Junkers Ju87 Stuka. Black Horse models

Ik heb me onlangs een 'bouwpakket' van Black Horse models aangeschaft.
Zoals de titel aal aangeeft gaat het hierbij om de Junkers Ju 87 Stuka.

Het model heft een spanwijdte van bijna 2 meter, en is gemaakt van een balsa/triplex constuctie welke al beplakt is met een pcv huid in kleur.
Op de doos stond weliswaar 95% opgebouwd, maar dat mag wel met een korreltje zout worden genomen, heb al wel gezien dat er genoeg werk te verzetten valt voordat 't model naar m'n zin is. :)

Het moge echter duiderlijk zijn dat ik absoluut geen expert ben in het bowuen van vliegtuigen. sterker nog, dit is het eerste vliegtuig waarvoor ik de electronica zelf heb moeten uitzoeken.

In eerste instantie heb ik nu alleen nog maar spulletjes bested, moet nog wachten tot deze allemaal binnen zijn.
In ieder geval heb ik de volgende onderdelen bested voor dit model.

voor de hoogte, richtings en rolroeren heb ik Hitec MG-625MG servo's gekocht. Misschien een beetje overkill qua kracht etc, maar 't zijn super degelijke servo's, iets wat ik graag wou voor alle primaire aansturingen.

Voor de 4 flaps heb ik goedkope hobbyking servo's genomen. (Hextronic HX5010 servotjes. ) geen super snelle, sterk zat. plus dat de flaps op zich niet zo vaak gebruikt worden. (en de flaps op dit model niet erg groot zijn. )

Qua regelaar ben ik gegaan voor een Turningy DLux 120 Ampere. Deze kan van 6s tot 12s aan. (gezien ik de kist op ga bouwen voor 6s zou dat dus ruim voldoende moeten zijn. )

De ontvanger is een AR8000 met telemetrie geworden. (Heb een DX7s zender) en qua UBEC is het een CCBec Pro geworden, gezien deze ook tot 12s aan kan.

De motor is een Axi 5325/16, deze heb ik op aanraden van Axi zelf gekocht omdat deze sterk genoeg zou moeten zijn voor de kist om op 6s Lipo goed te kunnen vliegen. (icm met een 19x12 propeller.

De redden dat ik op 6s wil gaan vliegen is omdat ik deze accu's al heb van m'n auto's. (8x 3s 5000mAh 30C accu's. ) deze accu's heb ik al per set van 2 liggen, gezien m'n auto's hiermee ook op 6s rijden.
Duurdat ik 2 packs in serie gebruik zou het ook iets makkelijker moeten zijn om de accu's te plaatsen denk ik.

In ieder geval zullen tips/tricks erg welkom zijn. Ik zal morgen eens wat foto's maken zoals de ksit er nu bij ligt. en wat ik vervolgens allemaal wil gaan doen. :)

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Foto`s zijn welkom! ;)

Ziezo, er toch nog aan toe gekomen om een paar foto's te maken. :) (ook meteen de redden waarom ik nog niet aan een complete bouwkit begin,.. simpelweg niet de tijd ervoor. :( kom er al niet aan toe om m'n brevet te halen. )

maargoed, bij deze dus eerst maar een paar foto's, en meteen de eerste vraag.

DSCN4774_zps2ff92f50.jpg

De elektromeuk die er allemaal in gaat komen. :) was zelf vooral gecharmeerd van de telemetrie (met name de accuspannign waarbij je dus een waarschuwingsmelding kunt geven. )

DSCN4776_zps606c43eb.jpg

Er zit een redelijke hoeveelheid klein grut bij. het enige wat ik al meteen kapot had, nadat ik er even mee had gefriemeld (tja, ben en blijf toch technicus. :lol: )
was een versteviging van het landingsgestel.
Ik ga hier dus voor beide kant even iets stevigers verzinnen.. het moge duiderlijk zijn dat ik er weinig vertrouwen in heb als eentje al afgebroken is na een beetje neuzelwerk. )

URL]

Om even een idee van de totale vorm te krijgen.. blijf het echt een mooi vliegtuig vinden die Stuka. :)

DSCN4769_zps9d73fca0.jpg

DSCN4770_zps53648d0e.jpg

De vleugels etc zijn op zich best netjes vind ik zelf.. vind ze alleen wel erg glanzend.. wellicht dat hier een matt doorzichtige laklaag overheen gaat komen.

wat ik zelf mooi vind zijn de aluminium delen van de heveltjes. niet die plastic delen die je normal hebt. vind het iig wel kwalitatief overkomen iig.

DSCN4773_zpsec4d6a7e.jpg

De servotjes in de romp. heb hievoor dus HS-625MG's van Hitec genomen. niet de goedkoopste oplossing, maas wel erg degelijk dacht ik zo. (heb dezelfde servo's toegepast in de rolroeren. )

DSCN4771_zps02445326.jpg

Meteen een detail wat us definitief niet origineel is, de piloot. vond de figuurtjes wel leuk, maar om nu 2x exact hetzelfde poppetje er in te zetten.. plus, tot nu toe heft een beetje frouwelijk schoon nog nooit iets geschaad, dus dacht dat het hier ook geen kwaad kon. (had het poppetje nog liggen, dus ja, waarom ook niet.

