Het plankje waar de remklep op rust zit niet goed op zijn plek gelijmd, het zit halverwege vast met secondenlijm. Haal hem los en plak hem opnieuw in (misschien een beetje bij schuren) zodat het plankje helemaal rust op de ribben, je zal zien dat hij dan wel goed op zijn plek zit. Bij het inplakken van dit plankje waren de Tsjechische huisvrouwen aan een bakkie cup-a-soup toe. De enigste grote fout aan deze kist, maar in 30 min te herstellen. Het dekplankje komt bijna helemaal vlak met de vleugel, een beetje (0,1mm aan de achterkant) schuren aan de onderkant van het dekplankje maakt het helemaal vlak.
Remklep 2 zit er in en die past perfect, kan niet anders zeggen. Dus ik ga nr. 1 er weer uit schroeven, en kijken of ik die er dieper in kan krijgen. Justin, hoe heb jij dat plankje losgehaald? Gewoon een balsa-mes tussen steken en wrikken? jan.
de linker vleugel zeker, bij mij was het ook bij vleugel 1 mis. Ik heb een nieuw scherp mesje gepakt en door de lijmnaad heen gesneden, het zit niet zo heel erg vast, alleen op de zijkant van het scheve plankje, het raakt namelijk de zitting in de ribben niet
Eerst maar eens gemeten. De bodem ligt er vrijwel parallel met de bovenkant van de ribben in, dus daar ligt het niet aan. :nooo: Ik heb vervolgens de uitstekende stukken rib in de remklepbak er afgehaald, met de slijptol op de Dremel, en toen paste de klep. (Voor Dirk: Je kijkt schuin van boven in de bak. ) Ziet er niet mooi uit, het opensnijden van de bekleding heb ik verkloot hammer, maar hij past nu wel netjes. jan.
Wat is dat voor K-materiaal, waar die afdekkapjes voor de servo's in de vleugel van gemaakt zijn? Is dit ABS? Het barst, het scheurt, het splijt, het breekt, het . . . Allemaal dingen die je niet wilt . . . :nooo: jan.
K-ABS Keukenschaar gebruikt? Je hebt speciale ABS schaartjes hiervoor, of als je een echt scherp mes en vaste hand hebt kan je het uitsnijden met rondingen in de hoeken met meerdere dunne snedes op dezelfde plek. Als je de servo afdekkingen zo doet ga je echt pijn leiden met de vleugelafdekkap... Leen van iemand een ABS schaar of neem een loeischerp nieuw hobbymesje (niet direct in 1 keer door willen snijden scheelt je een bezoek aan de 1e hulp weet ik uit ervaring)
De vleugels zijn klaar, ik ben nog bezig met het cockpitkapje, maar die afdekking is binnenkort wel aan de beurt, ja . . . Wat geloof ik wel goed wil is een slijpschijfje op de Dremel. Een gewaarschuwd mens etc.etc. Bedankt! jan.
Dit werd dus niet veel. :nooo: Scharniertje doorgeslepen, gaatjes in geboord, en geprobeerd dat op de juiste manier er in te schroeven. Ik ben er huilend bij weggelopen. Terug naar het hout, dus. Dit had ik ooit al eens gemaakt voor een afgeblazen project. Variant, ietsje anders: De helft is gelijmd (aan de romp), vanavond de andere helft aan de kap. Komt (denk ik, hoop ik) helemaal goed. jan.
Perfect. Het verwijderen van die doffe plek met koperpoets heeft tot niets geleid. (Koperpoets van 2013 ruikt wel heel anders dan die van 1967, komt het daardoor? Zou het om de polijstende werking moeten gaan? ) Eerste bewerking op de vleugelafdekking uitgevoerd: met een slijpschijf in de Dremel. Perfect (ook al! ). jan.
Hoi Jan. Ik heb zelf goede ervaring met het polijsten met koperpoets op polycarbonaat, of plexiglas. Gezaagde kopse kanten opschuren met fijn schuurpapier, en dan polijsten. Het resultaat, het is zo helder dat je dwars door de plaat heen kijkt. Mvg Pascal.
Je hebt bij de betere autozaken PlastX Clear Plastic Cleaner & Polish je kunt daarmee proberen de doffe plek weg te polijsten.
Dank je Franck, het werkt ook prima. Suggesties voor de kap: ook dank, ga ik proberen. Maar nu iets anders. Wie van jullie (Pascal, Justin) kan/wil een detailopname plaatsen van hoe de voorkant van de vleugelafdekking er uitziet? Kom er nog niet helemaal uit, en ik haal er liever niet te veel af . . . :nooo: Dank. jan.
Dat met dat kapje (vleugelafdekking) heb ik uiteindelijk als volgt opgelost (misschien hebben anderen er ooit nog wat aan). 0,4 mm sperholz over de beide spantjes heengeplakt, en daar tweezijdig plakkend plakband op geplakt. Spantjes goed plaatsen, en de kap er op vastgedrukt. Zaakje voorzichtig loshalen, en een lijmrupsje aan de binnenkant aangebracht. Zit perfect. Nu nog iets demontabels maken dat de snoertjes van de servo's in de vleugels bij de stuurkabels weghoudt, de zender programmeren en dan kan wat mij betreft binnenkort de maiden plaatsvinden! (Eerst nog even een regelaar regelen . . . ) jan.
Ik zit nog steeds een beetje te puzzelen: hoe leid ik de snoertjes van de vleugels naar de ontvanger? Tussen de stuurkabels en de carbon stuurstang door naar beneden? Kan dat ongestraft? We moeten geen storing krijgen! :nooo: Over de servo's heen (bovenlangs)? jan.
helemaal links , langs de aanstuurkabel door, het gat door dat het verste van de carbon weg ligt... (gewoon met een tape de draden tegen elkaar doen zodat ze links blijven)
Servosnoeren kun je gewoon langs carbon leggen hoor, daar gebeurt niks mee. Carbon veroorzaakt geen radiostoring. Wat carbon wel doet is radiosignalen afschermen. Dus een antenne in een carbon buis (of romp, of achter een carbon plaat) ontvangt slecht. Maar alle andere snoertjes kun je gewoon op/in/tussen/tegen carbon leggen.
Ik zat te denken om elk paar door een van die twee ronde gaten te leiden, waarvan er bij ééntje een '4' gedrukt staat. Dan loopt dus een paar tussen een stuurkabel en de carbon staaf door. :? Verantwoord? In de knoop raken zal het niet, denk ik. jan.