Dutchy: Je hebt gelijk. Loodrecht hoeft niet, maar stijgen onder een hoek van pak 'm beet 45 graden is wat prettiger vliegen. Er staat me nog bij dat een Spectra met de originele motor met hangen en wurgen naar boven moest. Dat zag er niet uit. Volgens mij is de motor die jij daar voor je hebt wel voldoende. Het is trouwens zo dat er weinig tot geen verschil in gewicht is tussen motor- en zweefuitvoering met de moderne spullen.
Terence en Serge, schilderen/spuiten is niet mijn sterkste punt en dat is nog maar zwak uitgedrukt. Zal het moeten zoeken in de kleur oftewel geen kleur van de romp.
Tegen mijn gewoonte in begonnen met de E-romp. Normaliter ben ik meer een vleugelbouwer maar dan hebben we die rotklus maar achter de rug.
De onderdelen uit de plankjes bevrijd en gekeken hoe alles in elkaar zou moeten passen. Ik moest wel een paar keer zoeken dat de opbouw niet meteen verkeerd ging. De computer stond de hele dag te draaien om de gebruiksaanwijzing te lezen en de plaatjes te bekijken. De bramen eraf geschuurd en vort met de geit.
Het freeswerk ziet er prima uit en alles past precies. Zoiets heb ik nog nooit in elkaar gezet. Smokkelen en sjoemelen is er nu niet meer bij.
Hier is te zien dat de rompzijkanten niet hetzelfde zijn. De diagonalen zijn elkaars spiegelbeeld en als je verkeerd begint is herstel niet meer mogelijk.
Deze constructie zou de stevigheid ten goede moeten komen. De diagonalen lopen ook door naar de onder- en bovenkant.
Behalve dat is de rechter zijkant 1 mm korter dan de linker ivm de zijwaartsstelling van de motor maar die zie je amper.
Terwijl ik dit schrijf is de romp al een aardig eind gevorderd. Ziet er goed uit maar moet er wel wat voor doen.
Wordt vervolgd, Jan-Hein