kabelbreukjes

idereen heeft (denk ik) wel eens een breukje gehad in een servokabel, antenne draad of wat voor draadje dan ook. ik laadst weer in mijn kabeltje van mijn aldi camera :roll: dit is altijd heel vervelend en zorgt voor een hoop (zoek) werk.

weet iemand ook wat nou de oorzaken zijn van zulke breukjes?

Groeten Halmar

Naar mijn bescheiden mening worden kabelbreuken kort samengevat veroorzaakt door:

1. Fabricagefouten.
2. Te zware mechanische belasting.

Groeten, André.

De belangrijkste oorzaken van kabelbreuken zijn knikken en schuren.
Een kabeltje dat een (te) scherpe bocht maakt zal in die bocht knikken. Door de trillingen in onze modellen zal die knik heen en weer kunnen gaan bewegen. Het effect is hetzelfde als de kabel een aantal keren scherp te buigen. Na een paar keer breekt de draad binnenin maar blijft de isolatie heel.
Ee kabeltje dat ergens langs loopt kan door de trillingen langzaam maar zeker doorschuren. Dit gaat vooal goed langs een metalen rand of iets anders dat (een beetje) scherp is.
Dus opletten waar je kabels langs lopen en of er geen te scherpe bochten in zitten. Als het even kan de draad(en) vastleggen zodat ze niet in het model rond slingeren.
En natuurlijk regelmatig de draden kontroleren, een beschadigde draad direct vervangen en proberen te achterhalen wat de oorzaak ervan is om het in de toekomst te voorkomen.

ELKE draad begeeft het onder invloed van trillingen.
Zaak is van de draad niet te laten plooien onder invloed van trillingen. Dat geeft metaalmoeheid en andere beschadigingen (zie hoger).
Indie de draad zover geplooid wordt, dat hij over z'n elasticiteitsgrens heen moet, is het nog veel sneller gedaan.
Het is een ergerlijk fenomeen, ik ken het vooral van ABS-sensoren, die draden moeten meegeven met de ophanging, en als je maar genoeg kilometers hebt, raken ze binnenin genoeg beschadigd om het contact kwijt te raken. (met bekende service-light zeker) :-) :teacher:

In meer dan 40 jaar radio besturing heb ik nog NOOIT een draadbreuk gehad anders dan bij solderingen en de connecties met de aangekrompen steekertjes. m.a.w. op die plaatsen waar de draad onbuigzaam wordt. Daarom zorg ik ervoor dat juist daar de draden gefixeerd zijn. Elders laat ik ze gewoon los liggen (wel geordend)

Hans Delemarre

Back