Jupiter Duck.

pompebled

Forum veteraan
Ik ben deze week begonnen met het uitsnijden van de onderdelen van de Jupiter Duck, een watervliegtuig(je) uit schuimplaat naar een ontwerp van Thomas Buchwald:
https://www.flugmodell-magazin.de/downloads/jupiter-duck-das-depron-flugboot-mit-retro-flair/
Jupiter Duck watervliegtuig tiled.jpg
In plaats van 6 mm Depron gebruik ik de 5 mm vloerplaten van de Kwantum, het enige schuimmateriaal dat ik lokaal kan vinden, de 3 mm dikke delen zijn het groene schuim van de Gamma.
De romp, hulpdrijvers en vleugel zitten inmiddels in elkaar, geschuurd en de loopvlakken voorzien van een laagje glasweefsel, vastgezet met watergedragen vernis. De andere vlakken krijgen alleen een paar lagen vernis.
Romp en hulpdrijvers.JPG

Ik heb gebruik gemaakt van spelden om de onderdelen te fixeren terwijl de lijm droogt, die gaatjes moesten dus weer dicht, met het lichte vulmiddel van de Action, superlicht en het stuift bij het schuren als een dolle, maar het werkt heel gemakkelijk:
upload_2022-2-10_12-32-29.jpeg

Het groene 3 mm schuim van de Gamma is niet mijn favoriete materiaal, als het mes niet superscherp is, krult het voor het mes uit en kun je nog een keer, de structuur is vrij open vergeleken met het Kwantum plaatmateriaal, dat werkt prettiger.

De groene plaat heeft een voorkeur buigrichting, dus de 'hulplijntjes' voor het verwerken als ondervloer zitten aan de bovenzijde van de vleugel en zijn na het plamuren goed zichtbaar.
Ik zit nog te dubben of ik de vleugel ook voorzie van een laagje glasweefsel, de gewichtstoename is laag en het slappe schuim wordt er een stuk steviger van.

Hetzelfde geld voor de stabilo en het richtingsroer; op onboard beelden wappert dat onheilspellend heen en weer.

Buiten foto's maken was vandaag een uitdaging; vóór de camera kon scherpstellen, waren de schuimonderdelen al weggewaaid...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Het snij en plakwerk gaat gestaag door; ik heb de horizontale stabilo van een 1,5mm carbon staafje voorzien, dat maakt het een stuk minder floppy.
Ook de laag glasweefsel en watergedragen lak, aan de bovenkant, doet het zijne.
Carbon staf.JPG

Bij wijze van experiment (voor mij dan) heb ik het scharnier onder in de stabilo uitgesneden tot vlak bij het glasweefsel en de rest met een stukje rond van 1,5,mm staf vlak/weg gewreven, het glasweefsel vormt nu het scharnier, eens kijken hoe lang dat houdt.
Glasweefsel scharnier.JPG

De servo'tjes zijn er ook in gelijmd en de stabilo is verbonden met de servo middels 1,5 mm carbon staf en een Simprop shockflyer 'scharnier' in de stabilo.
Shockflyer hevel.JPG

Aan servozijde een stukje 1 mm lasdraad met een z- buiging, met een stukje krimpkous en een drup secondelijm aan de carbon staf vastgezet.
Dit lijkt na het drogen van de lijm goed te werken zonder dat het 1,5 mm carbon overmatig buigt.
Servo's.JPG

Vanwege de stevigheid is de verticale stabilo van 5 mm 'Kwantumschuim', die hoef ik hopelijk niet te verstevigen met carbon.
De 5 minuten epoxy waarmee 'ie is ingelijmd staat nu uit te harden. Op de tekening staat de stabilo koud op de romp, daar heb ik een lip aan gelaten die door een sleuf in de romp op de bodem ervan verlijmd is, leek me nét iets stabieler...

Alles, behalve de onderzijde van de vleugels, heeft inmiddels een paar laagjes watergedragen vernis gekregen, om het zachte oppervlak wat te verstevigen, een laagje spuitlak is de volgende stap.

Groeten, Jan.

De afwerking laat nog even op zich wachten, want ik wilde een betere toegang tot het inwendige dan het luikje op de neus.
Als de vleugel eenmaal op de romp gelijmd is kan ik eigenlijk nergens meer bij en ontaardt het vervangen van een servo, of het wisselen van ontvanger en regelaar gelijk in breekwerk.

Ik ben nu bezig een scharnierpunt voor de vleugel te maken, zodat die naar voren omhoog draait, waarbij de toegang tot de elektronica een stuk eenvoudiger wordt:
upload_2022-3-8_14-39-15.jpeg

Het voorste draaipunt is een stukje 1,5 mm carbonstaaf, de bevestigingen aan romp en vleugel zijn stokjes uit waterijsjes. op de doorboorde plaatsen gedubbeld, om het gevaar van scheuren tegen te gaan.

De achterste carbonstaaf zit er in om de boel op z'n plaats te houden voor de foto, want hier is nog niks verlijmd.

