Jules Verne

Roel van Essen

Forum veteraan
Geen speedboat, werk- of zeilschip, en onderwater hoort ze ook niet thuis...
Vandaag de eerste proefvaart uitgevoerd met de Jules Verne van Graupner.
Nog maagdelijk wit en zonder dekhuis, maar zo kan je goed zien of er nog ergens een lekje zit.
En... zat dat er? Nee, dat niet, maar d't moet wel vet in de doorvoer van de roerkoningen!
Daar kwam een beetje water door naar binnen.
Voor de rest: :lol: :banana: :thumbsup:
Even niet letten op dat 'werkschip' op de achtergrond...
Daar houdt een fatsoenlijk luxe-schipper zich niet mee bezig. Zo moet ze gaan worden!
afb2861.jpg

Machinekamer: ik had twijfels over de ophanging van de motoren, maar dat viel mee!
afb2862.jpg

Dekje, nog maar een laagje lak gehad. Moeten er vier worden.
afb2863.jpg

En wat plaatjes van de proefvaart....
afb2864.jpg

afb2865.jpg

afb2866.jpg

O ja, bijna nog vergeten: ze vaart hier op 7,2V, maar moet uiteindelijk op 14,4V gaan varen...
Volgens mij lig je dan niet echt lekker meer op het zonnedek voorop.
Dan flappert je bikini alle kanten uit! (kan ook leuk zijn... :celebrate: )
Roel

mooi model ,Roel, :yes: :thumbsup:
krijgen we de volledige versie binnenkort in Modelbouw aktueel?

Groetjes

Xaf

Deze lijkt het beter te doen dan die we vandaag in Ermelo zagen. Ik moet alleen zeggen dat ik er maar niet aan kan wennen hoe die botenjongens met de ingewanden van de scheepjes omgaan. Ook hier weer een kroonsteentje.....waarom niet even goede (goud)stekkers er aan. :wink:

Mooi schip... :D

Beste Roel,

ziet er goed uit.
Bij het zien van de 2 motoren kwam bij mij plots een vraag naar boven.

De Smit Rotterdam (de romp is dit weekend gespoten -ziet er wel effe anders uit!) heeft ook twee motoren. Bij het goed kijken naar de schroeven (de standaard bijgeleverde bij het pakket van Billing) blijkt er een rechter en een linker schroef te zijn, dus duidelijk twee verschillende schroeven. Als ik nog beter kijk, blijken ze elkaars spiegelbeeld te zijn. Betekent dit dat de ene motor linksom en de andere rechtsom moet draaien?

Ik kan er niet goed hoogte van krijgen of misschien beter gezegd: ik vind het een beetje raar.
Is dit de onwetendheid van een pas begonnen bouwer?

Met groet,
Kees Voesenek

dit hoort zo kees, bij de rotterdam moeten ze allebei naar binnen toe draaien(vanaf de bovenkant gezien)

kor van Essen zei:
dit hoort zo kees, bij de rotterdam moeten ze allebei naar binnen toe draaien(vanaf de bovenkant gezien)

Kijk, dat noem ik nou snel en adequaat: ik stel de vraag aan vader en binnen vijf minuten heb ik antwoord van de zoon.
En echt Kor: kort maar krachtig en ik weet wat ik wilde weten.

Bedankt Kor,

groet,
Kees.

Hoi Roel,

Dit gaat terug een pracht van een boot worden en aan de foto's te zien gaat ze nog lekker snel ook. :D

Als de bikini's alle kanten gaan uitfladderen dan mag je daar ook gerust enkele foto's van plaatsen hoor. :banana:

Droopy

Hey Roel,

Mooie boot, ook al ben ik geen boten kenner :cool:.

Zou vet zijn als de boot er ook uit komt te zien zoals op de eerste foto..

@Kees: bij schepen op diep water draaien de schroeven (van achteren gezien) naar buiten toe (zuigen dus het water van onderen af aan)
afb2873.jpg

Bij schepen op ondiep water draaien ze naar binnen toe (zuigen dus het water vanaf de zijkanten aan)
afb2874.jpg

Bij de Norderney bijvoorbeeld, een meetschip voor op het Duitse wad draaien ze naar binnen toe, omdat het schip anders op volle kracht op ondiep water zichzelf naar beneden zuigt... (met dank aan Ruud 48 voor zijn uitleg een paar weken terug...)

Enne...
@Eelco: Nog even geen goudstekkertje... Eerst de handel monteren zoals ik het exact wil hebben. Dit is nog maar een proefopstellinkje. Waarschijnlijk komt er ook een andere regelaar op, dus vandaar wil ik het nog even 'demontabel' houden... Bovendien was er, na het monteren van de gouden deurkrukken en kristallen kroonluchters geen euro meer over voor een beetje goudstekker... :wink:

@Xaf: ja, een compleet bouwverslag komt in de komende 3 nummers van MbA. (voorheen Kwiklink)

Roel

kor van Essen zei:

Hoi Kor,

behalve studenten zijn ook docenten on-line. Evenals ik laatste dagje vakantie?

