Juiste zender bij de beier SFR-1-D met joystick opties

Hallo,

na lang zoeken op internet zie ik door de bomen het bos niet meer en ben ik toch wat hulp nodig.
om te beginnen ik ga een leopard buffel tank bouwen met meerdere functies zoals het rijden uiteraard maar dmv 4 extra servo's wil ik graag het dozerblad , kraanboom zwenken links/rechts , kraanboom op/neer, en kraanblok op/neer bedienen.
maar al dit zou ik graag willen bedienen dmv de joysticks zodat ik dit proportioneel kan aansturen.

nu zag ik online een module van SGS-Electronic waarbij je op de zender dmv een schakelaar de functies kan wijzigen van de joysticks.
dus bij stand 1- rijden stand. 2- rijden en dozerblad. stand 3- kranen.
voorbeeld foto toegevoegd
full

maar aangezien ik graag met de Beier SFR-1-D wil graag rijden aangezien je hier meer dingen zelf in kan regelen zoals geluid en verlicht vroeg ik mij af als dit kon.
nu heb ik al de demo versie van software gedownload maar ik kwam er niet uit als dit in de functies kon.

mijn vraag is dus ook kan dit met de Beier SFR-1-D en welke zender kan ik hier het beste voor gebruiken.
max. Budget zender is toch wel nog 600 als het graat om de graupner MC-26 bijv.

de oplossing die ik zelf bedacht had was om te gaan werken met een extra ontvanger in de leopard waardoor ik via de 2de zender de kraanboom kan gebruiken alleen zit deze dan niet op de beier aangesloten waardoor het model niet reageert op geluid bij beweging.

dus graag hulp en extra uitleg wat de beste optie gaat zijn.

Mvg Johan Kuiers

Dat omschakelen gebeurt met vliegfases, ook wel flightfases, levels of ebenen(Duits) genaamd. Vele zenders hebben deze mogelijkheid, dus daar is genoeg te kiezen.

Let wel op dat de zender voldoende kanalen heeft om dit aan te sturen. De Graupner MC26 heeft nog ondersteuning voor multiswitch, wat één van de mogelijkheden is om dit te doen. Je zal deze zender gebruikt moeten aanschaffen, nieuw is die al jaren niet meer verkrijgbaar. Een MC28 met 3D knuppels is links en rechts nog wel vindbaar, maar ook steeds lastiger. De Servonaut MS12 en MS16 ondersteunen ook nog multiswitch.

Bij multiswitch worden functies middels pulstrein over één kanaal gestuurd. Let wel, hier zijn ook beperkingen.

Andere optie is om de Beier over S-bus aan te sturen, dat kan met de zenders van FrSky, de nieuwe Graupner MZ16 en 32 en ook de Jeti zenders ondersteunen dit. Je moet dan wel voldoende kanalen beschikbaar hebben, want met vliegfases kun je de functies op de zender wel opnieuw toewijzen, je zal daar wel een apart kanaal naar je model voor moeten gebruiken. Je komt dan al gauw bij 12 tot 16 kanalen uit om alles te kunnen bedienen.

Dus alle functies die je hebt bij elkaar optellen en dan weet je beter wat je nodig hebt.

Zowel de mc26 als mc28 worden gewoon nog nieuw geproduceert maar wel slecht leverbaar door chip tekorten helaas.

Tevens voor een grondverzet machine heb je meestal minder schakelaars nodig. Dus je kan ook eens kijken naar een flysky paladin bijvoorbeeld. Veel kanalen en mix functies maar ook een zeer prettige interface.

Bedankt voor de reacties!
Heb zojuist een graupner mc-26 besteld vond nog een website waar die als het goed is op voorraad was.
Dan ga ik proberen dmv sbus de beier sfr-1-d aan te sturen en kijken als het gaat lukken om dmv vliegfases de joysticks bedienen aan te passen.
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Mvg Johan

Back