Jumbo schaal RC met rubber aandrijving: > 125 cm spanwijdte!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 1 dec 2010.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik wil jullie even laten meegenieten van mijn nieuwste bouwproject, een Comet Taylorcraft met een spanwijdte van 135 cm. Dit bouw ik in het kader van de "Rubber Powered Giant Scale Cookup" op Small Flying Arts. Ik heb al jaren gedacht over een RC rubber model, en dit lijkt mij een goed moment om dit uit te proberen. Bij een dergelijk formaat model moet dat goed te doen zijn en ik hoop dat een groot deel van het gewicht van de apparatuur als zinvol ballast kan dienen.
    Het grote voordeel van RC in een rubber model is dat ik het model goed uit de bomen kan houden en dat ik ook bij wat meer wind kan vliegen.

    Om een indruk te geven van Jumbo Schaal, hier is een foto van een Rearwin Speedster met een spanwijdte van 175 cm!

    [​IMG]
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Nog twee plaatjes van deze jumbo. Dit vrije vlucht model deed in 2002 vluchten van 1½ tot 2 minuten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    hey leuk idee
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2010
  4. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Wout,dat is een giga model op rubber,ga je single besturing gebruiken of twee kanaals?.
     
  5. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    wat een model wat is de gemiddelde hoeveelheid rubber die je erin moet doen?
    geweldig om te maken lijkt me .
    Mooi model dat je gaat nabouwen
    ga je een bouwverslag op het forum bijhouden of gaat dat via de cookup op sfa ?
    Moet je het model helemaal bouwen in drie maanden wout dat is best snel.
    ik ga het volgen en kom kijken als je hem de luchtdoop geeft.
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ga twee kanaals gebruiken, hoogte- en richtingsroer. Ik heb een ontvanger van 10 gram, servo's van 5 gram en de NiMH-batterij zal zo'n 20 gram wegen. Samen dus zo'n 40 gram. Ik weet dat deze modellen vliegklaar tegen de 200 gram zijn en omdat ik een deel van het extra gewicht kan inzetten als neusgewicht hoeft het gewicht niet veel toe te nemen. Denk ik....
     
  7. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Moet zeggen dit is echt vet,ga je een bestaande tekening opschalen?
    Als je deze grote gebruikt zou het ongeveer moeten vliegen met een 1cc diesel.
    hoe zit dat met het gewicht van het rubber,hoeveel heb je er dan van nodig?
    ben nu zelf bezig met een Ercoupe van ongeveer een 90 cm wingspan op rubber
    dat vind ik al groot.
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Jumbo schaal RC met rubber aandrijving: 135 cm spanwijdte!

    Een tekening opschalen hoeft niet, ik heb laatst een bouwdoos gekocht van en 54" Comet Taylorcraft, dus ik hoef hem alleen maar in elkaar te lijmen :D

    Ik zal op dit forum mijn vorderingen laten zien, dus jullie hoeven niet steeds naar SFA. Maar op Small Flying Arts is natuurlijk nog meer te zien dan alleen mijn bouwproject, er bouwen ook een paar anderen mee in deze cookup.

    Wat plaatjes van mijn vorderingen:
    De bouwdoos (om eerlijk te zijn is het een plaatje van het internet, maar zo ziet die van mij er ook uit...)

    [​IMG]

    Het model wordt voornamelijk gebouwd van 3 x 3 mm balsa latjes. Deze worden in de bouwdoos meegeleverd in de vorm van twee plankjes die vrijwel volledig zijn ingezaagd waardoor de latjes nog door een klein beetje hout aan elkaar worden gehouden. E zijn twee identieke plankjes, die echter in gewicht nogal verschillen. Het ene plankje weegt 17 gram, het andere 23 gram. Voor de staart gebruik ik natuurlijk het lichtste hout, behalve voor de middenligger die ik wat meer stevigheid wil geven.

    [​IMG]

    De eerste helft van het staartvlak. De losse latjes zijn al op maat gesneden voor de andere helft. Zo wordt die gebouwd uit hetzelfde hout en zijn de lengtes ook al exact gelijk.

    [​IMG]
     
  9. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    kijk is dit het model dat je hebt gekocht op interscale?
    dat scheelt wel hoop snijwerk.
    Is dat altijd jou keuze om de middenligger dan wat stevige hout te gebruiken?
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    he, dit is fun ..ff een abo en veel succes met de bouw.
     
  11. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    bijzonder project ga ik volgen.

    gj
     
  12. Redounder

    Redounder

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    90
    Goh, ik wist niet eens dat er nog "stiek-motoren" gebruikt werden.. Wel gaaf trouwens..

    Hoe geef je gas? :D (Erg flauw)
     
  13. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    ...gewoon veel bruine bonen eten!

    Rubber is niet alleen nog maar in dark rooms te vinden hoor! Ik heb op de laatste Interscale (mijn eerste bezoek aan een VV-wedstrijd) mij de ogen uit mijn hoofd gekeken. Genoeg over te vinden op het MBF, SFA en via een willekeurige zoekmachine!

    Wout, ook een abo van mij!
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gas geven? Gewoon vlak voor de start nog wat extra toeren in de motor draaien.

    Gisteravond de twee helften van het stabilo afgebouwd. Nu is dit klaar om te schuren. Maar eerst zal ik de twee hoogteroeren bouwen. Wel even wennen om nu met 3 mm houtdikte te werken, dat snijdt toch wat lastiger dan 1,5 mm wat mijn standaarddikte is. Maar de houtkwaliteit van de Comet bouwdoos is wel goed, niet te hard.

    Jongens, dank voor het enthousiasme!
     
  15. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Ha Wout,

    3mm dik hout zijn inderdaad wel balken in vergelijking met de normale indoorafmetingen... ;)

    Ben benieuwd!
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    leuk deze ga ik ook weer volgen. Vrije vlucht is leuk om te zien en die bouw kunsten doe ik nog steeds niet na :)
     
  17. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    1,5 mm is geen indoor afmeting hoor, dat is gewoon wat ik gebruik voor al mijn schaalmodellen van 30 tot 50 cm, en die vlieg ik gewoon buiten. Maar dat van die balken klopt wel.
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gisteren heb ik de twee hoogteroeren gebouwd. Het stabilo met hoogteroer is nu klaar om te schuren. Volgende stap wordt denk ik het kielvlak met richtingsroer. Daarna kan ik aan de echt grote onderdelen beginnen, de vleugels en de romp.
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier een plaatje van het stabilo, klaar om te schuren. De spanwijdte is bijna 45 cm, gewicht is 6,6 gram.

    [​IMG]
     
  20. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Tja, van wat ik van jouw hand gezien heb Wout is dit inderdaad Jumbo! Maar het wordt zoals gebruikelijk weer erg strak en voor de afmetingen bijzonder licht! Ben je niet bang dat het met bespannen teveel gaat torderen?

    In dat kader, als je spanpapier zou gebruiken, is het dan een idee dat je bovenop het vlak de vezelrichting haaks op de vliegrichting houdt en aan de onderzijde in de vliegrichting zou bespannen? Je zou dan door de spanning in het papier de welving in het bovenvlak een beetje kunnen helpen. Of ben ik dan te optimistisch?
     

Deel Deze Pagina