K-154 Tigr

Discussie in 'Duikboten' gestart door bochie, 31 jan 2007.

  1. bochie

    bochie Guest

    als een dieselke schiet ik in gang, het is dan ook mijn eerste scratchbuild
    romp heb ik nie zelf gedaan :wink:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    ik moet nog veel leren, zal nog veel fouten maken, vloeken en schetteren
    ge kunt me afbreken of ge kunt me helpen :?

    volgende week wil ik het mechanisme ineensteken om de voorste duikroeren in te klappen (of
    als ik de moed heb begin ik aan de vloedgaten)
    ik ben niet van plan ze effectief te doen werken daar ik niet inzie of ze bij een rc sub zoveel
    effect hebben, maar inklappen lijkt me leuk, ik heb nog een week om er mijne kop aan te breken

    de mikmak op de toren staat nog niet vast dus op de foto kan dat een beetje scheef lijken, en
    het middenste luik gaat dicht met de plamuur, de voorste duikroeren zitten voorlopig vast met plakband op een
    stokje :lol: het was maar voor het zicht hé

    alain
     
  2. bochie

    bochie Guest

    oja mijne atelier is niet zo schoon als die van den douglas, eerder ook scratchbuild, een stukse van de zolder dat als rommelkot
    dienst deed, heb ik vlug geisoleerd, dakvensterke erin en een zeilke om niet de ganse dag te krabben
    van de glaswol, hopelijk evolueert mijne atelier ook mee :lol:
     
  3. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Veelbelovend begin,
    zet 'm op !
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hoi Alian,

    Dat is een héél goed begin!!!!! En voor een scratchbuild zolder is het ook oké, als je maar kan werken.
    Let maar niet op mijn schone boel, dat komt wel met de jaren :wink: .

    En Raf heeft een mooi rompje gemaakt. :yes:

    Succes....

    Douglas
     
  5. bochie

    bochie Guest

    t'is ne krak van ne vent die raf, heel schone romp, gegoten roeren, massa's é-mail's met raad en tips
    goeie ontvangst, plan erbij ...........................enz
    als beginneling zit ik bij dè leermeester.
    En hopelijk mag hij na de winter een VII/C polyesteren waarvan ik het plan van nen toffe hollander :wink: kreeg
    die nu nog in spanten ligt :oops: al weet hij het zelf nog niet
    bij deze raf .......... :lol:
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja een vent met maar 1 poot op het ogenblik
    al het materiaal binnen en niet kunnen werken
    om zot te komen
    alian die voorste spant die had meer naar achter gemoeten lol

    of je moet er nog eentje bij maken uit het extra materiaal dat mee gekomen is
    want je buis (wtc)komt niet zo ver naar voor
    dat die ring daar enige steun geeft

    groeten raf de eenpotige modelbouwer hahaha
    VII/C rompje polyester ??????????
    mijn naam is raf ik weet van niks hahahaha
     
  7. bochie

    bochie Guest

    @raf ja meester spantje bijmaken :cry:
    anders de rest in orde :?:
    dinsdag doe ik de vloedgaten :roll:
    om de twee helften te dichten, welke plamuur :?:
    die voor boten verstevigd met fiber :?:
    groeten alain
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo alain

    ik zou die helften nog niet te snel opelkaar lijmen

    maak eerst het mechaniek voor de voorste duikroeren dat kan nu nog perfect nu de boot open is
    ik heb deze nacht zitten denken en het kan heel eenvoudig
    ik mail je daat wel over
    je wil alleen uitklappen en niet besturen had ik verstaan

    het dicht lijmen gaat als volgt
    je lijmt met tec 7 eerst de romp op je spanten
    nadat dit is uitgehart zaag je de romp door op de plaats waar je de bajonet sluiting wil zetten
    rekening houden met de Diameter van je WTC
    wil je de romp anders open maken dan kan dat hier boven wegvallen

    na dat je de romp heb open gemaakt kleef je de naad aan de buiten kant met plakbant af
    daarna zet je een laagje polyester met een reepje doek aan de binnen kant over de naad
    begin vooraan aan 1 kant en werk zo naar achter toe dan blijft je arm redelijk vrij van polyester hars
    wel zo een radiator borstel gebruiken (zo een met een lange steel)
    nadat de ene kant is uitgehart de andere
    dan zal je niet veel moeten bij plamuren
    de plamuur die ik gebruik is epoxy plamuur
    deze is beter dan polyester plamuur daar deze geen water opslorpt maar laat zich wel ietsje moeilijker schuren


    groeten raf
     
  9. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hallo,
    Harrie ik ben er nu ook ;). Heb je deze mensen al geholpen met wat foto's?
    Zoniet,
    Ik heb wel enkele foto's van Tigr.
    Ik zie al een eerste fout in je sub, de Akulas hebben hun voorenste duikroeren onder de waterlijn meer naar voor op. Ik denk dat je naar foto's van de Victor III zitten kijken hebt...
    Als je geïnteresseerd bent in de foto's van Tigr laat maar iets weten. Zoals Harrie weet kunnen ze waarschijnlijk wel van dienst zijn.

