Ka8-b

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door bosch, 25 feb 2012.

  1. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    nu heb ik een 20 mm middenstuk..
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    dat weet ik, maar je wilt toch een bredere gaan gebruiken? En je vraag is toch welke prop op het bredere middenstuk kan? Dan maakt het niet zoveel uit dat je nu een 20mm hebt die je níet gaat gebruiken :)
     
  3. Justinb81

    Justinb81

    Lid geworden:
    19 mrt 2010
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Zoetermeer
  4. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    oke,bedankt.dan ga ik die bestellen.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    op 3s met een kv van 1000 is 4" spoed veel te weinig....dan kom je niet vooruit. Neem dan 11x6 bijvoorbeeld. Al denk ik dat 12x6 ook zou gaan.
     
  6. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Er is een middenstuk van 37mm (een maatje kleiner is er ook) met een gat van 5 mm te koop: Mittelteil 37/5,0 | Reisenauer Spinner | Klappluftschrauben + Spinner | Zubehör

    De bladen komen dan 17 mm verder naar buiten te staan. Dat is iets minder dan een inch. Een prop van 13 inch zou dan al geen overbelasting zijn. Persoonlijk vind ik een spoed van 8 inch voor een vintage toestel iets te veel. Met 6 á 7 gaat het iets rustiger omhoog. Dus een propellor van 13 x 7 is dan het advies. Succes ermee.
     
  7. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    tegenstrijdige berichten....
    Ik weet niet wie ik nou moet geloven : )
    dus nog 1 x,met een middenstuk van 40 mm,welke prop is het meest geschikt voor een ka-8b van 3.5 meter......

    Bosch
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik blijf bij mijn eerdere antwoord. Jij moet zelf beslissen wie je wilt geloven....Kijk anders eens in de database, zoek motoren van rond de 165 gram met een kv van 1000 die op 3 cellen draaien en kijk welke prop men gebruikt.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ga niet direct uit van spanwijdte, maar van gewicht (massa).
    100 Watt per kg is een minimum.
    Met 150 Watt/kg ga je 45 graden omhoog.

    Gebruik vervolgens eFlight/motorCalc om een goede combo te maken van accu/motor/prop.
    - max. motor power binnen de grens van het toelaatbare
    10% overschrijding is toelaatbaar bij typisch zweef gebruik
    (max. 2 min. motor aan, dan weer minstens 5 min. uit)
    De site waarschuwt bij overschrijding. Als je precies rond het max gaat zitten, leeft je motor lang.
    - motor@maximum / efficiency >=75%
    - propellor / specific thrust : 5 gram/Watt is redelijk, 6 g/W goed,
    7 en meer is fantastisch

    De beste resultaten haal je met een grote prop met weinig spoed, bij lage toerentallen ( dus zo min mogel cellen).

    Dirk.

    N.B.
    Die site rekent met een prop-middenstuk van 42 mm.
    2 mm minder merk je niet.
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Knap dat je dit oude draadje nog hebt gevonden:yes:

    Maar als ik naar de foto kijk gaat dit om een K8 van Lindinger met epoxy romp. De Ecotop K8 heeft een houten romp. Maar die vliegt vast net zo mooi;)
     

Deel Deze Pagina