De bedoeling is, dat de achterste carbonstaaf de vleugel borgt in dichtgeklapte toestand:
Vleugel dicht.JPG

De buitenste vleugelrib zit nét ver genoeg van de romp om ruimte te hebben om het carbonborgstaafje op z'n plaats te kunnen steken.
Momenteel is de lijm aan het drogen en ik kan de bevestiging aan de vleugel voorbereiden.

Groeten, Jan.

Ik ben weer een stukje verder met het monteren van de diverse onderdelen, zo zit de motorsteun met motor er op:
Vooraanzicht .JPG

En zitten de hulpdrijvers onder de vleugel gelijmd:
Zijaanzicht.JPG

De diagonale steunen van de romp naar de vleugels en van de hulpdrijvers naar de vleugel ontbreken nog, want de verbinding met de romp moet demontabel blijven, anders kan de vleugel niet meer opklappen... Daar laat ik mijn gedachten nog even over gaan.
Vleugel opengeklapt.JPG

Met de geplande 2S 700mAh Lipo kreeg ik het zwaartepunt niet op de goede plek zonder extra lood, dus dan maar een grotere 2S 2200mAh erin, waarmee dat wél lukt.
Het totaalgewicht gaat hiermee natuurlijk wél omhoog, dus we zullen het zien...
Overzicht..JPG

Helaas heb ik de afgelopen windarme dagen niet kunnen gebruiken voor de maiden, omdat ik, in plaats van aan de Jupiter Duck te werken, er met mijn modelzeilboot op uit ben getrokken.
Vooral vandaag betekende dat véél naar je bewegingloze boot kijken, in afwachting van een zuchtje, O - NO 2 is een ongunstige wind, die over de bebouwing heen wervelt...

Groeten, Jan.

Afgelopen tijd lang niet hier geweest, kom ik zomaar dit ding tegen. Leuk project, en ik heb een zwak voor water(vliegen) dus is dit erg interessant. :-)
In aanvulling op de hierboven gegeven Duitse link heb ik dit kistje ook op RC-plans gevonden (gratis donwload). Ook een filmpje op Youtube:
. Ik vraag me overigens af hoe dat ding zo scherp kan draaien, bijna om zijn as.
De link naar RC-Plans: http://rc-plans.com/catalog/item49.html.
In dat bericht staan overigens ook nog diverse mogelijkheden voor de electronics. @jan: Ben wel benieuwd hoe het met jouw project is, en met name de specs voor motorisering/ prop e.d.

Ik heb een Sunnysky X2204-12 1800KV erop zitten met een EP6050 prop. Het draaien doet 'ie op de step, in combinatie met het fors uitgevallen richtingsroer.
De mijne vliegt nog niet...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Zonder dit draadje te willen kapen toch nog ff een fotootje van mijn bouwsel tot nu toe. Ik ben nog aan het wachten op motortje en regelaar. Had nog een 3s 500 mAh liggen (48 gram) maar ik denk dat ik er toch een 2s voor koop om met de opgegeven motor en prop niet te snel te gaan. Verder heb ik de hulpdrijvers op een andere manier bevestigd omdat ik dat mooier vind. Ze zitten nu wel dichter op de romp omdat de Sateh-prikkers niet lang genoeg waren.:D
Ik heb het idee dat Pompebled het zwaartepunt niet goed kreeg ligt aan de lagen vernis (en glasweefsel). Het meeste daarvan komt toch achter het cog te zitten.
Het blijft voor mij een simpel schuimpje en alleen als het goed blijkt te vliegen ga ik aan extra afwerking denken.
20241002_215701.jpg

De constructie van de hulpdrijvers is de reden dat de mijne nog niet vliegt, het zwaartepunt goed krijgen is niet zo'n probleem...

Groeten, Jan.

Oké. Ik heb de constructie van de hulpdrijvers natuurlijk afgekeken van YouTube filmpjes. De langste Sateh-prikkers die ik kon vinden waren 25 cm. De drijvers zitten vlg tekening 8 cm van de romp af maar hierdoor zitten ze bij mij ruim 5 cm van de romp. Ik heb de drijvers daarom ook wat aangepast waardoor ze toch wat meer naar buiten konden. Het oogt naar mijn mening ook goed zo.
20241002_165910.jpg

Door een extra tussenschotje werd het toch behoorlijk stevig. De Sateh-prikkers zitten helemaal door de romp gestoken.

Groet, Thieu

Laatst bewerkt:
Vanmiddag met de Jupiter Duck gevlogen. Nog niet op het water (dat is er in Boxtel erg weinig ;)) maar gewoon op ons veld met opgooien en buiklanding in het gras. Dat ging prima. Geinig ding dat leuk vliegt. Alleen erg zenuwachtig, ik denk door wat te grote roeruitslagen. Kijken of dat met expo is op te lossen, anders langere hevels of dichter bij de servo-as.
De specs zijn zoals Jan die doorgaf (Sunnysky X2204-12 1800KV met een EP6050 prop.) en een 2S 800 mAh accu. Het gewicht is plm 260 gram
Volgende week in Friesland (Koudum) kijken wat ie op het water doet. Er wordt rustig weer voorspeld. :)

Laatst bewerkt:
Back