Kabriolin: Een ARF voor A.A.programma's uit Tjechie.
Al enige tijd was ik op zoek naar een goed model voor een A.A. programma. (A.A.= Artistic Aerobatics, of te wel 3D freestyle aerobatics, gevlogen op muziek.) Zie: http://www.artistic-aerobatics.org/
Een elektro model leek mij de beste keuze omdat je dan geen storende motor herrie in de zachte passages van de muziek hebt. Bij de wat luidere muziek passages kun je de brandstof motor weliswaar niet horen, maar dat heeft dan weer als nadeel dat je een inhoudende motor niet kunt horen aankomen. Bovendien duren de programma's maximaal 4 minuten, en met die vliegtijd kun je tegenwoordig een elektro model bouwen met vergelijkbare prestaties aan een brandstof model.
In verband met de benodigde wendbaarheid gaat de keuze al snel richting een funflyer of puur 3D model. Deze zijn echter vaak niet precies genoeg te vliegen voor een A.A. programma.
Tijdens de Jet meeting in Helchteren 2002 zag ik voor het eerst de Kabriolin van http://www.topmodelcz.com uiterst bekwaam voorgevlogen door Ali Machinchi. Een prachtige mix tussen een 3D kist en een F3A model.
Zo'n ding dus aangeschaft en ik heb me verbaasd over de zeer hoge kwaliteit van het bouw en filmwerk. Niets op aan te merken en zeer compleet. (Er zaten zelfs naast de normale toebehoren ook nog extra dingen bij voor een eventuele brandstof versie!)
Hier het resultaat:
Goed te zien is de doordachte lichtgewicht constructie van de vleugels.
De aandrijving is een Kontronik Fun 500/27 met 1:5,2 planetaire gearbox die een enorme Aeronaut Cam Carbon 15x7 prop met 8100 RPM draait.
Dit wordt gemotiveerd door 14xCP1700 (AKA 1600RC) cellen, via een Kontronik Smile 50 regelaar. Max stroomsterkte is 42A @ WOT.
De normale vliegtijd met 3D stijl is 6-7 minuten, dus de gemiddelde stroom zal in de buurt van 18A zijn. Dat geeft al aan dat het model lekker veel power heeft, en je kunt al met halfgas hoveren.
Ook het kritische achteruit zakken is goed te stoppen.
Er is ruim voldoende power om uit een hover omhoog te schieten.
Door de zeer hoge romp is de Kabriolin goed stabiel te houden in een "high alfa pass" met 80 graden invalshoek. De vliegsnelheid is dan ongeveer 5Km/h en als je er zelf rustig achteraan loopt met de zender in de hand heet dat "walking the dog".
Om een ontvanger accu te vermijden is een extern BEC systeem gebruikt waarvan het koel lichaam in de accu koelschacht steekt. Er zijn geen regelaars die op 14 cellen nog 4 digitale servo's (JR DS 3328) kunnen voeden.
Hoewel de vliegtijd dus ruim genoeg is voor een A.A. programma, smaakt iets lekkers altijd naar meer.
Met dit setje Lipo's kan het gewicht van 2.200 gram naar 2.030 gram terug gebracht worden en komt met 4,8 Ah capaciteit (5s4p) zelfs een flink stuk van Wagners opera "Die ring des Nibelungen" in beeld. (9 uur, oef.)
S.V.P. de komende dagen niet storen, ik ben aan het solderen!
Al enige tijd was ik op zoek naar een goed model voor een A.A. programma. (A.A.= Artistic Aerobatics, of te wel 3D freestyle aerobatics, gevlogen op muziek.) Zie: http://www.artistic-aerobatics.org/
Een elektro model leek mij de beste keuze omdat je dan geen storende motor herrie in de zachte passages van de muziek hebt. Bij de wat luidere muziek passages kun je de brandstof motor weliswaar niet horen, maar dat heeft dan weer als nadeel dat je een inhoudende motor niet kunt horen aankomen. Bovendien duren de programma's maximaal 4 minuten, en met die vliegtijd kun je tegenwoordig een elektro model bouwen met vergelijkbare prestaties aan een brandstof model.
In verband met de benodigde wendbaarheid gaat de keuze al snel richting een funflyer of puur 3D model. Deze zijn echter vaak niet precies genoeg te vliegen voor een A.A. programma.
Tijdens de Jet meeting in Helchteren 2002 zag ik voor het eerst de Kabriolin van http://www.topmodelcz.com uiterst bekwaam voorgevlogen door Ali Machinchi. Een prachtige mix tussen een 3D kist en een F3A model.
Zo'n ding dus aangeschaft en ik heb me verbaasd over de zeer hoge kwaliteit van het bouw en filmwerk. Niets op aan te merken en zeer compleet. (Er zaten zelfs naast de normale toebehoren ook nog extra dingen bij voor een eventuele brandstof versie!)
Hier het resultaat:

Goed te zien is de doordachte lichtgewicht constructie van de vleugels.

De aandrijving is een Kontronik Fun 500/27 met 1:5,2 planetaire gearbox die een enorme Aeronaut Cam Carbon 15x7 prop met 8100 RPM draait.
Dit wordt gemotiveerd door 14xCP1700 (AKA 1600RC) cellen, via een Kontronik Smile 50 regelaar. Max stroomsterkte is 42A @ WOT.
De normale vliegtijd met 3D stijl is 6-7 minuten, dus de gemiddelde stroom zal in de buurt van 18A zijn. Dat geeft al aan dat het model lekker veel power heeft, en je kunt al met halfgas hoveren.

Ook het kritische achteruit zakken is goed te stoppen.

Er is ruim voldoende power om uit een hover omhoog te schieten.

Door de zeer hoge romp is de Kabriolin goed stabiel te houden in een "high alfa pass" met 80 graden invalshoek. De vliegsnelheid is dan ongeveer 5Km/h en als je er zelf rustig achteraan loopt met de zender in de hand heet dat "walking the dog".

Om een ontvanger accu te vermijden is een extern BEC systeem gebruikt waarvan het koel lichaam in de accu koelschacht steekt. Er zijn geen regelaars die op 14 cellen nog 4 digitale servo's (JR DS 3328) kunnen voeden.

Hoewel de vliegtijd dus ruim genoeg is voor een A.A. programma, smaakt iets lekkers altijd naar meer.
Met dit setje Lipo's kan het gewicht van 2.200 gram naar 2.030 gram terug gebracht worden en komt met 4,8 Ah capaciteit (5s4p) zelfs een flink stuk van Wagners opera "Die ring des Nibelungen" in beeld. (9 uur, oef.)

S.V.P. de komende dagen niet storen, ik ben aan het solderen!