Jumper t16 zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arnoldbijl, 21 apr 2019.

  1. Arnoldbijl

    Arnoldbijl

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    20
    Opentx kan niet overweg met een intern 4in1 module.
    Daarom zit die ook niet in de jumper zenders.
     
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De standaard 4 in 1 TX module ondersteund wel EU-LBT als optie, dan moet je LBT(EU) of LBT 8ch kiezen in OpenTX ipv D16, wellicht gaat het daar fout?
     
  3. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    inderdaad beide keuzes ondersteunen geen telemetry in de LBT , als ik de module van de t12 erin steek werkt de telemetry wel met keuze LBT
    dus ben er zeker van , de module is nog niet oke , of heeft een update nodig ?
     
  4. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
  5. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    FrSky is niet goed bezig op dit punt, erg hypocriet. OpenTX zou gewoon open moeten staan voor andere vendors met hun producten als die daar aan bij willen dragen. Het is tenslotte OpenTX en niet FrSkyTX.
     
    blaauwen en Arnoldbijl vinden dit leuk.
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Inderdaad een erg slechte zet van FrSky, een concurrerend product en producent dwarsbomen omdat ze iets doen waar ze zelf groot mee zijn geworden. Ben zelf een Frsky fan maar moet eerlijk zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van deze manier van werken. Sterker nog, voor mij zou het een reden zijn over te gaan naar een ander systeem/merk
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Het gaat niet om OpenTX maar om het kopiëren van hardware ontwerpen...... Ga niet blindelings af op internet video's van mensen die het niet snappen.
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Ik snap het wel degelijk, Frsky eigent zich wat toe wat ze niet toebehoort en de t16 een kopie van de horusx10? een lachertje.. De enige overeenkomst is dat er ook schakelaars, een scherm en sticks opzitten. Als dat voldoende is om iets een kopie te noemen hoe wil je dan een zender vormgeven, die overigens meer een futaba is dan een frsky. Wat denk je dan van het uitbrengen van Fasst compatible ontvangers? Is dat geen kopie? Waar het mij om gaat is dat het bedrijf die het kopieren zelf ongeveer uitgevonden heeft de retailhandel op straffe van uitsluiting verbiedt jumper zenders te verkopen. En ze doelen wel degijk op het gebruiken van de open tx software. Zie de brief die ze sturen aan verkopers van rc apparatuur die ook de t16 in het assortiment hebben.

    Nogmaals, ik vlieg er zelf ook met veel plezier mee maar denk dat dat nog maar tijdelijk is.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Nee, het is een exacte kopie qua hardware op alle niveaus. Zelfs de details die NIET in OpenTX zitten zitten wel in de T16. Ze hebben simpelweg de hardware van de X10 gekopieerd zodat ze geen werk hadden aan OpenTX. DAT is het probleem wat FrSky heeft. Ze doen nu hetzelfde met ontvangers. Jumper KAN niets zelf, alleen lichte aanpassingen doen zodat mensen zoals jij ze kunnen verdedigen. Maar koop vooral Jumper als je dat blij maakt, ik investeer in de originele bedenker die nu alles er aan gaat doen om de hardware te beveiligen tegen kopieren. Jumper lacht nu, maar straks niet meer....
     
  10. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het design van het board en alle printen is totaal anders, ze gebruiken flatkabeltjes om de boards met elkaar te verbinden, FrSky gebruikt gewone kabels. Zelfs de CPU is een andere, weliswaar STM32F4 maar een ander type. Behuizing is totaal niet te vergelijken, lijkt meer op Futaba dan op een X10(s). De onderdelen die ze gebruikt hebben zijn standaard in de markt, dus niet zo gek dat ze die gebruikt hebben. De sticks zijn niet met Hall sensors uitgevoerd en bovendien van gewoon kunststof.

    Ik vraag me af welke details ze dan overgenomen hebben die niet uit OpenTX te halen zijn?

    FrSky maakt kloons van Futaba FASST ontvangers, da's toch hetzelfde als waar ze nu tegenin gaan. Ik noem dat hypocriet.

    De manier hoe FrSky er mee omgaat, brieven sturen naar retailers dat ze geen T16 mogen verkopen omdat ze anders meer moeten betalen of zelfs helemaal geen FrSky apparatuur meer mogen verkopen is het grote probleem van veel mensen. Het is ongelofelijk hypocriet, want FrSky is zelf ook begonnen met het overnemen van ideëen van andere fabrikanten en daar hun eigen producten op baseren. Ik heb het idee dat ze erg geschrokken zijn van Jumpers T16, die biedt op veel punten hetzelfde als de X10(s) voor een fractie van de prijs maar wel met een design dat veel mensen aanspreekt! De X10(s) heeft simpelweg een design dat niet heel veel mensen aanspreekt omdat het het gewoon voor velen net niet is. Mensen die een Taranis X9D(+/+SE) hebben daardoor niet de noodzaak gevonden om over te stappen naar de X10(s). Ergonomisch heeft de X10(s) een minder design dan de X9D(+/+SE). Dan verkopen ze dus minder zenders. Ze waren lang genoeg op de markt met de X10(s) om dit waargenomen te kunnen hebben, toen was Jumper er nog niet eens met hun T16.

