Na de JR NEX E8 en E12 heb ik nu ook een NEX E6-550 gekocht. De naam is een beetje misleidend want hij heeft 510mm bladen, de normale E6 heeft 440mm bladen.
De setup:
-JR NEX E6-550
-Swash JR3421HV
-Tailservo BLS257HV
-YGE120LV
-JR 1750kv motor
-MSH Brain
-XG8 zender met RG731B ontvanger.
Zoals gewoonlijk bij JR zijn alle onderdelen netjes per stap verpakt en duidelijk aangeven in de manual.
Een van de unieke punten van de E6 is de bevestiging van de servos aan het frame, dit zal later duidelijker worden maar de rode lagerblokken worden voor de servo links gebruikt. Ook is het duidelijk dat JR zijn best heeft gedaan de heli zo licht mogelijk te houden, wel hebben ze daardoor veel schroeven nodig… De umbrella gears van de tail gear box zijn van aluminium (of staal?) om te voorkomen dat ze strippen, hierdoor moet je ze wel met enige regelmaat invetten.
De assen worden aan de servos bevestigd en deze lopen door de lagerblokken, aan deze assen komen de servo hevels. Hierdoor worden de servos enkel op torsie belast.
Edit: En je hebt geen subtrim nodig want je steekt 2 pennen door het frame om de hevels precies goed te zetten en dan met de servos op midstick kun je de hevels vastzetten aan de as.
De kop en swash zijn al reeds voorgemonteerd, ik heb alle bouten los gehad maar er zat dus overal al loctite op. Opvallend aan de mainshaft is dat deze kunststof inserts bevat waardoor dit hetzelfde als een locknut werkt en er dus geen loctite nodig is voor de kop en maingear bevestiging.
De tailcase en grips zijn al voorgemonteerd dus dat zit zo in elkaar, de torquetube is zelfs ook al in de tailboom gemonteerd.
De electronica heb ik iets anders gemonteerd dan aangegeven in de manual. De esc zou eigenlijk achter onder het frame zitten maar dit leek me makkelijker om de lipo aan te sluiten.
Het was daardoor wel wat krapper voor de Brain en ontvanger.
Het totaalgewicht excl lipo komt op 1600gram, incl 6S 4200mAh DesirePower komt het op 2200gram. Dat is behoorlijk licht voor zover ik specs heb gezien van andere 500mm helis.
En nog een foto van het geheel na de maiden.
Het vloog meteen super, klein beetje met de gain en rollrates moeten spelen maar het voelde al snel goed aan. Enige probleem was dat de YGE behoorlijk warm liep. Dat komt waarschijnlijk door het hoge kv van de motor en de 12T pinion waardoor ik maar 50~60% throttle nodig had. Ik ga nog een 11T pinion monteren (zat ook bij de kit) om te zien of het hierdoor beter wordt. Het was vandaag natuurlijk ook wel behoorlijk warm…
Maar doordat de heli zo licht is hoeft de headspeeds niet achterlijk hoog te zijn, ik verwacht met 2400~2500rpm al ruim voldoende power te hebben.

De setup:
-JR NEX E6-550
-Swash JR3421HV
-Tailservo BLS257HV
-YGE120LV
-JR 1750kv motor
-MSH Brain
-XG8 zender met RG731B ontvanger.
Zoals gewoonlijk bij JR zijn alle onderdelen netjes per stap verpakt en duidelijk aangeven in de manual.

Een van de unieke punten van de E6 is de bevestiging van de servos aan het frame, dit zal later duidelijker worden maar de rode lagerblokken worden voor de servo links gebruikt. Ook is het duidelijk dat JR zijn best heeft gedaan de heli zo licht mogelijk te houden, wel hebben ze daardoor veel schroeven nodig… De umbrella gears van de tail gear box zijn van aluminium (of staal?) om te voorkomen dat ze strippen, hierdoor moet je ze wel met enige regelmaat invetten.


De assen worden aan de servos bevestigd en deze lopen door de lagerblokken, aan deze assen komen de servo hevels. Hierdoor worden de servos enkel op torsie belast.
Edit: En je hebt geen subtrim nodig want je steekt 2 pennen door het frame om de hevels precies goed te zetten en dan met de servos op midstick kun je de hevels vastzetten aan de as.


De kop en swash zijn al reeds voorgemonteerd, ik heb alle bouten los gehad maar er zat dus overal al loctite op. Opvallend aan de mainshaft is dat deze kunststof inserts bevat waardoor dit hetzelfde als een locknut werkt en er dus geen loctite nodig is voor de kop en maingear bevestiging.

De tailcase en grips zijn al voorgemonteerd dus dat zit zo in elkaar, de torquetube is zelfs ook al in de tailboom gemonteerd.

De electronica heb ik iets anders gemonteerd dan aangegeven in de manual. De esc zou eigenlijk achter onder het frame zitten maar dit leek me makkelijker om de lipo aan te sluiten.
Het was daardoor wel wat krapper voor de Brain en ontvanger.

Het totaalgewicht excl lipo komt op 1600gram, incl 6S 4200mAh DesirePower komt het op 2200gram. Dat is behoorlijk licht voor zover ik specs heb gezien van andere 500mm helis.
En nog een foto van het geheel na de maiden.

Het vloog meteen super, klein beetje met de gain en rollrates moeten spelen maar het voelde al snel goed aan. Enige probleem was dat de YGE behoorlijk warm liep. Dat komt waarschijnlijk door het hoge kv van de motor en de 12T pinion waardoor ik maar 50~60% throttle nodig had. Ik ga nog een 11T pinion monteren (zat ook bij de kit) om te zien of het hierdoor beter wordt. Het was vandaag natuurlijk ook wel behoorlijk warm…
Maar doordat de heli zo licht is hoeft de headspeeds niet achterlijk hoog te zijn, ik verwacht met 2400~2500rpm al ruim voldoende power te hebben.
Laatst bewerkt: