Jumper t16 zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arnoldbijl, 21 apr 2019.

  1. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ook ik als ferfente Taranis gebruiker het de Jumper T16 besteld, ik zie wel of hij goed is,
    ik blijf voorlopig eerst met de Taranis vliegen, maar bevalt de Jumper goed dan zal ik de overstap wagen
    en de Jumper T16 gaan gebruiken.
    Ik heb altijd met Futaba gevlogen en dit zijn gewoon goede zenders, ik heb omdat ik de instel mogelijkheden van de
    futaba mager vond een Taranis gekocht, er gaat dan gewoon een wereld open van mogelijkheden welke ik mis
    bij de futaba, ook de degelijkheid en het instellen van een Taranis is vele malen makkelijker dan een Futaba want in de Futaba
    heb ik nog nooit met goed fatsoen in 1 keer een mixer in kunnen stellen, ook heeft elek Futaba een andere manier van instellen zelfs
    de accuspannind ( aantal cellen ) van de verschiilende Futaba zenders zijn verschillend zodat je soms je eigen zender niet aan die
    van een leerling kan koppelen zonder speciale kabels en degelijke.
    Dat heb je dus niet met een Taranis, veel meer mogelijkheden en zo, in mijn ogen dus de betere zender vergeleken bij een Futaba
    Alleen de mensen welke gewend zijn aan een bepaald merk welke ze al jaren gebruiken en niet tegen veranderingen kunnen stappen nooit over
    Dus waarom niet een Jumper T16 ? omdat je gewend bent aan FRsky ? net zoals zovele aan de graupner, Futaba, Multiplex, enz enz ?
    We zullen het zien...
     
  2. wouter nijsink

    wouter nijsink

    Lid geworden:
    27 nov 2015
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    ik heb de t16 nu al eigenlijk sinds hij net op de markt was.
    om eerlijk te zijn vind ik het zeker voor het geld echt een super zender. ik vlieg nu nog maar zelden met mijn Taranis.
    software matig gezien is hij gewoon het zelfde als de Taranis (OpenTx:offtopic:) .
    wat mij erg bevalt is de scrollknop waardoor je sneller door de instellingen kan komen vergeleken met de taranis.
    qua range betreft zie ik geen verschil tussen de T16 en de Taranis. volgens veel
    mensen waren de gimbal's ook vrij klein... ik zie zelfs hier geen problemen in en het valt reuzen mee. gewoon een simpel 2s lipotje er achterin en vliegen maar.
    ik zou zeggen zeker een aanrader als je al een Taranis hebt liggen:thumbsup:
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Of gewoon een X10....

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De nadelen van een Jumper T16 worden steeds kleiner: er is nu ook een interne 4-in-1 module te koop, hall gimbals zijn er nu ook en OpenTX komt met 2.3.2 ook beschikbaar voor de T16. De voordelen tov een X10(s): goedkoper en een behuizing die meer mensen aanspreekt.

    ACCESS voor de X10(s) is er al wel, maar er zijn problemen met de compatibiliteit (FrSky heeft een beveiliging ingebouwd in de ISRM/ACCESS module, maar dat zorgt voor ongewenste uitsturingen op de uitgangen van de ontvangers; ze willen niet dat de modules ook in zenders van andere producenten gebruikt kunnen worden, maar het werkt nu ook niet in de X10(s)/X12S zonder de Nightly van OpenTX 2.3.2). Zie ook: http://www.open-tx.org/2019/10/25/IXJT-upgrade

    FrSky is echt lekker bezig, NOT, aardig op weg om hun opgebouwde klantenkring van zich af te duwen.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Komt door jumper, dus hun steunen is juist NIET de oplossing.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Er zijn mensen die juist een Jumper kopen of afstappen van FrSky (naar andere merken) omdat het gedrag van FrSky ze niet aan staat en ik merk dat die groep groeiende is. De mensen die nog FrSky gebruiken moeten ze niet gaan tegenwerken door allerlei beperkingen aan te brengen in hun apparatuur zodat het niet goed samenwerkt met modules van anderen (TBS Crossfire vooral) en zelfs hun eigen modules (voorbeeld in mijn post hierboven). Mensen willen gewoon een zender waarmee ze vrij zijn te doen wat ze willen (binnen de regelgeving)... Datgene wat ze vroeger altijd konden met FrSky apparatuur...
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Over Jumper heb ik geen mening, ken het spul ook helemaal niet, maar FrSky valt me inmiddels toch behoorlijk tegen.
    Kon je in de begintijd nog met suggesties komen waar serieus naar werd gekeken, nu krijg je helemaal never nooit meer antwoord op vragen.

