juiste constructie voor een pendelhoogteroer

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door HansB, 8 jan 2022.

  1. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Eerbeek
    Heren ,
    Ik heb al twee keer een construktie bedacht voor een pendelhoogteroer in een staartvin ( zwever) .
    tot op heden is het mij niet gelukt het geheel zo te krijgen dat het stabiel is en toch heel soepel beweegt .
    wie heeft er tekeningen of voorbeelden hoe ik dit beter kan doen( maken)

    Hans
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Stabilo pen 3 mm staal, messing buisje 4 mm word in de vin gelijmd, messing buisje van 5 mm rond de gelijmde 4 mm buis, de winkelhaak word aan het 5 mm buisje gesoldeerd.
    Dat is het draaipunt van stabilo, de stuurpen 2 mm gaat door een 3 mm messing buisje dat in de winkelhaak is gesoldeerd,
    DE lange arm van de winkelhaak is de stuur as vandaar gaat je naar de servo

    De scharnier as nooit verder dan 1/6 wortel lengte van de voorkant stabilo anders word het onstabiel
    Speling moet absoluut het minimum zijn

    20211003_155038.jpg

    20211013_190801.jpg
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Voorste pen en buis zo dik mogelijk als het stabilo toe staat. Evt koolstof pen. Aanvullende mogelijkheid is om de buis langer te maken dan de dikte van het kielvlak. Dan steekt de buis iets in het pendelroer. De grotere lengte geeft veel meer stabiliteit en mogelijk een heel klein deel transport probleem.

    Erik
     
  4. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Eerbeek
    idee , het buisje waar de hevel om draaid verlijmen met de bevestiging in het kielvlak , dus het hoogteroer pen gaat daar weer doorheen .
    deze pen zou van 6 mm carbon zijn . deze past in de 7 mm dunwandigebuis die ik heb .
    maar is een lagering van carbon op carbon wel juist , of moet ik gaan zoeken naar Aluminium van 7 mm ?
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik heb alleen maar ervaring met messing en verenstaal als lagering.
    Als je die constructie in carbon wil maken moet je ook de winkelhaak in carbon plaat maken en verlijmen met de lager buis , zonder lager buis gaat de winkelhaak snel inslijten op de vaste buis, + de winkelhaak kan dan kantelen en dat geeft ook speling.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
  7. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Eerbeek
    Jan , dan had ik wel een kant en klaar model gekocht ( das veel makkelijker) !!
    PS verzenden van uit Duitsland kost ook een vermogen !
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik had het ook een beetje als voorbeeld bedoeld, in de zin van: kijk, zo kan het.

    Omdat je zei:

    jan.
     
  9. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Verschillende pendelhoogte roeren gemaakt.
    Ook in eigen ontwerp bouw zwevers, meestal gebruikte ik de oplossing van Jan. Gewoon kant en klaar kopen, Graupner , multiplex en diverse firma’s leverden die dingen toen.
    Zoiets moet gewoon 100 punten werken.
    Bovendien maak ook nooit mijn eigen propellers, motoren wielen en meer van die dingen.
     

Deel Deze Pagina