Na het antwoord van je vader over de schroeven, die jouw antwoord bevestigde, de volgende vragen:
- wat voor servo kan ik het beste aanschaffen voor de roeren?
- klopt het dat je Graupner Speed 720 Torque's rechtstreeks op je schroefassen kunt zetten (met koppeling?) en dus geen vertraging nodig hebt?

Groeten,
Kees.

HDK (Ha Die Kees)

Servo voor roeren: je kan met een gewone standaard servo volstaan, zeer zeker als je balansroeren onder je schip hebt.

Torque 720: Ja, kan je zonder vertraging op je schroefassen zetten. Een goede koppeling er tussen; (ik adviseer Raboesch, kijk maar een op hun site: www.raboesch.com) Wel goed uitrichten natuurlijk.
Prachtmotoren, rustig toerental, weinig herrie en een power...
Daar is Danoontje niks bij! :lol:

(En Kor is momenteel student-op-stage...)

Roel

Roel van Essen zei:
HDK (Ha Die Kees)

Servo voor roeren: je kan met een gewone standaard servo volstaan, zeer zeker als je balansroeren onder je schip hebt.

Torque 720: Ja, kan je zonder vertraging op je schroefassen zetten. Een goede koppeling er tussen; (ik adviseer Raboesch, kijk maar een op hun site: www.raboesch.com) Wel goed uitrichten natuurlijk.
Prachtmotoren, rustig toerental, weinig herrie en een power...
Daar is Danoontje niks bij! :lol:

(En Kor is momenteel student-op-stage...)

Roel

Bedankt Roel, ik wordt steeds wijzer!
Doe de groeten aan Kor en wens hem sucacht met zijn stage.

Groeten, Kees.

Ik kreeg vandaag een paar foto's binnen van de ontwerper van het origineel, Rene v.d. Velden
.
KWIJL!!!!
afb2923.jpg

afb2924.jpg

afb2925.jpg

Ik heb nog veel te doen, voordat ze er zo uitziet! Met name zie ik tegen het lakwerk op...
Je kan je haren kammen in die romp!
Overigens vandaar even met een 12V, 7Ah loodaccu gevaren:
Gaat als een speer!! :lol:

Roel

De Jules Verne is niet alleen door een nederlander ontworpen, het "orgineel", is ook in nederland gebouwd!! :D

Werkelijk, dit is echt een prachtige boot!

(alleen niet te hopen dat de duitsers er zo een in handen krijgen, dan mag ik echt gaan uitkijken waar ik zeil)

Hallo Kees hoe heb je het dan met je blusboot gedaan heb toch ook twee schroeven.[font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font] 8) :?:

Zover ik weet is de jules verne gebouwd voor een nederlander, en ongeveer 2 jaar geleden verkocht aan een duitser :mad: 8O :( :cry:
Maar zoals zoveel "duitse"boten ligt nog in nederland :D, en staat hij alweer te koop.
Dus wie belangstelling heeft.........

Geen speedboat, werk- of zeilschip, en onderwater hoort ze ook niet thuis...
Vandaag de eerste proefvaart uitgevoerd met de Jules Verne van Graupner.
Nog maagdelijk wit en zonder dekhuis, maar zo kan je goed zien of er nog ergens een lekje zit.
En... zat dat er? Nee, dat niet, maar d't moet wel vet in de doorvoer van de roerkoningen!
Daar kwam een beetje water door naar binnen.
Voor de rest: :lol: :banana: :thumbsup:
Even niet letten op dat 'werkschip' op de achtergrond...
Daar houdt een fatsoenlijk luxe-schipper zich niet mee bezig. Zo moet ze gaan worden!
afb2861.jpg

Machinekamer: ik had twijfels over de ophanging van de motoren, maar dat viel mee!
afb2862.jpg

Dekje, nog maar een laagje lak gehad. Moeten er vier worden.
afb2863.jpg

En wat plaatjes van de proefvaart....
afb2864.jpg

afb2865.jpg

afb2866.jpg

O ja, bijna nog vergeten: ze vaart hier op 7,2V, maar moet uiteindelijk op 14,4V gaan varen...
Volgens mij lig je dan niet echt lekker meer op het zonnedek voorop.
Dan flappert je bikini alle kanten uit! (kan ook leuk zijn... :celebrate: )
Roel
Heb je daar een bouwtekening van?

Hallo Adrie.
Geen bouwtekening meer. Alle tekeningen van schepen die ik ooit gebouwd heb, zijn ondertussen bij het oud papier gegaan. Twee keer verhuizen zorgt ervoor dat je nogal grondig gaat opruimen.

Back