    Ander ding van FrSky is dat ze bij de nieuwere zenders de interfacing naar het JR slot hebben vertraagd waardoor mensen hun zenders moesten gaan modificeren om wel op volledige snelheid gebruik te kunnen maken van de TBS Crossfire. Ten voordele van hun eigen R9M module, wat je ook weer als een goedkope kloon van de TBS Crossfire kunt zien... Die werd ook niet voor niets goedkoop in de markt gezet om TBS dwars te zitten... Dus FrSky is niet hypocriet?
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Ieder moet zijn of haar eigen conclusies trekken, ik als Frsky gebruiker heb er gewoon een nare smaak aan over gehouden. Iedereen weet dat ook FrSky er niet vies van is geweest om ander producten te kopiëren, Het principe van andere producten als voorbeeld gebruiken en die vervolgens te verbeteren is goed voor de consument en ons als gebruikers in het algemeen, anders reden we nu ws nog steeds in een auto die meer weg had van een paardekoets dan waar we ons nu in verplaatsen. Het model van een zender is volgens mij niet gepatenteerd en indien wel al lang verlopen. Zoals hierboven genoemd zijn veel Frsky gebruikers zich er juist van bewust dat de producten die ze gebruiken niet altijd zelf ontwikkeld zijn of in ieder geval gebaseerd op techniek van andere fabrikanten. Juist daarom denk ik dat het dan zo hypocriet overkomt als deze fabrikant zich op deze wijze laat kennen. Het laat zien dat ze niet uitgaan van eigen kracht en innovatie maar een mogelijke concurrent die een product op de markt brengt wat hun verkoopmodel doorkruist (de Horus zenders zijn voor Frsky de duurdere topzenders waar nu een vergelijkbaar en veel goedkoper alternatief voor op e markt is) probeert beentje te lichten, met een motivatie die gewoon kant nog wal raakt.

    Of ik er naast zit of niet, deze fabrikant die een schitterend product op de markt heeft gebracht, waar je ontzettend veel mee kan voor een redelijke prijs, gebruikmakend van iets wat vrij te gebruiken is voor ieder (open source software) als ze de wijzigingen die ze er in maken ook weer (vrij) beschikbaar stellen voor anderen... (dat is zoals dit systeem werkt) gooit z'n goede naam te grabbel door deze reactie waardoor ik als fervent gebruiker serieus de neiging heb het heel spul op marktplaats te zetten en wat anders te gaan gebruiken. Of dat er echt van komt weet ik ook nog niet, dat hangt helemaal af van hoe dit verhaal verder gaat en wat de vergelijkbare alternatieven zijn, als die er al zijn.
     
  12. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    iemand al eens een probleem gemaakt van de exclusiviteitscontracten die drankleveranciers maken met caféhouders? of wat moeten we denken van de exclusieve dealerschappen die bv Saito maakt met winkeliers of Horizon met bv spectrum? Volgens mij is dit simpele marktwerking. De argumentatie die een fabrikant/winkelier aandraagt voor al dan niet een exclusiviteitsdeal maakt niets uit. Kopiëren gebeurd aan de lopende band en is gereguleerd door de markt en patenten om de investerende organisatie een kans te geven de hogere ontwikkelkosten terug te verdienen. Iedere winkelier heeft een keuze en zowel winkeliers als fabrikanten nemen een risico. Vraag/aanbod en innovatiekracht regelen de rest.
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Dat je het ene afkeurt zegt niet dat al het andere dan ineens wel prima is. Nu vind ik het afsluiten van contracten, vaak vooraf niet helemaal vergelijkbaar.

    Maar goed, de meningen zijn er over verdeeld, en wat voor consequenties iemand daar aan verbind is persoonlijk. Maar dat het erg hypocriet is dat een fabrikant als Frsky een ander beschuldigd van kopieeren.. daar zullen de meeste het wel over eens zijn denk ik(-;
     
  14. Arnoldbijl

    Arnoldbijl

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    20
    Is er al iemand die de zender in gebruik heeft.
    Zoja wat zijn de bevindingen de zender.
     
  15. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    ik heb er 2 in gebruik ,ben er echt tevreden over, heb mijn futaba ervoor verkocht ,die kunnen niet wat jumper kan , heb deze week vernomen ze komen nu met een jumper uit met hall sticks , dus misschien eve wachten en onmmidelijk die bestellen
     
  16. Arnoldbijl

    Arnoldbijl

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    20
    Kijk goed om te horen.
    Zie en lees dat er toch wat problemen zijn met de cardlezer
     
  17. Arnoldbijl

    Arnoldbijl

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    20
    Sterker op de jumper website staat de t16 hall al
     
  18. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Is die multimodule die er bij zit echt goed? want als dit dezelfde hardware is als de rangeX modules, laat ik de T16 aanschaf voorlopig nog achterwege..
    Die 4 in 1 modules presteren echt slecht tov de gebruikelijke formats. zoals Futaba FHSS en DSM(x). range is dan echt om te huilen.

    Ik heb echt geen goede ervaringen met die multi modules, ook rare glitches en korte bindlosses tijdens het vliegen. brrrr..

    Ik vlieg nu met een X10S in een pult om heli te vliegen..

    Maar een T16 zou een mooie aanvulling zijn als handzender voor vliegtuig.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Het blijft een kopie.... Echt goede range krijg je met ACCESS
     
  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    De X10 Express staat zeker op mijn verlanglijst :)
    Alleen wacht ik nog wel een poos met over switchen naar ACCESS totdat de mogelijke "kinderziektes" er uit zijn.

    Maar goed dit is een T16 draadje.. lets stay ontopic :)
     
    Tadango vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina