Junsi iCharger 4010 duo

Discussie in 'Model elektronica' gestart door The Powerboat Drifter, 8 jun 2015.

  1. The Powerboat Drifter

    The Powerboat Drifter

    Lid geworden:
    19 mei 2006
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Helmond Noord-Brabant The Netherlands
    Goede middag beste modelbouwers,

    Heb een vraag over de Junsi icharger 4010 duo lader.

    Zit met een probleem, de lader laat alle mogelijke cellen maar tot 4.17 - 4.18 vol en niet zoals hij aangeeft 4.20
    Weet iemand hoe ik de waarde per cel kan verhogen naar bv. 4.22 of hoger, heb alles al uit geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar, heb ook al de laatste nieuwe software update geïnstalleerd maar kan niets gevonden krijgen.

    Greetz,
    Rudy
     
  2. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    FullSizeRender-1.jpg Hoi

    Je moet het vakje aan vinken waar staat
    Keep Charing after the done.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2015
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dubbel posten willen we lieven niet hebben hier op het forum Rudy. ;)
    Het antwoord op jouw vraag heb ik dus al gegeven in jouw draadje in het Accu & laad forum. Je kan dit niet hoger instellen dan 4,2V uit veiligheidsoverwegingen. Daarbij is het volledig 100% totaal normaal dat de cel spanning iets zakt als het laden is gestopt!

    Imre, bij een LiPo moet je absoluut niet doorgaan met laden als de accu vol is. Dat kan je alleen doen bij NiCad en NiMH en ook dan moet je voorzichtig zijn! Daarbij kan je dit volgens mij niet eens aanzetten als je een LiPo gaat laden. Dat zou nogal gevaarlijk kunnen zijn.
     
  4. The Powerboat Drifter

    The Powerboat Drifter

    Lid geworden:
    19 mei 2006
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Helmond Noord-Brabant The Netherlands
    Bedankt voor de info en sorry voor de dubbele post, maar ben er inmiddels uit via een een TU student en ja je kunt wel degelijk de waarde opschroeven naar 4.26
    Heb inmiddels de lader terug en kan nu vrij instellen tot 4.26.

    Nogmaals bedankt voor de reactie en sorry voor de dubbele posting.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je kan hem nu instellen op 4,26V?!?!? NIET DOEN!!!!!!
    Die spanning is echt te hoog en zou in theorie zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Een LiPo moet je onder geen enkele voorwaarde hoger opladen dan 4,235V. Voor de veiligheid zetten de lader fabrikanten hun laders niet hoger dan 4,2V. Dat is voldoende want die laatste 0,035V betekend minder dan 1% lading en dat merk je absoluut niet.
    En nogmaals, dat de spanning weer iets zakt als de lader stopt is volledig normaal!
     
  6. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    Hoi Ernst

    Ik ga er eve van uit dat jij geen 4010 lader hebt wand wat ik vertel is heel normaal voor deze lader.
    De lader stopt namelijk normaal bij 4,18 en als je aan vink wat ik zeg laad de lader door tot 4,20 maar dat doet hij langsaam en stopt dan en niet zo als jij denkt dat hij door laad.

    Verhogen van de spanning is heel goed mogelijk bij deze lader maar absoluut niet nodig om je lipo's op 4,20 te krijgen .

    Dus Rudy aan vinken wat ik zij en je zal zien dat de lader nu wel gewoon tot 4,20 door laad en niet meer stopt bij 4,18.


    Ik heb 2 van deze laders en laad daar mee pakketten van 1s tot 10s en gewoon tot 4,20 zonder de de cel spanning te verhogen om op 4,20 te komen ,dus ik weet wel waar ik het over heb.

    Gr Imre
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Er zijn tegenwoordig ook cellen te krijgen die je tot 4,35V mag laden Ernst ;)
    Een aantal 18650 cellen zoals gebruikt in bv gereedschap en zelfs Hobbyking heeft ze in de vorm van deze accu's :
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...h_Voltage_Lipoly_Pack_LiHV_EU_Warehouse_.html