    Groeten en veel succes met je project
    Roel
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    dit is het plan van waar de akula is gemaakt
    er is ook nog een spanten plan van maar dat doet hier niet terzaken
    [​IMG]

    als je op het net gaat kijken dan vind je 1000 en 1 akula's
    met en zonder voorste duikroeren
    rechthoekige vloed gaten en vierkante vloedgaten
    water intake voor de reactor en zonder water intake
    met een soort halve eieren op de flank en soms met ovale gaten
    een sonar dome die gewoon afgeronde hoeken heeft en een sonar dome met een knikje in het midden

    deze romp heeft de eiervormige verdikkingen op de romp en de sonardome met afgeronde hoeken

    wil de echte akula opstaan

    groetjes raf
     
  11. bochie

    bochie Guest

    @neptunus : alle beeldmateriaal welkom
    @raf : gelijk heb je, elke foto van gelijkwelke akula is verschillend
    die russen prutsen er al jaren aan een stuk door, elke sub heeft al verschillende veranderingen ondergaan in de
    jaren van dienst
    in elk geval staan de duikroeren bij 99 % van de modellen die ik gezien heb op dezelfde plaats als die van mij
    zelfs gerenomeerde namen die modelbouw verkopen doen hetzelfde
    heb zelfs tot nu toe nog geen echt bewijs gezien dat die mannen vooraan duikroeren hebben
    groeten alain
     
  12. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hallo Raf, foute plannen hoor. Ten eerste hebben ze allemaal 8 torpedo buizen vooraan in twee rijen van vier, inclusief the eersten van de klasse, op jouw plan zie ik er maar zes aangeduid.

    Die "eivormen" zijn "veronderstelde" ingangen voor creeper motors, deze zijn in deze vorm terug te vinden op de Kilo klasse. Voor de Akula klasse is dit helemaal fout. Ze hebben wel creepers maar dit zitten in lange buizen onder een luik en zijn vrijwel onzichtbaar als ze ingetrokken zijn. Verder hebben ze allemaal de ingangen voor de reactoren. De latere groepen hebben daarbij nog een aantal SOKS (non acoustische sensoren) op de onderkant van de romp. Deze sensoren zijn ook te vinden in een rijtje van drie voor het sail/commandotoren. De duikroeren zitten op ALLE Akula's onder water. Er is geen enkele foto van een Akula met duikroeren boven water, als je er zo eentje ziet mag je hem zeker hier tonen, maar ik denk wel dat het een Victor III zal zijn op die foto dan.

    Hier zijn alvast enkele detailfoto's van Pantera een vrij dichte versie bij Tigr:



    Hier zie je al duidelijk dat er geen duikroeren boven water zitten, bij Tigr ook niet het geval. De witte stootband die je op de zijkant ziet is voor de slepers, er is daar een zijwaarts kijkend sonar venster en daar mogen de slepers niet tegen duwen, ook aan de boeg is dit het geval. Luiken voor duikroeren zijn vrij goed te onderscheiden en zijn hier zeker niet aanwezig.
    Dit is Tigr


    En hier is Leopard, zoals je ziet heeft ook zij de 6 extra buizen tussen de twee rompen. Ze heeft echter geen SOKS sensoren op het voordek, dit is dus wat ze een Improved Akula noemen.


    Deze heb je vast al gezien, maar iets wat de meeste mensen hier niet opvalt is de creeper. In de linkse onderhoek kun je dit luikje open zien met een buis met een rooster op binnengemonteerd. Hierin zit de kleine electrische creeper schroef. Ervoor zie je ook de waterinlaat voor de reactor.


    Dit is dan weer Vepr, enkele versies verder dan de Improved Akula, ze noemen haar de Akula II, maar dit is dan weer fout (welja volgens de NATO dus niet, maar volgens de logica wel).

    Hier heb je dan ook een uitstekend zicht van de SOKS sensoren op het voordek.

    Hier is Kashalot, één van de eersten van de klasse, zoals je ziet, 8 torpedo buizen.


