Ka8 testresults
Een servo op een batterijpak getaped, ontvanger aan de andere kant van de batterij geplakt.
De ka8 stond nog in de hangar...Testpakket in de Ka8 gelegd op de metalen plaat achter de cockpit. De antenne tussen het buizenframe en rond de buizen gedraaid. In de hangar stonden nog andere vliegtuigen en een compresseur die stond te draaien. De hangar was gebouwd uit hout met hier en daar metalen palen en een volledig metalen dak. Aan de poort, 40 meter van het vliegtuig vandaan heb ik mijn zender op de grond gezet met uitgeschoven antenne. De servo verroerde geen vin....
De antenne van de zender half ingeschoven, niks geen beweging. De antenne helemaal ingeschoven, niks geen beweging. Het testpakketje verder tussen de buizen gezet, de antenne nog meer onmogelijk tussen de buizen gelegd en opnieuw dezelfde testen gedaan. De servo bewoog niet. Onder geen enkele omstandigheid. Ondertussen stonden er verschillende vliegtuigen te draaien, starten en kwamen aanrijden. De compresseur sloeg dan weer af, dan weer op.
Dit alles samen met de metalen delen van de hangar, zijn toch wel de slechtste omstandigheden. De ontvanger die ik gebruikte was een miniontvangertje van Multiplex, de Multiplex Pico 4/5
Dit alles in overweging genomen denk ik dat, mits een houten plankje onderaan in de romp, waar de ontvanger en batterijen opliggen en waar de ontvangstantenne buiten de romp gaat, weinig risico valt te verwachten op gebied van storing of het effect van de kooi van faraday.
Ik hoop dat hiermee een hoop vragen voor andere potentiele buizenbouwers opgelost zijn.
:wink: Martin