    Logisch dat men de DHT module heeft uitgefaseerd: geen LBT en niet upgrade-baar (zegt men...:rolleyes:, ik heb mijn twijfels).
    Maar als je dan vraagt wat dan de vervanger (een LBT, cppm aanstuurbare 2,4 inbouwmodule) gaat worden blijft het stil...
    Hoezo niet backward compatible?
    Dat is toch het minste dat je mag verwachten, het gaat hier niet om buizenapparatuur op 27 MHz....
    En waar zijn de modules met Futaba formfactor gebleven?
    Gelukkig heb ik nog een voorraadje DHT, nog van voordat je geen nieuwgekochte meer in gebruik mocht nemen, dus het zal mijn tijd wel uitduren. Maar toch....
    Daardoor zijn ze voor mij gezakt naar het niveau van grootindustriëlen die het begrip 'klantenbinding' helemaal uit het oog zijn verloren....
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    XJT's zijn vast nog wel te koop. Deze kan je ook prima inbouwen, wellicht wat minder handig.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tuurlijk, maar waarom dan geen XHT? Hoe moeilijk kan het zijn je loyale klanten daarmee te bedienen?
    Overigens is mij bezworen dat alleen het uit het kastje halen van om het even welke module al voldoende is om de CE conformiteit om zeep te helpen.
    En dat om die reden de H versie was gemaakt (het is gewoon een DFT print zonder kastje).
    Little Black Box  gereed.jpg
    Het JR formaat is onhandig lomp voor inbouw zoals hierboven.
    Juist daarom heb ik die DHT's destijds via de officiele kanalen gehaald, om geen gezeur te krijgen (wedstrijden, verzekering, etc.)
    Iets waarvan ik bij Turnigy, Jumper en noem ze maar op, helemaal niet zo zeker van ben. FrSky wel ,maar daar heb ik nu niks meer aan...:(
    Maar goed, ik wil de discussie niet verder verstoren met off topic geruis.....;)
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Dat hele CE verhaal is een wassen neus. Er zijn zo veel dingen welke de CE verklaring ongeldig maken welke iedereen gebruikt (FCC ipv LBT, andere antenne, elke andere modificatie in de zender verder) dat dit nooit gehandhaafd gaat worden. Regels zijn leuk maar ook als je je eraan houdt weet een verzekering je wel te naaien. Dan blijft alleen het inbouw formaat over.....

    Jammer dat die ISRM modules gecodeerd zijn anders zou je deze ook kunnen gebruiken. Dan was het alleen even overstappen van PPM naar een digitaal formaat maar dat zou te doen moeten zijn met een Arduino. Dat kan nog steeds met de X10 / X12 modules welke te koop zijn. Heb je ook weer wat te doen :)
     
  11. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Ik vlieg al een paar jaar met een FRSKY X9D plus en dat ding is gewoon prima, alleen de uitraling en het display vindt ik net als de drukknoppen slecht, ik heb nu
    ook een Jumper T16 gekocht met een externe module, ik heb al een interne moduul besteld dus die kan er zo in, ook staat op mijn Jumper zender nu Open TX
    wat gewoon prima werkt, als je al ooit met een Taranis X9D hebt gewerkt is de Jumper een eitje, het ziet er allemaal wat gelikter uit maar het instellen en zo is
    nagenoeg hetzelfde, ik heb de modellen uit mijn X9D gekopieerd en met behulp van Companion hebt ik alle toestellen naar de Jumper T16 gekopieerd.
    en gaan met die banaan.
    Ik ben nog steeds fan van de X9D maar de Jumper vindt steeds meer mijn aandacht,
    Of de X9D plaats moet maken voor de Jumper weet ik nog niet, we zullen het zien
    Natuurlijk heeft de Jumper T16 ook nadelen, 1 er van is dat er geen laadaansluiting voor de accu is, dus als je de accu moet laden moet je hem er uit halen
    verder is de Jumper wel heel erg licht van gewicht, de één vindt dat lekker de andere weer niet dus dat is persoonlijk
    wel leuk is dat je de vliegmodus ( 6 stuks ) heel snel met knoppen kan veranderen
     
