Ka 8 in buizenframe

• Topicstarter Topicstarter martin
  • Startdatum Startdatum
M

martin

Guest
Hallo.
Ik ben van plan om een Ka 8 te bouwen schaal 1/2. De romp is bij de originele opgebouwd met buizen en zo wil ik het ook doen. Ik weet echter dat men moet opletten voor de ontvangst van het zendersignaal. Het zou kunnen dat het afgeschermd word door de buizen. Heeft iemand hier informatie / ervaring over?
Groeten
Martin :wink:

Nooit van gehoord, nooit geprobeerd:
Het frame als antenne gebruiken? Meteen de volgende vraag: hoe zit het dan met storing als een las/buis/bout afbreekt?

Joost zei:
http://forum.modelvliegen.com/showthread.php?s=&threadid=1361
Ik heb al een plannetje...Ik vraag een vriend, die instructeur is om even een ontvanger, batterij en één servo mee te nemen in een Ka8, als die dit weekend vliegt. De resultaten zal ik dan posten. Goed om weten voor de volgende gek die zo'n kist wil bouwen... :wink: Hopenlijk wil hij dat meenemen voor een vluchtje....

Buizenframe is een mooi voorbeeld van een "kooi van faraday".
Zorg dat de antenne buiten de "kooi" is.

Bij een 1:2 Ka8 zijn de "mazen" van de kooi kleiner dan de golflengte (of zelfs een deel daarvan bijv. 1/4) van 35 mHz.

Het frame zelf gebruiken als antenne lijkt mij ook geen goed idee, omdat een antenne en afgestemt geheel is. Mischien kan een zendamateur hier nog iets aan toevoegen.

ka8

Jongens, bedankt voor deze informatie tot hiertoe.
De kooi van Faraday was idd mijn grootste vrees.
Als een en ander toch te veel problemen geeft, dan moet ik misschien dit idee laten vallen en de hele opzet anders bekijken
:wink: Martin

Nee hoor niet laten vallen dat project, alleen eens zoeken op internet. Zover ik weet zijn er in Duitsland al enkele modellen gebouwd met een stalen frame cq buizen frame.

testen

Het is zover...nog f dit berichtje zeten en ik vertrek naar het locale vliegveld. Zelf een vluchtje meedoen en mijn testplankje ( batterij, één servo en de ontvanger ) meenemen om eens in de Ka8 mee te laten vliegen. De resultaten worden zeer zeker gepost.
CU..Martin

Ka8 testresults

Een servo op een batterijpak getaped, ontvanger aan de andere kant van de batterij geplakt.
De ka8 stond nog in de hangar...Testpakket in de Ka8 gelegd op de metalen plaat achter de cockpit. De antenne tussen het buizenframe en rond de buizen gedraaid. In de hangar stonden nog andere vliegtuigen en een compresseur die stond te draaien. De hangar was gebouwd uit hout met hier en daar metalen palen en een volledig metalen dak. Aan de poort, 40 meter van het vliegtuig vandaan heb ik mijn zender op de grond gezet met uitgeschoven antenne. De servo verroerde geen vin....
De antenne van de zender half ingeschoven, niks geen beweging. De antenne helemaal ingeschoven, niks geen beweging. Het testpakketje verder tussen de buizen gezet, de antenne nog meer onmogelijk tussen de buizen gelegd en opnieuw dezelfde testen gedaan. De servo bewoog niet. Onder geen enkele omstandigheid. Ondertussen stonden er verschillende vliegtuigen te draaien, starten en kwamen aanrijden. De compresseur sloeg dan weer af, dan weer op.
Dit alles samen met de metalen delen van de hangar, zijn toch wel de slechtste omstandigheden. De ontvanger die ik gebruikte was een miniontvangertje van Multiplex, de Multiplex Pico 4/5
Dit alles in overweging genomen denk ik dat, mits een houten plankje onderaan in de romp, waar de ontvanger en batterijen opliggen en waar de ontvangstantenne buiten de romp gaat, weinig risico valt te verwachten op gebied van storing of het effect van de kooi van faraday.
Ik hoop dat hiermee een hoop vragen voor andere potentiele buizenbouwers opgelost zijn.