    De nieuwere/uitgebreidere computerladers kun je bijna allemaal wel in een zekere mate verhogen , mn Fusion Emperor 712 kan ik tot 4,25V instellen.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Geen enkele lader stopt helemaal bij 4,18V. Als dat wel zo is dan is er voor een zogenaamd snel laad algoritme gekozen wat je de suggestie geeft dat hij sneller laad. Je krijgt namelijk eerder de melding op het scherm dat de accu vol is.
    Wat je verder schrijft dat hij snel laad tot 4,18V en dan langzaam door gaat tot 4,2V is niets bijzonders, zo werken normaal gesproken alle goede LiPo laders. Lees de stukjes die ik daarover heb geschreven maar eens door. Door de spanning te verhogen ga je dat snel laad algoritme een beetje voor de gek houden. Door een hogere spanning in te stellen zal de lader langer met een hoge stroom door gaan. Die stroom gaat dan pas inzakken bij ongeveer 4,2V. Bij welke spanning dat precies gebeurt hangt helemaal van de accu af en niet van de lader!
    Het is gewoon een extra gevaar om de spanning tijdens het laden hoger te maken dan veilig is voor de LiPo en dat alleen maar omdat wij niet het geduld op kunnen brengen om een kwartiertje te wachten tot de accu vol is. Neem dan een iets kortere berdrijfstijd voor lief en stop met laden zodra de stroom begint in te zakken. Dan zal de accu tussen de 80% en 90% vol zijn en blijven we veilig bezig.

    Pas op met dit soort opmerkingen! De cellen die je hier aangeeft zijn geen LiPo's maar "gewone" Li Ion cellen. De kans is heel groot dat er mensen zullen zijn die gaan denken dat je dus LiPo's tot 4,35V mag gaan laden en dan zal het absoluut fout gaan.
    De spanning die een accu afgeeft is afhankelijk van de materialen waarvan de accu's worden gemaakt. Het metaal Lithium is een zeer geliefd materiaal omdat daar de hoogste spanningen en grootste capaciteit mee mogelijk zijn. Maar voor een accu zijn twee materialen nodig en de keuze van het tweede materiaal bepaald ook voor een deel de spanning. Daar zitten de kleine verschillen die we niet zien. Voor Li Ion cellen varieert de maximale spanning tussen de 4,1V en 4,4V afhankelijk van de gebruikte materialen. Zo is het van de alom bekende LiPo cellen(een LiPo is een Li Ion cel!) dus 4,235V.

    Truckjes uithalen om zo de accu sneller te laden zijn gevaarlijk. Zolang je precies weet wat je doet kan en zal het heel lang goed gaan. Helaas zal het gegarandeerd fout gaan als "het gewone volk" ook die methodes gaat gebruiken. Daarom moeten we niet gaan roepen dat het wel kan en dat het zelfs goed zou zijn.
    Nik Wallenda is een koorddanser die over een kabel gespannen boven een stukje Grand Canyon is gelopen. Levensgevaarlijk maar die figuur weet goed wat hij doet en welke risico's hij loopt. Maar ook bij die mensen gaat het af en toe wel eens fout, zijn vader is te pletter gevallen bij een soortgelijke stunt. Met veel oefening, de juiste materialen en zo voorts kan je zulke dingen doen maar als nu iedereen die een beetje over zo'n kabel kan lopen de Grand Canyon gaat oversteken gaat dat gegarandeerd veel vaker fout!

    Dus als er mensen zijn die met een truckje hun LiPo accu "sneller" geladen krijgen is dat nog geen reden dat iedereen dat moet gaan doen. De tijdwinst is echt maar beperkt. Dat scheelt slechts minuten en wat heb je aan die kleine "winst" als daar duidelijk aanwijsbaar grotere gevaren tegenover staan. Koop een accu en eventueel een lader extra dan kan je steeds zorgen voor een volle accu en kan je (bijna) onafgebroken vliegen, varen of rijden. En wie doet dat nu echt? :rolleyes::rolleyes:
     
    Ally vindt dit leuk.
  9. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    Ik ga dit niet eens lezen zonde van mij tijd zeg .

    Je heb duidelijk niet deze lader en denk dat je alles weet .

    Beter weter gatver dame zeg
     
  10. The Powerboat Drifter

    The Powerboat Drifter

    Lid geworden:
    19 mei 2006
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Helmond Noord-Brabant The Netherlands
    Heren Heren, waar zijn we mee bezig, wat er nu allemaal gaande is was absoluut niet mijn bedoeling geen gekibbel onder elkaar a.u.b.
    Ik weet wat ik moest weten, er is mij uitleg over gegeven door de Hr.Ernst Grundmann en Imre43 en respecteer dat, dus ga niet naar elkaar modder gooien.
    Het probleem waar ik om heb gevraagd is inmiddels opgelost door een TU leraar met tekst en uitleg op papier.
    Bedankt samen voor de info.
     

Deel Deze Pagina