  12. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Toen ik de antenne van mijn Taranis had beschadigd, was ik ook op zoek naar een andere zender, en zag ik de Jumper.
    Mijn grootste "klacht" over de Taranis was de kwaliteit van de hardware: scherm is niet iets dat prijzen gaat winnen, maar het ergste van al vond ik de knopjes naast het scherm...
    Een eerste vereiste voor mijn nieuwe zender zou dan ook een betere kwaliteit zijn, en daar deed de Jumper me toch wel twijfelen.
    Ik vond een tweedehands Horus X10S (na wat onderzoek gedaan te hebben over de kwaliteit hiervan), en ik moet zeggen dat die op alle vlakken grandioos voldoet: schitterend scherm, degelijke bedieningsknoppen, en de beste gimbals die ik ooit ben tegengekomen.
    Ik moet toegeven dat ik dezelfde twijfels voelde toen ik de Taranis kocht: voor die prijs kan je toch onmogelijk een degelijke zender hebben, dacht ik. Maar de vele positieve ervaringen die ik online vond overtuigden me om het toch te proberen. Qua hardware kreeg ik dus wel gelijk (daar zat dus de lage prijsstelling), maar qua elektronica en qua software is het helemaal wat ik nodig had en heb (qua dat laatste, openTX, leek het me zelfs veel te mooi om waar te zijn).
    Ik wou dus zeker niet opnieuw beknibbelen op kwaliteit, en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Het prijsverschil tussen de Horus en de Jumper is in dat opzicht meer dan gerechtvaardigd voor mij...een Jeti daarentegen is me te duur.
    Wat de verhouding prijs versus kwaliteit en mogelijkheden betreft blijft deze combo onovertroffen.
     
  13. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Het probleem bij de Horus is dat de zender te zwaar en te breed is, wil je bijvoorbeeld de sticks naar het midden van de zender bewegen moet je je hand draaien
    want de zender is te breed, en de kwaliteit van de Jumper is natuurlijk wel iets om in de gaten te houden, we zullen het zien de komende tijd.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Hoe een zender vast houdt is erg persoonlijk. Ik heb liever de X12 vanwege zijn breedte en gewicht. De grip achterop is super. Een lichte zender vindt ik niets, dus heel persoonlijk.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  15. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    dat bedoel ik het is persoonlijk, net zoals het menu van een zender, de mogelijkheden, enz enz
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Heb inmiddels ook een Jumper T16 die ik gebruik om mee te simmen (FPV Freerider), voor een aantal quadcopters en één flying wing. Wat een verademing ten opzichte van mijn Futaba (Fasst) zender, waar wel zes (6) modellen in opgeslagen kunnen worden :rolleyes:.

    Het voorprogrammeren van modellen is wel even wennen. Gelukkig kun je copy-paste doen en later wat tweaken.
     
  17. Red-Devil84

    Red-Devil84

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    enschede
    Hallo

    Ik heb sinds deze week ook een jumper t16 pro

    Alleen nu vind ik het lastig om te weten welke software nu erop moet, heb nu de software van hun site maar dat ziet er heel Kaal uit, is er misschien iemand die me een beetje op weg wil helpen,
    Ook hoe ik de knopjes toewijz aan de ontvanger

    Gr Dennis
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Alle begin is ... belangrijk. Sla vooral de calibratie-stap niet over. Zelf heb ik de mini-serie op youtube van Grayson Hobby gevolgd en met resultaat. Zodra je het eerste model er succesvol in hebt (en "het werkt"), wil je alleen nog maar meer ontdekken van opentx. In de serie van Grayson Hobby komt ook uitvoerig het gebruik van Logical Switches aan bod.

    Ander puntje van aandacht. Ik heb de zender opengemaakt om een paar ribbon-cables op de juiste plek te krijgen. Met de nodige voorzichtigheid. Het zijn veel schroefjes, maar uiteindelijk 10 minuutjes werkt. Wees ook zuinig met de draaiknop (niet in het midden drukken) en gebruik liever opentx-companion voor het instellen van je modellen.
     
  19. Red-Devil84

    Red-Devil84

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    enschede
    Bedankt voor je uitleg, zal er vanavond is mee bezig gaan dan, wat was er aan de hand met de kabels dan, heb bij die van mij 1 kabel er goed in moeten steken, want de ls deed het niet
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Kabels zijn van erg slecht kwaliteit en vallen regelmatig uit. Dan werken je knoppen niet meer, of de SD kaart oid.
     

Deel Deze Pagina