Het is laat en ik ben moe (lange dag in Almere tijdens die LB-clinic). Maar jij zegt dat de servo's niet bewogen heb je wel gestuurd tijdens deze test?

Ka8

Kijk, ik zet hier de resultaten zoals ik ze heb vastgesteld.
Ik heb niet gestuurd tijdens deze test, maar ik betwijfel of dat doorslaggevende resultaten opleverd. De zender stond zelfs op de grond en de omstandigheden waren wellicht de slechtste die je kan gebruiken. Tijdens de vlucht maak je die gewoon niet mee. Ik ben er vrij zeker van dat , als de servo's niet uit zichzelf korte pulsen krijgen, er ook niks speciaals zal zijn als de zender een servopuls uitstuurt...
In ieder geval neem ik nog geen genoegen met deze test en ga ik het testpakketje meegeven voor een vlucht in de Ka8. Opnieuw zal ik de resultaten posten.

:o

Martin,

Ik begrijp dat je het getest hebt in een "echte" K8. Daar zitten de buizen van het frame verder uitelkaar dan ze bij een model zullen zitten dus is je test niet helemaal maatgevend. Let er op dat bij het model dat je wilt gaan bouwwen storingen, meestal het voor korte tijd wegvallen van het signaal, nog heel goed mogelijk zijn! Eerst goed testen met de modelromp voordat je meer kunt zeggen en zelfs dan heb je nog steeds geen zekerheid!
Tijdens die testen moet je natuurlijk wel de srvo's bewegen anders is het vrijwel onmogelijk te zien als het signaal even wegvalt! Ook uit dit oogpunt was jou test dus ook niet helemaal juist.

Groeten,
Ernst Grundmann

Vanwaar al die moeite en al dat risico?? Waarom niet gewoon die ontvanger inbouwen in de (houten) vleugel??? Buiten de kooi (= geen afscherming) en ruimte zat bij zo'n grote kist. Ik schat het profiel minimaal 7 centimeter dik bij dit soort maat model......
Antenne in de richting van de tip leggen (uit de buurt van de romp; in de vleugel) maakt het geheel optisch ook fraaier dan met zo'n sleeplijntje er onder.

ka8

Tja, daar zit iets in, de oplossing kan indd wel eens vlak onder de neus liggen.
Het is de eerste keer dat ik me verdiep in zo'n project en je blijft natuurlijk met duizend vragen zitten.
Ik zal natuurlijk een uitvoerige rctest doen voor zo'n ding bij mij de lucht ingaat. één van mijn prioriteiten bij zo'n project is trachten zoveel mogelijke stomiteiten uit te sluiten. Gewoonlijk is het achteraf...jaaa, maar das ni juist en dit is ni goed...research voorkomt dit hopelijk...
Niks is zo erg als zo'n kist uit de lucht zien tuimelen....
Ik blijf openstaan voor suggesties of eventuele raadgevingen.

Ik moet zeggen dat het idee van de ontvanger in de vleugel plaatsen helemaal niet slecht is en stalen frame is ietwat te zwaar denk ik, alluminum is beter en stoort minder................

Aluminium geleid minder goed probeer ook maar eens met een magneet aluminium "op te tillen", t werkt niet en de ontvanger heeft toch een soort magnetisch veld om de signalen op te pikken van je zender.

Aluminium vormt ook een 'Kooi van Faraday', het is ook een goede geleider. Geleidingseigenschappen staan los van de magnetische eigenschappen van materiaal. Geleiding is afhankelijk van de kristalroosterstructuur van een materiaal en het aantal elektronen in de buitenste schil van een atoom. Magnetisme is afhankelijk van de manier waarop elektronen om de atoomkern draaien en van het rooster.

Back