    Wat bedoel je met "een sonar dome met afgeronde hoeken en één met een knikje in het midden?"

    Is ook niet jouw fout Raf, het is een heel mooi resultaat met dit plan! Maar als de plannen fout zijn natuurlijk... Als je wil kan ik je wel een heel accuraat plan zenden van de Gepard (Akula III of Akula IV afhankelijk van hoe je het bekijkt). Er zijn ook wel plannen van Vepr in de omloop. Het plan dat jij gebruikte lijkt me vrij oud, van de tijd dat de Akula de grote onbekende was in het Westen. Niks aan te doen, misschien kun je de gaten wel nog dichten?

    Groeten en veel succes met je bouw!
    Roel
     
  13. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Hallo

    "een sonar dome met afgeronde hoeken en één met een knikje in het midden"

    Dat zou ik ook wel eens willen weten. :(

    even voor het afleren hier nog een foto van de tigr



    [​IMG]

    en ook van kant succes met je project.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier een tekening van de voorkant
    [​IMG]

    en hier zitten wel degelijk meer dan 8 torpedo buizen????
    zes kleintjes en 8 grotere
    de sensoren kon ik niet thuis brengen
    deze zie je links voor de toren en rechts onder aan de romp

    de retracts kende ik reeds wel maar die heb ik eens op een video gezien
    het hele probleem met die duikroeren is
    NIEMAND HEEFT ZE OOIT GEZIEN
    ik heb eens een video mogen bekijken waar een akula in de droogdock lag
    retracts lieren ze zien uit komen
    klappen uit voor de aanzet van het onderste richtingsroer
    en da zijn geen kleintjes maar wel degelijk groot van diameter
    dus ik vermoed langzaam lopende motoren
    elektro of hydrolische kan ook nog
    niemand heeft ooit een akula gebouwd met werkzame retracts dus geen probleem met deze
    op de video was te zien dat voor het bovenste duikroer de romp ook nog eens mooi open kan
    er zit een boei in die aan een kabel naar boven kan gelaten worden en daar staat een antennetje op
    dus radio en sateliet verbinding denk ik
    mij russies is niet zo heel goed
    dan de torpedo laad deur voor aan
    daar waren ook beelden van
    [​IMG]
    hier zie je dat ze een torpedo aan het laden zijn door die bewuste deur
    [​IMG]
    dit is de gepard
    deze licht haast uit het water
    maar duikroeren of deuren waar ze achter zouden kunnen zitten ???????????
    ik heb nog ergens een foto waar je een akula een nood opduik procedure doet
    amerikanen hebben daar een filmpje over als een van hun subs zo boven water schiet
    spectakel als die terug valt
    [​IMG]

    maar hier weer het zelfde bij de akula geen duikroeren vooraan
    en intrekken zullen ze zeker niet doen bij zo een opduik want dan heb je alle hulp nodig om die neus uit het water te krijgen die je kunt hebben

    zou het kunnen dat ze der gewoon weg geen hebben en het een amerikaans probleem is dat de russen gewoonweg niet hebben
    en dat er verondersteld wordt omdat de amerikanen niet zonder kunnen de russen deze dan ook maar moeten hebben
    hier nog een mooie akula

    [​IMG]

    en deze heeft zelfs geen retract duikroeren ??????????

    over naar anderen

    groetjes raf
    ps wel mooie foto's dus laat maar komen
    een weldaad voor mensen die akula willen bouwen
    aan foto's kan je nooit genoeg hebben
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hier het verschil met de vorige tekening
    [​IMG]

    je ziet hier degelijk een verschil wat het sonar gedeelte aangaat
    het vorige was gewoonrecht toe recht aan
    en hier zit een knikje in
    hier achter zie je een heel grote deur ????? of zit daar de reactor achter en kan dit als segment naar buiten worden geschoven
    eventueel voor onderhoud of vervanging

    dan zie je achter aan de onderkant de water intake aan SB kant
    staat die aan BB kant andersom??????

    als je de duikroeren bekijkt dan zou je zeggen dat ze ofwel gewoon vast (niet inklapbaar) zijn
    of het kan ook dat ze gewoon naar binnen schuiven zoals bij de seawolf klasse
    en dan zijn er geen deuren te bekennen want dan is het roer zelf deur

    hier zie je ook boven aan de drie sensoren en onderaan zie je ze ook

    als je achter op de bovenkant kijkt zie je de twee deuren waarachter de boei (vlotter)zit
    hij zit tussen de toren en dat ronde luik

    ook aan de toren zie je een trapeziumvormige lijn dat zou een reddings capsulle moeten zijn
    ik heb ook een foto waar ze er tusssen uit is
    dus ze kan wel los van de boot komen

    weer veel stof om over na te denken
    [​IMG]
    hier nog eens een akula in zijn ellement

    en hier eentje op een tafel (ra ra van wie is die (niet van mij)


