pompebled
Forum veteraan
Ik ben deze week begonnen met het uitsnijden van de onderdelen van de Jupiter Duck, een watervliegtuig(je) uit schuimplaat naar een ontwerp van Thomas Buchwald:
https://www.flugmodell-magazin.de/downloads/jupiter-duck-das-depron-flugboot-mit-retro-flair/
In plaats van 6 mm Depron gebruik ik de 5 mm vloerplaten van de Kwantum, het enige schuimmateriaal dat ik lokaal kan vinden, de 3 mm dikke delen zijn het groene schuim van de Gamma.
De romp, hulpdrijvers en vleugel zitten inmiddels in elkaar, geschuurd en de loopvlakken voorzien van een laagje glasweefsel, vastgezet met watergedragen vernis. De andere vlakken krijgen alleen een paar lagen vernis.
Ik heb gebruik gemaakt van spelden om de onderdelen te fixeren terwijl de lijm droogt, die gaatjes moesten dus weer dicht, met het lichte vulmiddel van de Action, superlicht en het stuift bij het schuren als een dolle, maar het werkt heel gemakkelijk:
Het groene 3 mm schuim van de Gamma is niet mijn favoriete materiaal, als het mes niet superscherp is, krult het voor het mes uit en kun je nog een keer, de structuur is vrij open vergeleken met het Kwantum plaatmateriaal, dat werkt prettiger.
De groene plaat heeft een voorkeur buigrichting, dus de 'hulplijntjes' voor het verwerken als ondervloer zitten aan de bovenzijde van de vleugel en zijn na het plamuren goed zichtbaar.
Ik zit nog te dubben of ik de vleugel ook voorzie van een laagje glasweefsel, de gewichtstoename is laag en het slappe schuim wordt er een stuk steviger van.
Hetzelfde geld voor de stabilo en het richtingsroer; op onboard beelden wappert dat onheilspellend heen en weer.
Buiten foto's maken was vandaag een uitdaging; vóór de camera kon scherpstellen, waren de schuimonderdelen al weggewaaid...
Groeten, Jan.
https://www.flugmodell-magazin.de/downloads/jupiter-duck-das-depron-flugboot-mit-retro-flair/
De romp, hulpdrijvers en vleugel zitten inmiddels in elkaar, geschuurd en de loopvlakken voorzien van een laagje glasweefsel, vastgezet met watergedragen vernis. De andere vlakken krijgen alleen een paar lagen vernis.
Ik heb gebruik gemaakt van spelden om de onderdelen te fixeren terwijl de lijm droogt, die gaatjes moesten dus weer dicht, met het lichte vulmiddel van de Action, superlicht en het stuift bij het schuren als een dolle, maar het werkt heel gemakkelijk:
Het groene 3 mm schuim van de Gamma is niet mijn favoriete materiaal, als het mes niet superscherp is, krult het voor het mes uit en kun je nog een keer, de structuur is vrij open vergeleken met het Kwantum plaatmateriaal, dat werkt prettiger.
De groene plaat heeft een voorkeur buigrichting, dus de 'hulplijntjes' voor het verwerken als ondervloer zitten aan de bovenzijde van de vleugel en zijn na het plamuren goed zichtbaar.
Ik zit nog te dubben of ik de vleugel ook voorzie van een laagje glasweefsel, de gewichtstoename is laag en het slappe schuim wordt er een stuk steviger van.
Hetzelfde geld voor de stabilo en het richtingsroer; op onboard beelden wappert dat onheilspellend heen en weer.
Buiten foto's maken was vandaag een uitdaging; vóór de camera kon scherpstellen, waren de schuimonderdelen al weggewaaid...
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt: