JVD 4 Shoe racing clutch.

Ik heb een vraagje over deze koppeling,
ik heb deze een tijdje geleden aangeschaft en geprobeert, wat ik merkte was dat deze koppeling erg laat mee pakt d.w.z dat ik veel gas moet geven om vooruit te komen, ik dacht dat het kon liggen aan:
1. de veren die te hard zijn
2. de schoenen die van aluminium zijn op een klok hebben gedraait waar altijd kunststof schoenen op hebben gelopen.
of 3 de koppeling is verkeerd gemonteerd.
de koppeling zat op mijn savage, nu zit er weer de standaart koppeling op en die werkt gewoon goed. (Dus niks mis met de transmissie onderdelen)

mijn vraag is dus, zou iemand weten wat er dus specifiek aan de hand is?
dus mensen die ervaring met deze koppeling hebben, ik hoor het graag!

Grtz.

Zoals ik het lees denk ik dat je je koppeling verkeerd gemonteerd hebt de mijne werkt perfect.

Wat zou ik dan verkeerd gedaan hebben bij het monteren?
en heb je er toen een nieuwe klok omheen gedaan toen je ermee ging rijden?
of had de vorige ook al op aluminium schoenen gelopen?

Zoals ik het lees denk ik dat je je koppeling verkeerd gemonteerd hebt de mijne werkt perfect.

Eerst de klok waar de kunstof schoenen op gedraait hebben goed schoonmaken en ontvetten. Dan weer eens proberen.

PS welke veertjes gebruik je en welke ondergrond rijdt je?

Zo zouden ze moeten zitten:
cl2200409.jpg

Lijkt me trouwens sterk dat BERLOES deze heeft want ze zijn namelijk voor 1/8 auto's of hij/zij moet wel een hele dikke motor op de Carson hebben

Laatst bewerkt:
er zitten nu denk ik de dunste en ook de zachtste veertjes op van mijn setje (De groene)
en ik rijd er vaak mee onroad, dus asfalt.
dat goed ontvetten ga ik nog eens proberen.
en heb je nog andere sugesties?.. post ze maar gewoon!

Laatst bewerkt:
voor meer info over de clutch kijk even hier: WWW.TWF8.WS

het kan ook zijn dat de clutchbel van de savage een grotere binnendiameter heeft tov de koppelingsklokken waar die voor bedoeld is, bijv de mugen mbx5r klok, of de kyosho inferno mp9 klok. Meer info hierover: TEAM TWF8 - CLUTCHES

En verder is het echt een superkoppeling ;-)

Tuurlijk! heb ik helemaal niet aan gedacht, misschien heeft de klok wel een grotere diameter.
dat ga ik eens opmeten.

Bedankt!

er zitten nu denk ik de dunste en ook de zachtste veertjes op van mijn setje (De groenne)
en ik rijd er vaak mee onroad, dus asfalt.
dat goed ontvetten ga ik nog eens proberen.
en heb je nog andere sugesties?.. post ze maar gewoon!

Ik zou de 1.1 mm monteren. Dan pakt je koppeling pas bij een hoger toerental aan, hij zal nu wel een beetje lui aanvoelen.
Wel je klok schoonmaken of beter nog een nieuwe (hard staal)

Als je met een .28ci (4,6cc) motor rijdt kan ik je een combinatie van 2 x 1.0 en 2 x 0,9 veertjes aanraden. Daarmee pakt de motor lekker op en benut het koppel van de sterke motor.
De TS vindt de koppeling nu laat pakken; standaard wordt de koppeling geleverd met 4 x 1,0 veertjes gemonteerd, dat is voor een .28 net iets te hoog; in wedstrijden bij een Truggy is dat wel lekker, maar bij een Monster Truck kan het net te veel van het goede zijn...
Ik denk trouwens dat het probleem inderdaad in de diameter van de koppelingsklok ligt; de JVD-RC koppeling is geschikt voor elke koppelingsklok met een binnendiameter tussen de 26 en 26.8 mm en een minimale inwendige lengte van 10mm. Hoe kleiner de diameter (dus dichter naar de 26mm) hoe eerder de koppeling zal aangrijpen.

ok, dus die veertjes 2x 0.9 tegenover elkaar en 2x 1.0 tegenover elkaar plaatsen, maar krijg je dat geen verschil in slijtage? of valt dat wel mee?

de binnenste maat van mijn klok is precies 26mm dus dat zou moeten gaan?
Ik ga het eens porberen als mijn rotostarter binnen is (Ik heb namelijk al 2 trekstarters gemolt :p)

(Edit)
maar moet ik dus 2 dezelfde veertjes tegenover elkaar plaatsen?
en kan het ook zijn dat het binnenste van de klok versleten is dat hij dan niet goed meeneemt? deze die ik nu heb is namelijk al best oud..

Laatst bewerkt:
Inderdaad je moet ze tegen over elkaar plaatsen.
Maak de klok aan de binnenkant voorzichtig schoon met een dremel zodat alle kunststof aanslag weg is,nog beter is een nieuwe klok.

********************* gr Ron *****************************

Back