Maar, de eerste vraag heb ik dus ook al. ik kan in de manual helaas niet vinden hoe ik nu die flaps en rolroeren moet plaatsen (qua hoogte). gezien deze toch, nouja los, staan van de vleugel, is het me niet helemal duidelijk of ik nu de bovenkant of de onderkant van de vleugel moet volgen.
Heb nu eerst maar eens de onderkant aangehouden (dus dat de roeren vlak in het verlengde van de onderkant van de vleugels staan. ) maar of dit nu goed is weet ik helaas nog niet zeker.

Als het goed is komt morgen de motor in ieder geval binnen. :) dan heb ik het hele zwikkie in ieder geval zo'n beetje complete geloof ik.

stukaroeren_zps55c1645c.png

Dit is dus in het principe m'n vraag. Gezien de roeren los onder de vleugels hangen ipv in het verlengde ervan, ben ik er niet helemaal zeker van hoe ik deze moet plaatsen.
In eerste instantie zou ik verwachten dat deze recht naar achteren moeten staan. maar als ik dan een kleine uitslag van de rolroeren naar boven zou willen hebben, zou ik de roeren al iets moeten bewerken gezien ze nu fysiek tegen de ophangpunten aan komen.
(dit kan uiteraard een slordigheidje kunnen zijn van de bouw, maar het kan natuurlijk ook zo horen.. )

Dag Tim.

Je bovenste tekening is juist, je vleugel heeft een koorde, dit is de middenlijn van je rib, of nu je roeren bij in de vleugel gewerkt zijn of ze hangen ergens lager onderaan of boven, de koorde van de roeren moet evenwijdig zijn aan de rib.

Johan.

ik vind de tekeningen allebei niet correct. je roeren moet de rib 'afmaken', in het verlengde ervan staan. zoals Johan zegt is de juiste lijn het volgen van de middellijn van de rib, maar dat doen beide tekeningetjes niet..

De truc die ik ken is een lineaal leggen op de boven en onderkant van de vleugel, de flap of aileron zou dan netjes daartussen moeten passen. beide vlakken (onder en boven) moeten zo goed mogelijk doorlopen

Dat is juist het probleem wat ik heb met de roeren van de Stuka, die hangen er eigenlijk maar wat los onder, niet in het verlengde van de vleugel.

Op deze foto is het wel aardig te zien. (dat paint plaatje wat ik had gemaakt was ook meer als indicatie bedoelt, net als exacte positie. )
JU87D(W003B).JPG

Volgens foto staat het redelijk juist.
Let er wel op dat je rolroeren op dezelfde hoogte staan.

[URL="
Ju-87 Stuka - Crash and Goes! - YouTube[/URL]
Je merkt aan de rechter zijde nog net het rolroer op.

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de doos stond weliswaar 95% opgebouwd, maar dat mag wel met een korreltje zout worden genomen, heb al wel gezien dat er genoeg werk te verzetten valt voordat 't model naar m'n zin is. :)

Waar ze dat vandaan halen is me ook een raadsel. Heb net een Pitts S1 van dit merk klaar en daar staat ook 95% op de doos.....ammenooitniet:rolleyes::D

Nogal een geluk dat je nog wat zelf mag doen.
Ben begonnen met een model dat 0% gebouwd was, stukje papier met balsa erbij en je kon starten.
Met 95% doelen ze op de onderdelen die klaar afgewerkt zijn, niet het toestel dat zich in de doos bevind, daarvoor moet je een PNP kopen.

Johan.

Ik vind het zelf knutselen erg leuk. alleen durf ik het nog niet aan om een model vanuit niets op te bouwen. (gaat nooit goed komen. :lol: ) Nu heb ik iig een mooi uitgangspunt.

Heb gisteren in ieder geval m'n Axi motortje mogen ontvangen. :) Wat een ding zeg.
Kwam daarmee alleen wel meteen het volgende problem tegen. De asstomp van de Axi motor is veels te dik voor de spinner en de propeller (19x12) Deze zal ik op moeten boren (in een draai of freesbankje) of anderen moeten halen.

Ik ga in eerste instantie proberen ze op te boren in ieder geval. mocht dat mislukken komt er een 3 blads prop met spinner op. (als ik het dan toch al nieuw moet halen, gaat het ook schaal worden. :D

Laatst bewerkt:
Ik heb ook een stuka liggen
door yke gebouwd
was ze laatste project waar i aan begonnen was
helaas aleen de romp ruwbouw

Als het goed is komt er vandaag (of morgen) een pakketje met de motorsteun binnen. Heb de spinner inmiddels ietsje op gedraaid (gat groter gemaakt) en ook de propeller past er nu netjes op. (ik, als klein kind zijnde heb uiteraard meteen de spinner en de propeller op de motor gemonteerd zodat ik kon kijken hoe het uit zou zien als ik de motor in de cowling zou houden. :D

Ook had ik de 10 meter servo kabel binnen die ik besteld had. dus nu de 4 buitenste servo's maar eens los draaien, en daar gewoon lange kabels aan solderen. :) dan heb ik in ieder geval in de hele vleugel geen stekkerverbindingen liggen.

Dus als het goed is komen hier binnenkort toch wel wat vorderingen te staan.

Back