Kabeltje om te balancen

Hello,

Heb me een graupner ultramat 16 aangeschaft, tweedehands. Is een kabeltje bij voor aan balancer-aansluiting te doen en een van de plaatjes die er bij zijn. Maar welk kabeltje moet ik hebben of maken om een orion lipo 3800 te balancen ? Op site van graupner vind ik niets dat bruikbaar is. Alle info welkom en op voorhand bedankt.

Mvg.

PS een schema hoe het een en ander moet aangesloten worden mag ook.

Hoi m@ntje
Ik begrijp dus dat je wel verschillende balanceer stekkertjes hebt...althans zo'n plaatje waar verschillende aansluitingen op zitten ?
De vraag is natuurlijk...zit er op dat plaatje een aansluiting die past op de balansstekker van je orion lipo ? Zoja...dan gebruik je dat plaatje met die aansluiting voor het balanceren.
Zo nee dan kun je andere plaatjes met aansluitingen kopen voor niet al teveel bij goede modelbouw zaken.

Zelf ken ik de ultramat 16 wel, maar niet dat ik er een heb of ermee gewerkt heb.
In ieder geval als je balancer goed werkt dan moet je tijdens het laden de afzonderlijke cellen kunnen zien op de lader en hoe vol de lader ze al heeft geladen.
Zal wel in de gebruiksaanwijzing staan hoe je dat kunt zien.

Op orion 3800 lipo´s voor auto´s zitten geen kabels. Zijn alleen gaten voor + en - en dan een klein voor aan balancer.

Groetjes.

Even wat speurwerk op Inet voor je gedaan ;)

Die orion lipo heeft idd gaten ipv kabels. het gat in het midden is om de twee cellen te balancen. Ik lees ook dat het balancen van de cellen niet perse noodzakelijk is omdat ze blijkbaar redelijk in balans blijven...maar sja...die poort zit er ook niet voor niets.

Het gaat als volgt.
Stop 1 kabel in het + gat van de accu
en stop 1 kabel in het balancing-gat in het midden van de accu
Je laadt nu 1 cel op dus zet je lader ook op 1s (3.7V 3.8A) + pool is dan de draad uit je + gat

Als die klaar is dan sluit je de - draad aan op het - gat en je laat de balancingdraad zitten in het middelste gat. Die draad is nu de + draad geworden en je laad nu de andere cel op met dezelfde specs als bij die eerste cel.

Tis wel een heel gedoe...maar zo werkt die accu met het balanceren.

Succes :)

Dat cel-voor-cel laden is een lastig en veel tijd vragend gedoe. De beste oplossing is zelf een laad-balancer kabelset maken. Dan kan je twee cellen tegelijk laden en balanceren.

Zoals ik al in mijn eigen post zei is het een heel gedoe zo elke cel te laden. Heb je nog mazzel dat het er maar twee zijn ;)
Echter vondt ik dit voorbeeld ook nog voor zelf een kabel te maken.
harness.gif

Bedankt, daar heb ik wat aan. Zal er zelf maar een in elkaar knutselen.

Groetjes.

Mag een slotje op.

Laatst bewerkt:
Back