Kabelschoen monteren

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Epifanis, 17 feb 2013.

  1. Epifanis

    Epifanis

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Maarssen
    Hallo medemodelbouwers,

    Bij Conrad heb ik deze kabelschoenen (Conrad noemt het contacthulzen) gekocht voor aansluiting op de klemmen van mijn loodaccu. Ik heb echter geen idee hoe ik de kabelschoenen aan de bijbehorende draad moet krijgen. Je kunt de isolatiehuls niet verwijderen en de metalen aansluiting in de kabelschoen zit zo diep dat je daar met een soldeerbout niet bij kunt zonder de isolatie te laten smelten.

    Wie weet hoe ik de aansluiting moet maken? Alle hulp is welkom.

    Groetjes, Pedro
     
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
  3. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Goedkope variant van de doe het zelf zaak:
    [​IMG]

    De luxere variant met automatische druk/afslag:
    [​IMG]

    Solderen geeft een betere verbinding, gele hoesje eraf en dan krimpkous erover.
    Als je toch gaat voor zo'n tang gaat, NOOIT de adres twisten (in elkaar draaien) voor je ze in de connector steekt, dan wordt de diameter groter, klem je de connector dus verkeerd aan en na wat friemelen met de draad trek je hem zo uit de connector..
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je kan ook de isolatie bij het te solderen deel verwijderen, de draden snel solderen en nieuwe krimpsok aanbrengen. Voor twee verbindingen een spexiale tang kopen is een beetje kostbare zaak!
     
  5. minerva

    minerva

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Gewoon met een kabelschoen tang plat knijpen
     
  6. vonkieboy

    vonkieboy

    Lid geworden:
    22 mrt 2008
    Berichten:
    20
    Locatie:
    friesland
    draad er in stoppen, plat knijpen met een waterpomptang/combinatietang en klaar.
    de eerdere aangedragen tangen zijn natuurlijk beter maar bovenstaande optie werkt ook
     
  7. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    de eerste tang, de platte variant zijn klote dingen, de 2e is een goede
    inderdaad wel een aardige investering voor 2 schoentjes, maar ja het komt vast nog wel eens voor, en de tang hoef je maar 1x te kopen.

    overigens heeft conrad die ook : Professionele krimptangen in de Conrad online shop
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt gelijk als je kijkt naar hoe de krimpverbinding vaak wordt gemaakt. Heel veel mensen weten niet (goed) hoe je zo iets moet doen maar als je het goed doet is zelfs het tegenovergestelde waar. Een GOEDE soldeerverbinding is een minder goede verbinding dan een GOEDE krimpverbinding.

    Dat geeft dus absoluut GEEN goede krimpverbinding. NIET DOEN dus! Neem de moeite om op z'n minst die goedkope "hobbytang" te kopen. Zelfs daar kan je een veel betere krimpverbinding mee maken dan met een waterpomptang of zo iets. De meer professionele tang geniet natuurlijk de voorkeur maar dan moet je daar wel de prijs voor over hebben.
     
  9. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent

    Een goede soldeerverbinding is slechter als een goede krimpverbinding? Dat zou ik wel eens onderbouwd willen zien.
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ook op met gebied van contactweerstand en/of overgangsweerstand is een krimpverbinding beter. De thermo-elektrische eigenschappen zijn veel beter. Dit is iets wat voor ons meestal niet of nauwelijks een rol speelt maar in de luchtvaart en vooral de militaire kant van de elektronica speelt dit wel degelijk een belangrijke rol. Het is niet voor niets dat ik bij Fokker destijds een cursus van twee weken heb gevolgd met betrekking tot solderen en andere vormen van het maken van elektrische verbindingen. Ik moest toen voldoen aan de hoogste eisen voordat ik zelfs maar mocht kijken naar de bedrading van diverse militaire en niet militaire luchtvaart zaken. Die cursus met een goed gevolg afsluiten was noodzakelijk om de baan te krijgen die ik graag wilde. En dat is toen gelukt. ;)
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit is vrijwel een garantie voor een slechte verbinding. Plat knijpen is iets anders dan krimpen.

    Een krimpverbinding is een metallische verbinding. Meer over krimpen, met nuttige links onder aan de pagina:
    Krimpen (elektrotechniek) - Wikipedia

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013
  13. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Weer wat geleerd, ik werk in de electro en hier in de werkplaats en in het veld wordt alles gekrompen (maar das meer omdat het sneller is), maar thuis was ik meer van het solderen. Maar m'n AMP tang mag dus wat vaker uit de koffer!
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Bedenk ook dat dit niet de beste stekkerverbindingen zijn. Leuk voor eenmalig verbinden en dan nooit meer los, zoals waar deze dingen voor bedoeld zijn in de autotechniek. Maar bij regelmatig losnemen en weer aanbrengen loopt de contactdruk door vervorming van het materiaal snel terug.
     

Deel Deze Pagina