkelijk klein is.

Het grote voordeel op het moment is de verkrijgbaarheid.

De reden dat ik op zoek ben naar een een gyro is dat ik de Logictech2100, die overigens voor mijn 'vliegkunsten' afdoende is, op de Trex450 wil zetten.

Ik weet niet hoe je dat "een keer proberen" voor je ziet maar ik zal je één dezer dagen wel even een PB sturen ;)

Edit: Zijn beide endpoints op de 720 in te stellen?

Laatst bewerkt:
ik mis er een in het rijtje
en die is absoluut voor mij het beste
de CY solid G wat een beest van een gyro
echt ontwikkeld door een x-pert makkelijk in te stellen
en werkt als een beest wat ik ook doe wat voor een figuur hij blijft
zeer zeer zeer goed zijn werk doen.
daar is de spartan helemaal niks bij zelfs verouderde techniek
en ga zo maar door op de mening van andere blablabla

ik bedoel een gyro is net zo goed als de persoon die hem gebruikt
ook hier merk het "follow the leader"effect
de spartan is redelijk nieuw en nu uit geroepen tot het item
van de gyro's, voor een bedrag van €150 mag je gewoon
een goede gyro verwachten en de tijd en ontwikkeling
zal elke 3 maanden wel merk x y z met een hernieuwde of herziene
uitvoering komen en dan zal dit wel top off the bill zijn

neem een gyro die voor jouw het beste is en laat de rest kopen wat voor hun het beste is .en laat het kudde gedrag voor wat het is.
ik ben tevreden met mijn 401 waarom ik ben geen 3d vlieger dus voor de normale rollen,loopjes,stalls en zelfs een immelman
doet hij goed tot zeer goed zijn werk
het is maar net wat je verwacht van een product

maar nogmaals dit is mijn mening en niet mijn bedoeling om wat nadeligs te zeggen over andere producten
kan ik ook niet ik kan ze alleen van internet en van plaatjes .

gr martin

Toch maar even reageren.
Ik vind dit draadje één van de meest eerlijke en heldere draadjes.
Ik heb geen afkrakerij gezien en ook geen overdreven ophemeling.

Als ik het opsom heb je nu 3 toppers die allemaal de staart retestrak houden:
- Futaba 611
- CSM 720
- Startan DS760

De SolidG heb ik één keer gevlogen.
Ik vond hem niet zo. MAAARRrrrr Het was op een Raptor30 en met plastic tailblades. Dus een eerlijk vergelijk was dit niet.

Kies één van de toppers als je 3D wilt doen. (Waar BAS ook heen gaat)
Inderdaad is een 401 genoeg voor het gangbare werk.

Laatst bewerkt:
het is best een oude draad maar dit wil wel even kwijt over 401 VS spartan.
Ik had altijd een 401 op mijn 450 en hij was 100% goed! Sterker nog, er werd vaak gevraagd is dat een 401 erop??! Zo goed had ik hem kunnen afstellen :) Het was wel 2 maanden werk met verschillende gain/delay en servoarms en chinese mod etc.... dus ik dacht wat kan een spartan die een 401 niet kan? Hij doet het toch 100% goed?!

MAAR... ik heb toen een spartan gekocht voor mijn 250 en hij was zo goed dat ik een tweede bestelde voor mijn 450. Het verschill merk je wel! zelfs voor gewoon mooi rond vliegen :)

Constante pioraten rate merk je niet alleen bij een piroflip. Zelfs als je bochten maakt, zie je een verschill. Je zet je start in een lock-in positie en daar blijft hij in een bocht. Bij 401 moest ik toch even af en toe wat correctie geven en kwam ik natuurlijk een beetje ook aan mijn pitch waardoor heli gewoon niet 100% mooi een bocht op een hoogte kon vliegen. Met spartan gaat het helemaal mooi en op een hoogte terwijl ik eigelijk helemaal niks corrigeer.

Is het waard om je 401 weg te doen voor een spartan? NEE!
Is het better om een spartan te kopen i.p.v. 401 als je een nieuwe gyro nodig heb? JA. voor dat 30/40 euro extra is het zeker waard.

wat kan een spartan die een 401 niet kan? Hij doet het toch 100% goed?!

MAAR... ik heb toen een spartan gekocht voor mijn 250 en hij was zo goed dat ik een tweede bestelde voor mijn 450. Het verschill merk je wel! zelfs voor gewoon mooi rond vliegen :)

Constante pioraten rate merk je niet alleen bij een piroflip. Zelfs als je bochten maakt, zie je een verschill. Je zet je start in een lock-in positie en daar blijft hij in een bocht. Bij 401 moest ik toch even af en toe wat correctie geven en kwam ik natuurlijk een beetje ook aan mijn pitch waardoor heli gewoon niet 100% mooi een bocht op een hoogte kon vliegen. Met spartan gaat het helemaal mooi en op een hoogte terwijl ik eigelijk helemaal niks corrigeer.

ik weet niet maar als ik een bocht vlieg met welke machine dan ook dan moet ik toch echt rudder sturen om de bocht door te komen, bij een 401, 601, of welke dan ook.
hoogte in een bocht regel je met je pitch niet met rudder ;)

Back