    [​IMG]
    en laat die nu helemaal geen voorste duikroeren hebben
    en zo heb ik nog heeeeeeeeeeeeeeel veel foto's met akula's die er geen hebben


    groetjes raf
    ps het blijven mooie boten
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Neptunus, Nieuwe gebruiker, Welkom!!
    Leeftijd: 26, Lid sinds: 4-2-2007, Berichten: 2

    Roel, realiseer jij je wel even wanneer de meesten Akula's gebouwt zijn die hier op het forum rondvaren?
    De tekeningen zijn van de tijd van de Koude Oorlog.
    Er was niets maar dan ook nagenoeg niets bekend over de Akula.
    Alleen een paar foto's die vrijgegeven zijn door de Amerikaanse veiligheidsdiensten.
    Er daar werden deze modellen van gebouwt.
    Petje af hoor voor de mensen die deze modellen gebouwt hebben van een paar foto's.
    Ik vindt het wat kort door de bocht om te zeggen dat er dus fouten in de modellen zitten.
    Nu hebben we het wel heel gemakkelijk met internet om aan foto's te komen.
    De Koude Oorlog is voorbij en het IJzeren Gordijn is weg en nu kunnen we relatief makkelijk aan foto´s komen.
    Dus laat de echte Akula maar boven komen.

    Ik heb wel enkele foto's van Tigr.
    Ik zie al een eerste fout in je sub, de Akulas hebben hun voorenste duikroeren onder de waterlijn meer naar voor op. Ik denk dat je naar foto's van de Victor III zitten kijken hebt...
    Als je geïnteresseerd bent in de foto's van Tigr laat maar iets weten. Zoals Harrie weet kunnen ze waarschijnlijk wel van dienst zijn.
    Groeten en veel succes met je project
    Roel


    Wat voor model heb jij nu gebouwt?
    Het model wat Harrie heeft is de romp van gemaakt door Christiaan Ham en de vormen door Norbert Brüggen.

    Het model is trouwens ook niet meer te krijgen.

    Hein
     
  17. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Hallo Raf,

    Je heb een paar leuke foto`s van de akula.

    De akula die ik heb,die is uitgebracht door norbert brüggen en die is ook zonder voorste duikroeren.
    de bouwkit van engel heeft wel duikroeren voor zitten en ik vindt het persoonlijk wel leuk om zoiets te hebben en zeker als het intrekbaar is.

    en ben met raf eens laat de foto`s maar komen ik heb zelf ook een paar op mijn site staan

    foto`s akula
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    harrie best interesante foto's bij
    vooral die van boven in de toren
    veel plaats hebben ze daar ook echt niet in dat gat
    de prop is ook best mooi
    ik had het toen op de film reeds gezien
    achter op de cone van de prop zitten er 4 getordeerde platen in tegengestelde richting dan de schroef
    ik denk dat het invloed heeft op de cavitatie
    want die prop kan bij een akula verdomd veel rpm maken om de snelheid van deze boten te verkrijgen
    geloof ergens rond de 35 knopen (vrijgegeven dan)
    hoeveel het in het echie is ???????
    hier nog een paar foto's
    http://users.pandora.be/mycl/alain/GPART/
    geen website maar gewoon ftp
    maar het gaat om de foto's

    groeten raf
     
  19. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hallo Raf,
    De foto van de torpedo lading is een Victor III, kun je duidelijk zien aan de schuine zijden tegenover de bolle zijden van de Akula. De Emergency Blow foto is ook een Victor III, je kunt het zien aan het kleinere sail en een SOKS antenne bovenop het sail. Deze antenne is dezelfde als die die aan stuurboord van de Akula geplaatst is. Verder heeft de Akula ook nog enkele SOKS sensore in de voorkant van het sail aan de bovenkant. Geen idee hoe die dingen werken, heb er wel een paar close-ups van, geldt ook voor die drie druppeltjes op een rij aan de bakboordkant van het voorschip en aan de onderkant.
    Voor de aanwezigheid van duikroeren moet ik zelf ook iemand contacteren en dan hebben we wel 100% zekerheid of ze er nu wel of niet zijn. Een ding staat vast, als ze er zijn is het onder de waterlijn.
    Die grote deur, ik denk dat je die vooraan bedoelt? Dat is een sonar venster voor een sonar die opzij kijkt. De reactor intakes zijn achteraan geplaatst in dezelfde richting aan beide zijden, maar ik moet nog eens op m'n foto's kijken om dat met zekerheid te zeggen. Het kleine luikje dat je achter de intake getekend ziet is de creeper motor, hoewel ik denk dat het luikje hier te hoog getekend is.


    Hein, bedankt voor de verwelkoming. Ik heb tot nu toe nog geen Akula gebouwd hoewel ik het heel accurate plan van Gepard heb (van Polar Bear). Als ik er dan toch één zou bouwen zou het waarschijnlijk deze Vepr zijn. http://www.scaleships.biz/eng/akula.html (ik vind Gepard op zich een lelijk eendje tegenover de vorige in de klasse, die druppelsonar heeft zijn charmes).
    Hij is niet zo heel duur, hoewel ik op dit moment er het geld niet wil aan geven. Heb een bergje andere projecten lopen in 1/700 inclusief een volledige scratchbuild van een LNG tanker. Wie weet wat erna komt!
    Over die fouten, tjah voor zover ik zie zijn er toch wel een aantal grote verschillen in de modellen en het echte schip en dat soort verschillen worden fouten genoemd voor zover ik weet... En ik heb in mijn vorige bericht ook al vermeld dat de Akula inderdaad de grote onbekende was. Ze hebben een mooie poging gedaan om er een model van te bouwen maar dat betekent niet dat er geen fouten in zitten. De bronnen zijn inderdaad een stuk verbeterd en up-to date Akula modellen zijn zeldzaam. De achterkant is trouwens ook vrij verschillend. De propellor is vrij ver van de achterste duikroeren verwijderd.

    Ik heb wel enkele foto's van die escape capsule ook. Maar je zult jammer genoeg tot het weekend moeten wachten voor ik die kan tonen want ik werk hier met een andere computer dan in het weekend.
    Het kruis in het midden van de linksdraaiende schroef is een Vortex Attenuator, achter een schroef is er altijd een grote vortex die door de bladen gecreëerd wordt en een kleine vortex (deze vortexen bestaan uit belletjes die nadien imploderen) die in het centrum van de schroef gecreëerd wordt. Dit "toestel" verhindert de vorming van deze vortex en zorgt zo voor minder geluid. Het geeft wel een verlies van ongeveer 2 of 3 % in schroefrendement.


    Er zijn inderdaad meer dan 8 torpedo buizen op de Improved en latere versies. Er zijn 6 533mm (standaard) extra torpedo buizen die tussen de twee rompen zitten, ze zijn dus niet herlaadbaar. De luiken klappen naar beneden voor de lancering. Er is nog twijfel over de functie van deze buizen, ofwel zitten er twee Propostor torpedo decoys in per buis, ofwel gewoon de Veter raket-torpedo's of natuurlijk 533mm torpedo's.
    Op het achterschip zie je inderdaad een langwerpige verhoging die eigenlijk de scheiding is van twee luiken. Deze kunnen open en daar komt inderdaad een communicatie boei uit die tot net onder het oppervlak stijgt waar ze een antenne boven water duwt om berichten te ontvangen. Deze boei vind je ook terug op de Delta IV en twee op de Typhoon klasse.
    Niet veel plek daarbovenin.


    Heb ook nog een aantal foto's die ik niet online mag zetten, maar ik kan die wel doorsturen als je dat wenst. Contacteer me dan via PM als je wil.

    Op vraag van Raf dan, hier is een foto die de gesloten ballast gaten laat zien, zoals je ziet worden ze door twee luikjes afgesloten (de onderzeëer op de foto is Samara (ex-Drakon) en is bijna identiek aan Vepr):
    http://img.photobucket.com/albums/v609/Severodvinsk/Drakon.jpg

    Groeten
    Roel
     
  20. bochie

    bochie Guest

    goe bezig mannen heb al wat foto's bij
    voorlopig staat op de top van de donorlijst Raf
    wie doet beter :lol:

    ondertussen zit ik wel in de subpuree
    wat doe ik ermee? veranderen of niet
    opnieuw dichtmaken die handel en verbeteren
    en op welk plan moet ik nu verder gaan
    dat inschuiven van de duikroeren dat klinktme wel als muziek in de oren
    wat denk jij ervan Raf :?: :idea:
    koppen bij elkaar steken :wink:

    doe ne keer allemaal een stemming
    voorste duikroeren versteken of zo laten :?:
     

Deel Deze Pagina